facebook LinkedIN LinkedIN - follow
ERP systémy II , ERP systémy

Aktuální trendy v oblasti ERP



K2Jednoduchý, intuitivní a rychlý – takto nejčastěji zákazníci definují požadavky na ERP systém. Proč by však firemní informační systém neměl být také hezký? Většina zákazníků usiluje kromě výsledků i o reprezentativní firmy, případně firemní prostory a prestiž a kulturu uvnitř jejich společností. K renomé a vizitce firemní kultury však patří i uživatelské rozhraní jejich firemního systému.


Právě vzhled a ovládání neoddělitelně souvisí s funkční schopností daného produktu a nezanedbatelnou měrou se podílí na firemní kultuře. Současně však má i vliv a dopad na ochotu a nástup nových pracovníků do společnosti, protože dnešní mladá generace, která nastupuje do zaměstnání, vyrůstala již za éry chytrých telefonů a internetu a má zcela jiná očekávání a uživatelské návyky, než byly předpoklady pro vývoj a ovládání tradičních ERP systémů.

K2

Výsledkem je snaha výrobců reagovat na tuto potřebu a doplňovat jejich systémy o mobilní řešení jednotlivých modulů a agend a přizpůsobovat tomu i uživatelské rozhraní.

Proto se dá říci, že aktuálním trendem je mobilita a modernizace uživatelského rozhraní. Myslím, že je to důsledek vycházející z toho, že jsou vidět konkrétní výstupy. Ale trendem to bylo před 5 lety, kdy vývojáři museli začít se zcela jinou logikou a stavbou řešení, aby výše popsané bylo perspektivní i do budoucna.

Na trhu je dnes již množství aplikací, které mobilně řeší ten či onen konkrétní modul k informačním systémům a které se dají složitěji či jednodušeji na konkrétní systémy napojit. Také se nezřídka stává, že pracovníci nastupující do továren zákazníků informačních systémů mají doma často lepší počítačové vybavení, než na jejich budoucím pracovišti je aktuálně k dispozici. Proto na tento společný problém je třeba pohlížet zásadně jinak.

Nevyřeší to modernizace uživatelského rozhraní. A ani není dlouhodobým řešením vytváření dílčích mobilních aplikací například pro obchod, servis, objednávky, odvody výroby atd. Vyžaduje to zcela nové řešení daného problému. Klíčové požadavky jsou: příjemnější a osobnější prostředí, rychlejší práce se systémem a jeho vysoká variabilita. V důsledku toho mezi žádané vlastnosti ERP systému patří:

  • Pohodlná práce na jakémkoliv zařízení. Jednotlivé formuláře musí být schopné se přizpůsobit rozlišení uživatelské obrazovky a dynamicky měnit i konkrétní vzhled a rozložení polí pro jednotlivá koncová zařízení. S tím souvisí i možnost volby vlastního barevného schématu (co když v jedné firmě pracují fanoušci Sparty i Slavie a mají opačné preference?).
  • Vzhled přizpůsobený účelu. Formulář stejného dokladu chce jinak vidět osoba, která jej zadává, jinak osoba, která jej mění a doplňuje, a jinak uživatel, který jej prohlíží (užívá – například účtuje). Proto správa a nastavení musí být citlivé i na stav formuláře (nový, změna, prohlížení).
  • Ochrana zraku. V podnicích dochází k požadavku, aby velikost polí, písma, použitý font a další věci (barevná škála, popisy polí) byly dynamické a respektovaly potřeby uživatelů. Někdo vyžaduje maximum informací na širokoúhlé obrazovce a naopak jiný uživatel potřebuje velké písmo a usnadnit čtení dle osobních zrakových preferencí.
  • Personifikace. Snadná úprava vzhledu. Nejen že každý si chce přizpůsobit vstup do pracovního prostředí uvítací fotografií, ale občas i poskládat vlastní obsah formuláře. Skládáním formulářů z jednotlivých prvků a kontejnerů mohu velmi pohodlně redefinovat celkový vzhled formuláře. Dosáhnu toho skrýváním nebo přesouváním již hotových celků, případně dílčích polí bez znalosti programování.
  • Časová úspora administrace a systematičnosti pro velká řešení. Dílčí obrazovky uživatelů podléhají centrální správě. Tím je umožněna jejich individualizace pro jednotlivé skupiny uživatelů (případně až na jednotlivce), avšak při zachování podnikové kompatibility realizovaných změn.
  • Úpravy prostředí pro rychlejší práci se systémem. S jednotlivými záznamy musí jít pracovat kromě jiného i jako s Excelem. Systémem přímého vkládání hodnot do jednotlivých buněk bez zobrazení vlastního formuláře. Musí jít hledat a filtrovat dle hodnot ve sloupcích. Vkládání nových záznamů přímo do tabulky bez formulářů.
  • Nejde jen o vzhled, ale i systém práce. Dnešní zvyklosti z internetu naučily uživatele používat našeptávače a fulltextové hledání. Stejnou podporu díky své zkušenosti očekávají od podnikového systému.
  • Práce na více monitorech se rozšířila i do podnikových aplikací jako další prvek k zrychlení a zlepšení přehledu.
  • Uživatelé si zvykli nebýt vázáni na jedno zařízení, přechází mezi chytrým telefonem, tabletem i počítačem a nejlépe všude by chtěli mít stejné (podobné) možnosti, data a aplikaci. Proto není dlouhodobým řešením samostatné vytváření mobilních aplikací, protože to musí být jeden systém s jedněmi daty pouze zobrazovaný a dostupný z různých zařízení.

K2

Z krátkého výčtu základních vlastností vyplývá, že nelze mluvit o modernizaci UI, ale o zcela nové stavbě a přístupu tvorby vlastního ERP systému. Kdo s tímto přístupem a řešením začal již před 5 lety, dnes určuje trend a vytváří prostor pro budoucnost. Všude slyšíme o problémech s nedostatkem nových zaměstnanců, ale k tomu, abychom je přitáhli do podniků a byli pro ně zajímavými zaměstnavateli, přispívá nezanedbatelnou rolí i dojem a renomé, které zaměstnavatelé vytváří o své dynamičnosti a perspektivě do budoucnosti. A to je také dáno i jejich firemní kulturou, ke které neoddělitelně patří informační systém. A ten může být jednoduchý, intuitivní, rychlý, ale i pěkný.

Pavel Motan Pavel Motan
Autor článku je obchodním ředitelem společnosti K2 atmitec, která je výrobcem a dodavatelem Informačního systému K2.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI pomáhá získat lepší přehled nad vývojem ve firmě

IT Systems 5/2024V aktuálním vydání IT Systems se opět intenzivně věnujeme využití AI ve firmách. Nejvíce prostoru jsme přitom dali oblasti e-commerce a retailu, tedy světu nakupování, ve kterém hrají pokročilé technologie stále větší roli. Včetně AI, která se zde uplatňuje v zákaznickém servisu, ale také dokáže například předvídat prodeje a udržet optimální množství skladových zásob.