facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2021 , Plánování a řízení výroby , Automobilový průmysl

Automobilový průmysl široce využívá možnosti virtuální reality

Jan Frič


Obr. 1: S virtuální realitou dnes umí pracovat i běžné aplikace pro tvorbu vizualizací. Například populární modelář Revit vyžaduje pouze doinstalování pluginu Enscape.Málokteré odvětví průmyslu se chopilo virtuální reality tak jako automobilky. Ty si vyzkoušely moc VR v marketingu, prodeji i vývoji, kde nyní VR šetří neočekávané procento času a peněz. Adopce technologie byla dokonce tak rychlá, že se pravděpodobně ve voze navrženém s pomocí VR proháníte i vy. VR vybavení totiž dnes nalezneme nejen v kancelářích mladoboleslavské Škodovky. Využívá jí celý koncern VW, Ford, Hyundai, BMW, Bugatti a mnozí další.


Neomezené možnosti v prodeji a marketingu

Automobilový průmysl disponuje obrovskými prostředky, které jej předurčují k rychlé adopci moderních technologií. Není tak divu, že využívá to nejlepší, co trh nabízí. Již v roce 2016 se BMW pustilo do nasazení virtuální reality ve vybraných showroomech. Dala jim možnost prezentovat prémiové vozy, které nebyly dostupné skladem. Zákazníci tak získali možnost prohlédnout si přesně takový vůz, který si s prodejcem nakonfigurovali.


Obr. 2: Díky sledování pohybu očí headsetu HTC Vive Pro Eye je možné měřit míru atraktivity jednotlivých designových prvků vozu.

Prezentační schopnosti virtuální reality využila o rok později i česká Škoda. Ta ji nasadila při představení svého prvního konceptu z oblasti elektromobility Škoda Vision E. Automobil byl odhalen dealerům a novinářům z celého světa prostřednictvím headsetů HTC Vive. Ty umožňovaly volný pohyb kolem vozidla a díky implementaci technologie Leap Motion i jeho „osahání“. Celý VR zážitek pak eskaloval možností usednout do vozu a nechat se svézt. Místo několika fyzických modelů pro nejdůležitější trhy tak vznikl jediný pro šanghajský autosalon, kde proběhla světová premiéra. Zbytek planety měl k dispozici virtuální zážitek a detailní 3D model vozidla, který si novináři mohli detailně prohlédnout. A přiznejme si, že kopírovatelný software se spolu s VR headsetem do důležitých metropolí dopravuje výrazně snáz a levněji než jakýkoli prototyp automobilu, nemluvě o jeho výrobě.


Obr. 3: Představení Škoda Vision E s pomocí virtuální reality HTC Vive.

Virtuální prezentace novinek má dnes i další přednosti, za které vděčí technologii sledování pohybu očí. S její pomocí mohou výrobci automobilů snadno odhalit, které prvky jsou pro zájemce o automobil nejatraktivnější a na co se při výběru nového vozu soustředí. Technologie navíc umožňuje dosáhnout výrazně vyšší vizuální kvality obrazu prezentace a úspor výkonu grafické karty. Díky přesnému určení směru uživatelova pohledu lze soustředit výkon na oblast, kde lidské oko vidí ostře, a ušetřit jej v periferních oblastech. Tam oko vidí neostře, a tak si zákazník všimne pouze zvýšené kvality obrazu.


Obr. 4: Technologie FOV vykreslování headsetu HTC Vive Pro Eye umožňuje lepší využití výkonu PC.

Zatím okrajovou oblastí, kde lze VR uplatnit, je reklama ve virtuálních světech a samotný prodej automobilu. Například v českém virtuálním univerzu Somnium Space je možné zakoupit automobil značky Tesla. O prvním prodaném kusu autoři projektu informovali již v roce 2018 a je očekávatelné, že minimálně z hlediska propagace bude existence virtuálních showroomů čím dál častější.

Automobil navržený rychleji než kdy dřív

Zřejmě nejpodstatnější argument, který vede automobilky k rychlé adopci virtuální reality, je zrychlení vývoje nových modelů. Skvělým příkladem je společnost Bugatti, která využila VR při tvorbě posledního sériového automobilu Bugatti Chiron a následně i při navrhování Bugatti Divo. Již v případě Chironu vedlo nasazení VR k úspoře 50 % času a 25 % nákladů. V minulosti totiž mezi prvními skicami a prototypem stálo ještě více než 10 hliněných modelů v měřítku 1:4 a jeden v měřítku 1:1. Ty nyní nahrazuje snadno modifikovatelná digitální kopie, která navíc dokáže simulovat výsledný dojem z vozidla ještě lépe než model. Měřítko je možné libovolně měnit při tvorbě návrhu i jeho prezentaci, a navíc není problém zjistit, jak vozidlo působí na vzdálenost 30 metrů. Benefitem je i možnost simulace chování slunečního světla na exotických tvarech karoserie.


Obr. 5: Hlavní designér Bugatti Achim Anscheidt reviduje koncept nového vozu s pomocí virtuální reality HTC Vive Pro.

Díky digitální povaze modelu se také každý zásah do designu projeví ihned, bez čekání na hliněný model, jehož výroba přesahuje 2 týdny. Jakékoli rozhodování je tak dramaticky snazší a rychlejší. Není proto divu, že automobilka pro návrh modelu Divo navýšila podíl prací ve VR z 50 % na 90 %. Není bez zajímavosti, že podobnými čísly se již chlubí i výrobci z oblasti letectví. Bell Helicopters například svůj poslední výtvor dokázali navrhnout za pouhých 6 měsíců, i když bez použití VR trval celý proces průměrně 6 let.

Jan Frič
Autor článku je kulturolog, PR manager a nadšenec pro virtuální realitu (email@fricjan.cz).
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.