facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Informační systém funguje jako komplexní platforma pro e-commerce

ABRAKlíčem k úspěšnému fungování e-commerce je volba vhodné integrační a automatizační platformy. V praxi se nejlépe osvědčuje využití otevřeného ERP systému, který zároveň řídí běh všech ostatních procesů ve firmě.


Na něj pak lze spolehlivě napojit vlastní online prodejní portály. Získáte tak komplexní e-commerce řešení složené přesně na míru vaší firmě.

Proč je důležité řídit e-commerce byznys v informačním systému shrnuje Vladimír Finsterle, zakladatel a majitel rostoucího e-shopu Lékárna.cz: „Zhruba po osmi nebo devíti letech jsem došel k závěru, že extenzivní rozvoj už není možné udržet intuitivně v hlavě nebo v excelech, ale je potřeba přijít s nějakým systémem, který vás podrží. Podrží vás v situacích, kdy už nápady nestačí a je potřeba se dívat do detailů a posuzovat různé varianty dalšího rozvoje na tvrdých datech.“

Moderní e-commerce platforma

Příkladem vhodné platformy pro e-commerce je informační systém ABRA Gen. Jádro systému eviduje všechny doklady související s provozem e-commerce a přímo je propojuje s účetnictvím. Umožňuje správu zboží v přehledném katalogu, přípravu cenotvorby s širokou škálou slev a individuálních ceníků a široce automatizuje nákup, logistiku a vůbec celý obchodní proces. Pro manažery pak nabízí důkladný controlling a nástroje pro rychlé rozhodování v business intelligence. Díky rozhraní API dovoluje jednoduchou integraci webových aplikací a systémů od různých výrobců.

„Prvním krokem růstu e-shopu Lékárna.cz byla investice do ERP systému, konkrétně do ABRA Gen. Následovala modernizace skladového hospodářství a celé logistiky, bez které nemůže e-commerce dlouhodobě růst. Třetím krokem je frontend a vlastní ergonomie nakupování, zákaznická zkušenost,“ doplňuje Vladimír Finsterle.

Vyberte si variantu e-shopu podle potřeb svého podnikání

Online prodej lze s využitím ERP ABRA Gen vyřešit čtyřmi různými variantami. Každá z nich má své výhody i úskalí. Proto je před výběrem nutné definovat klíčové požadavky na e-commerce řešení včetně priorit, které zahrnou nejen funkční a designové požadavky, ale stanoví také časovou a finanční náročnost včetně možností budoucího rozvoje.

Varianta 1: integrovaný e-shop

Online prodej je postaven na systému ABRA Gen a jeho integrovaném modulu ABRA e-shop. Všechna data jsou uložena a spravují se na jednom místě v informačním systému. E-shop pracuje v reálném čase se stejnými daty jako informační systém. Provoz platformy i e-shopu má na starosti jeden dodavatel a běží na jedné infrastruktuře.

Varianta 2: zakázkový e-shop

Na ERP ABRA Gen je úzce napojen zakázkový projekt od spolehlivých dodavatelů (oXy Online, NetDirect, Pecka Design, Shopsys apod.). Řešení se plně přizpůsobí potřebám firmy, přičemž e-shop projektuje zkušený tým, který umí poradit s optimalizací celého e-commerce řešení. Realizace však může být časově i finančně náročná.

Varianta 3: inhouse e-shop

ERP ABRA Gen je v tomto případě propojený s online prodejním portálem vyvinutým vašimi vlastními IT specialisty. Tato varianta nabízí flexibilní řešení, které má firma plně pod kontrolou a dokáže rychle reagovat na různé požadavky na změny. Vyžaduje však investice do vlastního vývojového týmu.

Varianta 4: instantní e-shop

ABRA Gen přijímá objednávky z krabicového řešení e-shopu od různých výrobců (Shoptet, Shopify, PrestaShop apod.). Zřízení e-shopu v tomto případě není finančně náročné a představuje rychlou cestu od nápadu k realizaci. Na druhou stranu je nastavení individuálních požadavků obtížnější.

Příklady z praxe

Inhouse řešení e-shopu napojené na ERP v Lékárna.cz

Lékárna.cz potřebovala zohlednit určitá specifika lékárenství, jimž se musel ERP přizpůsobit. Dále byla pro firmu důležitá škálovatelnost, tedy možnost informační systém postupem času dle potřeby doplňovat a rozvíjet nebo v určitých oblastech naopak omezovat. Všechny tyto požadavky dokázal naplnit informační systém ABRA Gen.

V čem ABRA Gen pomáhá?

  • Díky přímému napojení na e-shop eviduje veškerá obchodní a finanční data, která procházejí účetnictvím a umožňují managementu rychlé rozhodování.
  • Řídí veškeré obchodní procesy v efektivním projektovém řízení.
  • Automatizuje účetní procesy – hromadné zpracování faktur a záloh, párování a vystavování faktur, avíza platebních karet.
  • Efektivně řídí pohledávky a automaticky rozesílá upomínky.
  • Připravuje přehledné reporty v ABRA BI a umožňuje schvalovat doklady v aplikaci Online schvalování.
„ABRA Gen mi dává jistotu v tom, že klasické procesy generující zhruba 80 % obratu a zisku, jsou skutečně datově pod kontrolou a já se rozhoduji na základě faktů, ne na základě pocitů. Ty naopak můžu uplatnit v inovacích a rozvoji. Core byznys mi musí fungovat na základě evidence-based dat. A tady má ABRA Gen nezastupitelnou roli a bez ní si už nedokážu řízení firmy představit.“
Vladimír Finsterle, zakladatel a majitel Lékárna.cz

Integrovaný ABRA e-shop ve firmě Hama

České zastoupení společnosti Hama hledalo komplexní nástroj obchodu a administrativy. Zároveň potřebovalo efektivní řešení datové komunikace s německým koncernem. Vybralo si flexibilní informační systém ABRA Gen, který přes integrovaný ABRA E-shop vyřizuje téměř dvě třetiny B2B objednávek.

V čem ABRA Gen pomáhá?

  • Automaticky ukládá objednávky z elektronického obchodu přímo do ERP systému.
  • Řídí efektivní elektronickou výměnu dat mezi informačním systémem a e-shopem a rovněž s německým koncernem Hama.
  • Připravuje patnáct různých reportů, které jsou automaticky generovány v ABRA BI. Zahrnuje např. komplexní reporting obchodu, reporting pro mateřskou společnost nebo detailní sledování skladových zásob.
  • Díky elektronické výměně dokumentů (EDI) eliminuje nutnost ručně porovnávat příjemky s dodacími listy a šetří tak čas a přináší jistotu nulové chybovosti při vystavování faktur.
„Sledujeme trendy v e-commerce oblasti a ty za pomocí konzultantů z ABRA Software zapracováváme do našeho e-shopu. Po tom, co jsme e-shop rozšířili o specifické funkce, máme z mého pohledu snad lepší přehled nad obchodními daty než naši němečtí kolegové.“
Jaroslav Trepeš, ředitel společnosti Hama pro ČR a SR