facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 7-8/2000

Internet jako nástroj komunikace I.

Seriál o marketingu a řízení vztahů se zákazníky (CRM), 7. část

Daniela Škarková





Co od sebe v dnešní době firmy nejen odlišuje, ale zároveň dává některým z nich šanci uspět v konkurenčním boji, není například technologie, kterou ta či ona firma používá, ale lidé. Lidé a jejich komunikace. Komunikace uvnitř firmy a také komunikace firmy s jejím okolím. A protože žijeme v době, kdy na nás ze všech stran útočí Internet a slova jako jsou e-business nebo e-komerce, ráda bych se s Vámi dnes podívala na možnosti komunikace firmy přes Internet.

Mnoho firem si myslelo a některé u tohoto názoru setrvávají dodnes, že pouhým pořízením si svých www stránek se jim zvýší obrat. Mysleli si, že jim z ničeho nic přibudou noví zákazníci. Ale tak jednoduché to přece jenom není.

Všichni neustále hledáme zázračný návod na to, jak díky Internetu dosáhnout úspěchu. Není tajemstvím, že žádná zázračná metoda, která by nám náš vysněný úspěch zaručila, neexistuje.

Existuje ale něco, co (budeme-li to dělat komplexně a opakovaně) nám v našem podnikání pomůže. Ráda bych vás dnes navedla na, řekněme, postupy a metody, které v marketingu nejsou ničím novým a převratným. Naopak. Ráda bych se zmínila o postupech a metodách marketingové komunikace, které se ve spojení s Internetem nevyužívají v takové míře, v jaké by mohly.

Dříve než se začnu věnovat jednotlivým metodám on-line komunikace, připomenu v krátkosti pár nástrojů, které v této souvislosti budeme používat. Patří sem:

· Elektronické ekvivalenty papírových vizitek - jsou to jednoduché texty, jejichž délka by neměla přesáhnout 8 řádků. Obsahují informace jako jsou vaše jméno a příjmení a pozice, kterou u firmy zastáváte, také adresu, telefonické, faxové a e-mailové spojení. Jejich součástí může být i krátká informace o zaměření firmy. Je užitečné připravit si několik verzí těchto elektronických vizitek a používat je podle typů odpovědí a e-mailů.

· Krátké zprávy (v délce jednoho odstavce) - jsou informace o tom, co vaše firma dělá, v čem podniká, případně informace a témata, která souvisejí např. s oborem podnikání firmy. Tyto krátké zprávy se zpravidla vkládají do "těla" e-mailů.

· Zprávy - delší texty obsahující detailnější informace o firmě, vašich produktech a službách a souvisejících tématech. Takovéto zprávy mohou být přístupné např. na vašich www stránkách, na webech vašich partnerů nebo je svým klientům a partnerům můžete cíleně zasílat e-mailem.

· Časopisy / věstníky - takový časopis může být velmi silným médiem - silným komunikačním prostředkem, ať již ve vztahu k našim zaměstnancům a spolupracovníkům nebo směrem vně firmy - ke klientům a partnerům. Časopis může být součástí www stránek nebo je možné jej periodicky rozesílat.

· Bannery - reklamní proužky, které je dobré mít připraveny v různých velikostech, vždy však v profesionální kvalitě.

· Tiskové zprávy - Pište tiskové zprávy o všem, co se týká www stránek, od informací o novém produktu až po oznámení změny názvu www stránek. Tiskové zprávy je dobré publikovat na webu, zasílat klientům a partnerům, případně spolupracovat s tiskovými agenturami, které se postarají o jejich zveřejnění.

· FAQ - aneb zaznamenané často kladené otázky a odpovědi na ně. Vytvořte několik zajímavých otázek o svých produktech nebo odvětví či o jiných souvisejících tématech a odpovězte na ně. (Netvořte ale provokativní reklamní texty. Chcete-li psát o svých produktech, nepoužívejte otázky typu: "Která aplikace řeší oblast zálohování dat?" Odpověď: "Samozřejmě náš produkt XY". Stejnou informaci můžeme "čtenáři" sdělit i jinak: "Je součástí produktu XY také řešení zálohování dat?"…Je zřejmé, že druhý případ informuje o tomtéž, ale méně agresivní formou.). Podaří-li se vám dobře sestavit otázky a odpovědi a máte-li je umístěny na často navštěvovaných www stránkách, překvapí vás, kolik lidí si je se zájmem přečte, tzn. kolik lidí jimi oslovíte.

· Automatické odpovědi - Je-li to ve vašem oboru vhodné, může pro vás být takové automatické přečtení příchozích e-mailů a jejich roztřídění a automatické a okamžité zaslání odpovědí (nebo souboru s požadovanými informacemi) na některé z nich při vaši každodenní práci velkým pomocníkem. Tento způsob nelze použít bez řádné identifikace obsahu příchozích e-mailů a samozřejmě také v případě, kdy se příchozí e-maily od sebe odlišují. Automatické odpovědi můžeme naopak použít v případě přihlášení se např. k odběru Internetového časopisu nebo obecně jakýchkoli informací. V tomto případě je našemu novému klientovi zasláno potvrzení o přihlášení se k odběru informací a také poděkování a informace, co je třeba podniknout, bude-li chtít svou registraci u nás z jakéhokoli důvodu zrušit.

