- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Firma ELKOV elektro díky EDI automaticky zpracuje 7 tisíc faktur měsíčně
Velkoobchod s elektromateriálem a svítidly ELKOV elektro si
vyměňuje třetinu faktur s dodavateli pomocí ORiON EDI. Díky
nástroji pro elektronickou výměnu dat ve strukturovaném
formátu se jim přijaté i vydané
doklady zpracovávají automaticky. Lidem na centrále i na 30 pobočkách tak ušetří stovky hodin
času každý měsíc.
Před zavedením EDI: účtárna nestíhá
ELKOV elektro o EDI začalo uvažovat v roce 2015, kdy jim počet příjmových dokladů přerůstal přes hlavu. Stávající zaměstnanci nestíhali a firma najímala další a další lidi.
Přestože obor elektra není EDI pokrytý tak dobře jako například e-commerce nebo rychloobrátkové zboží, za poslední roky se zde dostává do povědomí i díky velkým řetězcům, které EDI od svých dodavatelů vyžadují. Proto i v ELKOV elektro začali nasazení intenzivně řešit. Vybrali si ORiON EDI od GRiTu.
Počáteční zádrhel: složitá integrace do ERP systému
Nasazení EDI zprvu komplikoval specifický ERP systém pro velkoobchody MyWAC, který v ELKOV elektro používají. Tento systém není příliš otevřený integracím třetích stran, a proto byla implementace EDI velkou výzvou, zejména pro vývojáře ERP systému. V roce 2017 se jim ale podařilo ORiON EDI do systému zavést a mohli spustit ostrý provoz.
Jak probíhá zapojování dodavatelů do EDI
Aby ale EDI mohlo fungovat, musí do něj být zapojený dodavatel i odběratel. ELKOV elektro zapojuje dodavatele postupně podle výše obratu a počtu položek na skladě. Aktuálně má na EDI napojených 80 dodavatelů z celkových 2 000, kteří však tvoří třetinu z celkového objemu přijatých dokladů.
„Část dodavatelů se připojila díky tomu, že jsem jim krátce
představil výhody EDI. Oceňuji, že se zapojováním
dodavatelů nám pomáhá GRiT. Nejsnazší je to u českých
dodavatelů, kteří také používají ORiON,“ vysvětluje
technický ředitel ELKOV elektro Petr Vlašánek.
Ve spolupráci s GRiTem další dodavatele průběžně oslovují. Dávají si ale záležet na tom, aby je do zapojování netlačili. „Vstřícnost vůči partnerům je jedna z našich firemních hodnot,“ dodává Vlašánek.
Fungování v praxi – EDI šetří stovky hodin
S dodavateli si ELKOV přes EDI vyměňuje 4 druhy strukturovaných dokladů:
- objednávky (ORDERS),
- potvrzení objednávky (ORDRSP),
- avíza o odeslání zboží (DESADV),
- a faktury (INVOIC).
Pokud dodavatel napojený na EDI pošle například fakturu, doklad se automaticky přepíše do ERP systému a zaúčtuje. Není nutné, aby ho zaměstnanci na účtárně přepisovali. Faktury od velkých dodavatelů mívají až 30 stran. Jejich přepisování zaměstnance nebavilo a při ručním přepisování nezřídka vznikaly chyby z nepozornosti. Automatické zpracování teď šetří stovky hodin měsíčně a eliminuje chybovost.
ELKOV přes EDI aktuálně odbaví 7 tisíc faktur měsíčně. Kdyby je měli všechny ručně přepisovat do ERP systému, museli by rozšířit účtárnu o několik lidí.
GRiT je partnerem i mentorem
Petr Vlašánek na spolupráci kladně hodnotí také to, že role GRiTu nekončí dodáním systému: „Za 5 let od zavedení jsme ani jednou nepřemýšleli o změně dodavatele EDI. Velkou přidanou hodnotu GRiTu vidím v jejich přístupu. Vytrvale nám pomáhali od samého začátku a cítím, že pro nás nejsou jen dodavatelem, ale také partnerem a mentorem, který nám poradí nejen s EDI, ale automatizací obecně. Oceňuji, že mám po ruce konzultanty, kteří náš byznys znají a můžu se na ně obrátit.“
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
18.6. | Webinář: Jak optimalizovat nákupní procesy s Odoo? |
29.9. | The Massive IoT Conference |