facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Komunikace budoucnosti již dnes

-PR-

Patrik MonariZa posledních 12 měsíců se radikálně změnil přístup mnoha organizací ke komunikaci, přičemž technologie sjednocené komunikace (UC, Unified Communication) se doslova katapultovaly z kategorie zvýšeného zájmu do kategorie nezbytné. Na to, jak mohou organizace a firmy všech velkostí díky moderním technologiím získat komunikační prostředky budoucnosti již dnes, jsme se zeptali Patrika Monariho, obchodního ředitele pro Českou republiku a Slovensko ve společnosti Avaya, která se řadí mezi nejvýznamnější celosvětové dodavatele řešení pro komunikaci a spolupráci.


Některé organizace byly schopné nasadit alespoň minimální technologie potřebné pro práci z domova rychle, mnohým však trvalo déle, než změnu principu práce přijaly a podmínky pro efektivní práci na dálku byly schopny zajistit. Potřeba efektivní komunikace je nyní mimořádně naléhavá ve všech sférách podnikání. Není to ale jen o komunikaci samotné, mezi výzvy naší nové reality patří i potřeba spolupráce, sdílení dokumentů nebo řízení týmů na dálku.

Jak se za poslední rok vyvinul koncept sjednocené komunikace (UC)?
Celospolečenská změna, kterou posledních 12 měsíců procházíme, jednoznačně zrychlila proces adopce přístupu „práce odkudkoliv“. Organizace však v praxi zjistily, že pouze vybavit zaměstnance dostatečnou konektivitou a přístupem do řady podnikových aplikací nestačí. Mezi zásadními problémy firem, které se s masivním nárůstem práce na dálku objevily, jsou i únava pracovníků z nadměrného počtu izolovaných aplikací, mezi kterými jsou nuceni přepínat. Neustálé přecházení mezi videokonferencemi, chatem, emailovou schránkou a kalendářem či dalšími interními systémy je neefektivní, unavující a bránící dalšímu rozvoji. Firmy si uvědomují, že mají-li uspět, je nutné nahradit individuální komunikační nástroje uceleným virtuálním pracovním prostředím s jednoduchým ovládáním, které odpovídá dnešnímu distribuovanému pracovnímu prostředí.

Jaký rozdíl komplexní řešení pro spolupráci představuje například ve srovnání s běžným řešením videokonference?
Budu-li hovořit o naší platformě Avaya Spaces, tak nabízí nejen možnost online komunikace s využitím video hovorů pro 2 až 200 účastníků, ale především tvorbu tzv. virtuálních místností podle klíče uživatele, například tématu, složení týmů apod., sdílení dokumentů v reálném čase nebo řízení týmů v podobě přidělování a sledování plnění úkolů a mnoho dalšího. Základem je platforma jako služba (Avaya OneCloud CPaaS), což pro uživatele znamená, že mohou využívat všechny pokročilé možnosti spolupráce i interní systémy a aplikace v rámci jediného řešení, aniž by mezi nimi museli přepínat či jinak přerušovat práci.
Mezi funkce Avaya Spaces patří například i vyhledávání a slučování kontaktů z více zařízení, použití API pro cíleně vytvořené integrace s CRM, zákaznickou podporu či robotická automatizace procesů (RPA) a mnoho dalších zajímavých funkcí.

Co konkrétně si máme pod CPaaS představit?
Komunikační platforma jako služba umožňuje provozovat množství různých, nových i stávajících systémů a aplikací bez nutnosti budovat a spravovat potřebnou infrastrukturu. Je jakýmsi rámcem, který umožňuje rychle vytvářet a nasazovat komunikační služby a mimo jiné je propojovat s nejnovějšími funkcemi cloudu založenými na API. Strategie využití CPaaS směřuje ke konceptu sjednocené komunikace jako služby (UCaaS), přičemž Avaya v režimu služby poskytuje i kontaktní centra (CCaaS).

Jak ovlivní využití CPaaS vývoj komunikace a spolupráce do budoucna?
Nemusíme se dívat nijak daleko do budoucnosti. S využitím CPaaS již dnes umožňujeme například využití umělé inteligence (AI) v cloudu. V rámci zmiňované platformy Avaya Spaces nabízíme s využitím AI možnost nahrazení pozadí nebo eliminace šumu, umíme vytvořit specifické virtuální pracovní pozadí k nerozeznání od toho reálného, eliminovat rušivé vlivy jako je štěkající pes nebo hluk při jízdě autem. Do budoucna pak bude možné pomocí AI upravovat i slabé osvětlení nebo zamlžení kamery.
Vedle těchto úprav virtuálního pracovního prostředí bude možné i využití tzv. virtuálních asistentů, kteří budou schopni vykonávat rutinní práci. AI bude v reálném čase schopna v přepisech komunikace rozlišovat jednotlivé hlasy, indexovat text pro vyhledávání, vytvářet titulky či překládat do jiného jazyka nebo generovat zápisy ze schůzek a vytvářet úkoly pro konkrétní pracovníky. Zásadní je však nezávislost na výpočetním výkonu, takže všechny systémy a aplikace je a bude možné používat na jakémkoliv zařízení.