· Na závěr jsem si nechala ten nejefektivnější nástroj. Zbraň, která vám pomůže zasáhnout, nebojím se říci, tisíce čtenářů jedním vaším "výstřelem" se jmenuje článek. Pište články tak často, jak je to ve vašem oboru vhodné. Publikujte je v několika (zpravidla stačí ve třech) různých e-magazínech, případně je propojte na patřičné www stránky. Pro články platí stejně jako pro dříve zmiňované "otázky a odpovědi", že mají-li být čteny se zájmem, nemohou být pouhým křiklavým reklamním sdělením.

Nyní bych se s vámi chtěla podívat na metody, které vám při aplikaci výše uvedených nástrojů pomohou vytvořit komplexní a efektivní on-line komunikaci s okolím. Efektivní on-line komunikace pro nás může být dnes konkurenční výhodou a zanedlouho nezbytností, kterou budou úspěšné firmy používat.

Odkazy
Máte nové www stránky? Nikdo o vašich www stránkách neví? Navštěvuje vaše www stránky málo lidí? Způsobů, jak odstranit předešlé problémy je několik. Většina lidí nalezne vaše nové www stránky díky odkazům. Mohou být umístěny na webech vašich partnerů, ve webovských databázích a seznamech firem i jinde. Existují také společné www stránky škol, výrobců určitého zboží (pivovary..), firem poskytujících určité služby (hotely..), na které je vhodné odkaz umístit. Sepište si seznam, pro vás zajímavých www stránek, na kterých byste měli "info" o vaší firmě a odkaz na její www stránky umístit.

Nemusí jít vždy nutně o jméno firmy. Někdy pro nás může být zajímavější upozornění na naše produkty nebo služby a jejich názvy. Účinně upoutávají pozornost také bannery.

Vyhledávací servery a knihovny
Více než 80% lidí (podle společnosti GVU Center) nachází nové www stránky díky odkazům na jiných www stránkách. Ale na jaké www stránky naše odkazy umístit?

Kromě toho, o čem jsem psala v předchozím odstavci, je efektivní umístit naše odkazy na vyhledávací servery a do elektronických Internetových knihoven www stránek. Určitě víte, že různých serverů a knihoven je až příliš mnoho. Proto je nezbytné zaměřit svou pozornost na ty, které jsou opravdu "top".

Top, co se týká návštěvnosti. Existují statistiky návštěvnosti serverů, které uveřejňují různé časopisy, a ty nám pomohou vytipovat ty nejlepší. Co do počtu serverů, na které umístíme naše odkazy, je rozumné vybrat si jich tak deset. Ostatní ignorujeme.

Přátelé
Mnoho lidí se dozvídá o zajímavých www stránkách díky svým přátelům a známým. Sepište pár informací o své firmě, produktu, speciální nabídce nebo akci, na které jste se podíleli nebo kterou plánujete, a zašlete ji svým známým. Požádejte je, aby tyto informace umístili na svých www stránkách, případně je rozeslali na vhodné adresy ze svých e-mailových seznamů.

Tištěná média
I když to zní možná zvláštně, dostává se velký počet lidí k informaci o nových www stránkách prostřednictvím tištěných médií (novin, časopisů, inzerátů..).

Časopisy a seznamy pro mailing
Připadá mi, že tyto prostředky nejsou zatím stále doceňovány i přesto, že jejich používání je velmi efektivní. Vyberte si několik nejčtenějších časopisů a publikujte v nich informace o své firmě, produktech nebo jiná relevantní sdělení tak často, jak je to vzhledem k oboru, ve kterém podnikáte, vhodné. Další metodou on-line komunikace jsou diskusní fóra a skupiny.

Podle výsledků průzkumu výše zmíněné společnosti se jich účastní asi 20% uživatelů Internetu. A 20% není zrovna zanedbatelné množství, když si uvědomíme, že tito lidé čtou nebo zasílají příspěvky prostřednictvím diskusních fór a skupin minimálně jedenkrát týdně. Do diskusních fór a skupin můžete posílat zprávy o zajímavých tématech souvisejících s vaším podnikáním, o vašich novinkách atd. Co byste ale dělat neměli je, posílat jako příspěvky reklamní upoutávky a inzeráty.

Závěrem
Všechno, o čem jsem v dnešním článku psala, by vám mělo při pravidelném používání pomoci v tom, aby byla vaše on-line komunikace s klienty, partnery i ostatními lidmi efektivní. Snažila jsem se vám ukázat, že existuje mnoho způsobů, jak můžeme on-line komunikovat, a tím podporovat naše obchodní snažení. Nemusíte samozřejmě používat všechny metody a způsoby, o kterých jsem se zmiňovala.

Jaké nástroje použijete, záleží jen na vás, na oboru, ve kterém podnikáte, a na tom, kdo jsou ti, kteří si vaše zprávy a informace budou číst. V neposlední řadě záleží i na rozpočtu, který máte k dispozici.

Internet není jen prostor pro umisťování informací. Internet je hlavně rychlé komunikační médium.

zdroj: www.document.cz
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Jak zkrotit chaos ve firemních dokumentech

IT Systems 4/2024Dominantní částí aktuálního vydání IT Systems je příloha věnovaná kybernetické bezpečnosti, ale najdete v něm také řadu jiných témat. Věnujeme se především trendům v digitalizaci výroby, ale i problematice ESG reportingu a využití virtuální a rozšířené reality v průmyslu. Ukážeme vám také, jak zkrotit chaos ve firemních dokumentech.