facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 7-8/2010 , Plánování a řízení výroby

Plánováním ke kontrole nákladů



Nacházíme se v období, kdy neustále roste tlak na ceny a schopnost rychle reagovat na požadavky zákazníků. Pro udržení konkurenceschopnosti je tedy nutné co nejefektivněji plánovat a využívat zdroje, které jsou k dispozici. To platí snad o všech oborech a segmentech trhu, od obchodních společností přes subjekty poskytující služby až po výrobní podniky, kde je plánování zdrojů potřeba věnovat obzvlášť velkou pozornost.


Proces plánování ve výrobě je charakteristický značnou komplikovaností. Materiály, zdroje, a dokonce i přístroje a výrobní zařízení jsou obvykle přidělovány na více objednávek v různých pracovních centrech současně. Často se tak děje bez jasné představy o dopadu změn plánování objednávek na schůdnost plnění jiných zadání a celkovou výkonnost podniku. Neefektivní alokace zdrojů navíc může způsobit zbytečné navýšení všech nákladů a neekonomický, či lépe řečeno chaotický výrobní proces.

ERP leccos zvládne, ale...

V podstatě každý ERP systém dnes již dokáže naplánovat výrobu podle termínů tak, jak jsou požadovány pro dodání finálního výrobku. Ne vždy je však plán vytvořen v souladu s optimálním využitím kapacity a materiálů a ne vždy je možné zobrazit výrobu graficky, popřípadě v grafickém režimu doplánovat, přeplánovat či simulovat různé situace. I přesto však může být základní funkcionalita ERP systému dostačující. O to více je s podivem, že i dnes, v době, kdy jsou již ve výrobních podnicích ERP systémy běžné, je stále možné vidět v kancelářích plánovačů a mistrů tabule, na kterých jsou ručně vypsané a nakreslené jednotlivé výrobní objednávky a operace, a to buď za účelem finálního doplánování, nebo prostě jen kvůli přehlednosti. Bohužel však „ruční“ plánovací tabule, nakolik je přehledná a srozumitelná, nedokáže pojmout všechny aspekty a souvislosti. Navíc je umístěna pouze na jednom konkrétním místě bez možnosti aktualizovat či jen shlédnout data kdykoliv a odkudkoliv. Ideálním řešením je tedy plánovací tabule s možností grafického zobrazení, která je buď přímo součástí ERP systému, nebo je s ním integrována tak, aby mohla využívat všechna potřebná data o dodávkách materiálu, personálním složení a termínech zakázek, ale i o specifických souvislostech, jako jsou například poruchy a výpadky strojů a nástrojů nebo dovolená či nemoc obsluhy.

Plánovací tabule pro dokonalý přehled

Jaké by tedy měly být základní požadavky na plánovací tabuli neboli advanced planning board (APB), jak nástroj výstižně vyjadřuje anglické názvosloví?

  • grafické zobrazení výrobních objednávek a operací na plánovací tabuli,
  • grafické zobrazení disponibilních zdrojů podle potřeby na tabuli současně s výrobními objednávkami a operacemi,
  • uživatelsky nastavitelné „vytažení“ výrobních objednávek a operací – výběr podle nastavených kritérií,
  • výběr množství informací, které chci na plánovací tabuli vidět,
  • plánování s omezenými zdroji,
  • práce s přerušenými zdroji – výpadky strojů nebo nástrojů, a to plánované nebo neplánované,
  • optimalizace řazení výrobních objednávek podle seřizovacích časů (přeseřízení mezi některými položkami je kratší než mezi některými jinými),
  • plánování v grafickém režimu off-line – možnost natáhnout část výroby k naplánování (například podle plánovače, dílny, výrobní linky atd.) a další části výroby mohou plánovat další uživatelé,
  • možnost výběru plánovat on-line, simulace „co by bylo, kdyby“,
  • plánování v grafickém režimu – drag and drop pomocí myši,
  • po naplánování import zpět do databáze,
  • zobrazování zpožděných výrobních objednávek.

Ukázka plánovací tabule v IFS Applications. V levé části jsou zobrazena data, se kterými se právě pracuje (zdroje a výrobní objednávky), na ploše jsou potom dvě tabule, na kterých se plánuje v reálném čase na základě dostupných dat.

Moderní plánovací tabule tedy může obsáhnout komplexní zpracování všech dostupných informací o zdrojích a vlivech na realizovatelný plán výroby. Umožňuje minimalizovat provozní kapitál, udržovat minimální stavy zásob, zlepšuje využití kapacit, eliminuje úzká místa a usnadňuje nejen plánování, ale i výrobu jako takovou. Navíc počítá s tím, že dostupnost zdrojů je často variabilní, a tak dokáže provádět změny i na poslední chvíli. Proto také umožňuje uživatelům simulovat dopad různých situací a narušení, od poruchy základního strojního zařízení až po propad personální kapacity a dostupnosti komponent. Odpovědní plánovači tak mohou vytvořit plány pro mimořádné situace a rychle se přizpůsobit změnám na trhu a potřebám zákazníků.

Autor působí na pozici senior consultant ve společnosti IFS Czech.

Aleš Levinský

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI pomáhá získat lepší přehled nad vývojem ve firmě

IT Systems 5/2024V aktuálním vydání IT Systems se opět intenzivně věnujeme využití AI ve firmách. Nejvíce prostoru jsme přitom dali oblasti e-commerce a retailu, tedy světu nakupování, ve kterém hrají pokročilé technologie stále větší roli. Včetně AI, která se zde uplatňuje v zákaznickém servisu, ale také dokáže například předvídat prodeje a udržet optimální množství skladových zásob.