facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Jak řídit úspěšný e-shop? Freshlabels spoléhá na ERP systém Vario

Freshlabels je pojem na trhu e-commerce. Obchod (nejen) s módou, který klade důraz na udržitelnost a nabídku „čerstvých značek“. Přemýšleli jste někdy nad tím, jak zvládají řízení složité firemní agendy, která je roztříštěná do skladu, kamenných prodejen, centrály a samotného e-shopu?


Jakub Veselský a Jan Bouška, dva kamarádi z Teplic, které spojoval zájem o design, architekturu, kulturu a módu. A také společná touha – dostat na český trh něco, co tady není a co jim chybí. Obchod se sofistikovanější a zároveň nekonvenční módou, na kterou nenarazíte na každém rohu.

A tak společně založili e-shop Freshlabels. Psal se rok 2006.

Začínali v miniaturní kanceláři, která byla zároveň skladem a ateliérem. Osobně rozbalovali krabice se zbožím a odesílali je prvním zákazníkům. Trávili zde až 16 hodin denně. Víkend nevíkend… O 15 let později sedí spolu se šedesátkou kolegů v kancelářích v Praze i rodných Teplicích a Freshlabels se vyhřívá na výsluní českých e-shopů s módou. Kromě e-shopu mají Freshalabels také kamenné prodejny v Praze či Berlíně a spřádají plány na další expanzi do zahraničí.

Není pochyb o tom, že koncept, na kterém si ve Freshlabels zakládají, funguje. Je postavený na pečlivém výběru produktů, skvělém designu, trvalé kvalitě a udržitelnosti. Vše za férovou cenu. Na čem ale mají postavené samotné fungování firmy? Jak řídí firemní procesy a jak mají skloubený prodej přes e-shop s provozem kamenných prodejen a skladovým hospodářstvím? Co museli ve Freshlabels udělat pro efektivní řízení firmy, aby firmu nic nebrzdilo a mohla stále růst?

Od účetního systému k ERP

Při svém založení v roce 2006 používali ve Freshlabels pouze účetní systém. Jak ale firma rostla, a dokonce otevřela kamenné prodejny, účetní systém kapacitně i funkčně už nestačil. Vývoj vlastního řešení, po vzoru velkých e-shopů, byl mimo možnosti společnosti. Na řadu tak přišlo výběrové řízení na nový ERP systém. Ten měl splnit 3 základní požadavky:

  • ERP funkcionalita,
  • schopnost komunikovat s vlastním e-shopovým řešením vyvíjeným přímo ve Freshlabels,
  • schopnost kombinovat skladové hospodářství pro zajištění provozu e-shopu s funkcemi potřebnými na kamenných prodejnách (naskladnění, prodej, pokladní systém).

Z výběrového řízení vyšel nejlépe ERP systém Vario.

„Potřebovali jsme zkombinovat ERP systém a skladové hospodářství s e-shopem a kamennými prodejnami. Na Vario se v tomto můžeme spolehnout,“ vysvětluje Jan Matura, provozní manažer Freshlabels.

ERP systém Vario se stal srdcem společnosti

Vario je ERP systém, jehož největší výhoda, jak název napovídá, je ve variabilitě. Dokáže se přizpůsobit jakékoliv firmy. Na oboru podnikání nezáleží. V jednom systému najdete účetnictví, finance, CRM, personalistiku, mzdy, skladové hospodářství, servis, reporting i třeba řízení výroby.

Vario jednoduše využijete napříč celou firmou. A přesně tak tomu je i ve Freshlabels.

Společnost implementovala ERP systém Vario v roce 2012. Od té doby se systém stal nedílnou součástí každodenní činnosti firmy. Pro Freshlabels je klíčové právě propojení Varia s e-shopovým řešením, které si společnost vyvíjí sama.

„Napojení Varia na náš e-shop je důležité a nemohli bychom bez něj fungovat,“ potvrzuje Jan Matura.

90 % zaměstnanců používá Vario denně

Ve Freshlabels používají ERP systém Vario prakticky všichni zaměstnanci napříč firmou. V centrálním skladu v Teplicích systém výrazně usnadňuje naskladnění a vyskladnění zboží, generování faktur, řízení expedice e-shopových objednávek a další součásti skladového hospodářství. Firemní IT oddělení využívá data z Varia pro provoz e-shopu. Na kamenných prodejnách se Vario stará o naskladnění dodaných produktů, zajištění samotného prodeje a pokladní systém včetně EET. Pražské účetní oddělení pak systém využívá k fakturaci, vytváření dobropisů a další účetní agendě.

Vario zůstává partnerem i při expanzi do zahraničí

Vario bylo i u expanze společnost Freshlabels do Německa v roce 2019. Díky své variabilitě a otevřenosti se dokázalo propojit se specifickým německým systémem, jenž odpovídá potřebám tamějšího trhu. Stejně tak se Vario napojilo na německého dopravce pro usnadnění expedice zboží na pobočku v Berlíně.

Za dobu spolupráce s Variem se Freshlabels rozrostlo o několik kamenných prodejen, zamířilo na zahraniční trh, dosáhlo ročního obratu 152 milionů korun. A protože podnikový informační systém Vario podle provozního manažera Jana Matury splňuje to, co od něj očekává, funguje bez problémů a je na něj spoleh, dá se očekávat, že bude oporou i pro další růst firmy.