- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Digitalizace pomáhá rozvíjet miliardový byznys Prusa Research
Inovátor na poli 3D tisku nemůže pandemické období označit za
krizové. Naopak. Neví, co dřív. „Odhadli jsme včas vážnost situace,
vytvořili si dostatečné zásoby a ještě víc posílili naši samostatnost.
Digitalizace je toho všeho přirozenou součástí. Jedeme v ní už od
začátku,“ říká Josef Průša, čerstvý držitel titulu Podnikatel roku v anketě Ernst & Young.
A pomáhá s ní i software ABRA – Prusa Research od roku 2017 frčí na ABRA Flexi. Kvalitní IT zázemí, pružné reakce a inovace nesou výsledky. Firma s více než 600 zaměstnanci letos počítá s obratem přes dvě miliardy korun.
Když něco končí, něco dalšího začíná. Josef Průša se v roce 2012 (coby dvaadvacetiletý) rozhodl opustit Vysokou školu ekonomickou (jednoduše proto, že ho nebavila) a rozjet byznys s 3D tiskem, kterému se roky věnoval jako fanoušek. V té době už měl na kontě vlastní vyhřívanou podložku, která zlepšovala přilnavost první vrstvy, a dokonce i třetí inovaci modelu Prusa Mendel – základ současného přístroje Original Prusa i3. Jak přiblížit jeho funkci? „Představte si, že svůj model rozkrájíte na plátky, jako bramboru na chipsy, a poté nakreslíte tavnou pistolí jeden chips za druhým, až máte celou bramboru,“ vysvětluje Josef Průša.
Když po čtyřech letech podnikání firma vyrostla natolik, že potřebovala větší prostory, bylo zároveň jasné, že spreadsheety na Google Docs už nestačí. Na přelomu roku 2016/2017, kdy zaměstnávala 60 lidí a měsíčně prodala 600 tiskáren, začala účtovat v ABRA Flexi.
ABRA Flexi usnadňuje integraci s dalšími systémy. „Potřebovali jsme ekonomický software, na který můžeme napojit náš e-shop a externí systém na skladové hospodářství a tím celé účetnictví zautomatizovat. Z velké části tak rozhodlo vaše skvělé API,“ říká Josef Průša. Své tiskárny prodává přes e-shop napojený na Flexi, které zpracovává objednávky, generuje faktury a pod taktovkou má kompletní účetnictví včetně mezd a informací z externího systému na skladování. Celé účetnictví se tak firmě podařilo maximálně zautomatizovat.
Josefa Průši jsme se zeptali, v čem spočívá úspěch 3D tiskáren a jak se firma dokázala vyrovnat s pandemickou situací:
Trh zásobíte dvěma typy produktů – skládačkami pro geeky a hotovými tiskárnami pro
firmy a „běžné“ uživatele. O jakou skupinu je
větší zájem?
Stavebnice, jak těmto produktům říkáme, jasně
vedou, v poměru zhruba 70:30. Ale oba typy
tiskáren kupují firmy i domácí uživatelé – záleží
na tom, co přesně od tiskárny chtějí. Při stavbě
stavebnice se dozvíte hodně o tom, jak tiskárna
funguje a jste schopni si ji potom rychle sami
opravit, což má své výhody. Hodně často se tak
stává, že i firmy si objednají stavebnici a následně pak kupují už složené tiskárny.
Jak se během pandemie, kdy jste museli pozastavit členství v dílně, změnila poptávka po
využití strojů k zakázkové výrobě?
V naší hi-tech dílně PrusaLab se v době pandemie změnilo skoro všechno. Vzhledem k tomu,
že jsme museli dílnu uzavřít pro běžné členy
z řad veřejnosti, hledali jsme další možnosti,
jak stroje využít. Našli jsme je, vedle interního
využití pro vývoj, i v zakázkovém prototypování
a dalších unikátních projektech, na kterých
spolupracujeme jak s jednotlivci, tak firmami.
Jako jeden z výsledků této změny vznikl i náš
hardwarový akcelerátor pro start-upy, které
chtějí prorazit se zajímavými novinkami.
Jakým způsobem jste přizpůsobili řízení firmy, abyste i během krize, tedy ve změněných
podmínkách, mohli dále inovovat a rozvíjet
svůj byznys?
V zásadě jsme měnili hlavně podmínky fungování přímo v týmu tak, abychom našim kolegům
zajistili co nejbezpečnější prostředí. A zároveň
jsme se soustředili na co nejlepší vysvětlování
všech opatření. Změny strategie přicházely
spíše na základě vnějších vlivů – třeba v případě zpoždění původních plánů, kvůli obtížné
situaci u dodavatelů a globálním problémům
s dopravou.
Jaké jsou vaše další nejbližší plány v rámci automatizace, digitalizace a byznysu obecně?
Naše firma je digitální a internetová už od začátku. Máme to v genech, takže tady nemusíme nic měnit. Ale pandemie nám ukázala, že
v některých ohledech bude třeba být co nejvíc
samostatní a soběstační. Proto jsme se vrhli na
projekt vlastní vstřikolisové výroby plastů a také
budujeme vlastní osazování plošných spojů.
Díky tomu budeme schopni dělat kvalitnější
elektroniku. Chtěli bychom to spustit v létě.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |