- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Zájem lidí o ochranu osobních dat roste
Podle celosvětového průzkumu společnosti Cisco roste počet lidí, kteří ochranu svého soukromí a osobních dat aktivně sledují. Spotřebitelé se stále více zajímají o to, jak společnosti nakládají s jejich osobními údaji, respektive jak jsou jejich data chráněna před zneužitím, a na základě toho rozhodují o nákupu výrobků či služeb.


Společnost Cisco stav ochrany osobních údajů zkoumala ve 12 zemích Evropy, Ameriky, Asie a v Austrálii. Souhrnné výsledky přitom vycházejí z anonymních odpovědí 2 600 respondentů. Výzkum se zabýval například otázkami, co dělají spotřebitelé pro ochranu svého soukromí, jak ochranu soukromí ovlivňuje legislativní úprava v jednotlivých státech, jaké jsou postoje lidí k používání informací souvisejících s pandemií covid 19 a rostoucímu zapojení osobních dat do aplikací používajících umělou inteligenci (AI).
Mezi hlavní závěry výzkumu patří zjištění, že:
- Téměř polovina respondentů (46 %) se domnívá, že není schopna chránit své osobní údaje. K nejčastěji uváděným důvodům tohoto postoje patří fakt, že neví, jak společnosti s jejich daty pracují. Dále je to skutečnost, že musí lidé musí v řadě případů souhlasit s poskytnutím dat, pokud si chtějí konkrétní službu nebo produkt vůbec objednat.
- Současně s tím roste počet lidí, kteří se o způsob, jakým je nakládáno s jejich daty, aktivně zajímají. Téměř třetina (32 %) respondentů uvedla, že jim záleží na soukromí, jsou ochotni v zájmu jeho ochrany jednat nebo dokonce již jednali: odešli kvůli pochybám o používání osobních informací od svého dosavadního dodavatele. Tento razantnější krok zvolili nejčastěji u sociálních sítí (33 %) a internetových providerů (28 %). Ale nespokojenost vedla také v 19 % k odchodu od obchodníka a v 18 % případů k volbě jiné banky. V této souvislosti je rovněž zajímavé, že se spotřebitelé v řadě případů rozhodli k ukončení (obchodního) vztahu, který považovali za významný. Takže změnili společnost, s níž měli dlouhodobé zkušenosti.
- Aktivní ve směru ochrany svých osobních dat jsou především mladší lidé. Ve skupině respondentů 25 až 34 let se o užití svých osobních údajů aktivně zajímá 44 % lidí. Tento podíl se zvyšujícím se věkem klesá. Ve skupině nad 75 let se o nakládání se svými daty zajímalo pouze 14 % dotazovaných.
- Existence zákonů k ochraně osobních údajů je celosvětově vnímána velmi pozitivně, přesto ale povědomí o těchto normách zůstává relativně nízké. Šedesát procent respondentů má pocit, že zákony na ochranu soukromí platné v jejich zemi země mají pozitivní dopad na to, jak se s jejich osobními daty nakládá. Pouze 4 % dotazovaných jsou přesvědčena o opaku. Jen 43 % z celkového počtu dotazovaných ale ví, že v jejich zemi je ochrana osobních údajů zaštítěna právní úpravou.
- Navzdory probíhající pandemii lidé nechtějí omezit ochranu svého soukromí. Většina spotřebitelů (62 %) v souvislosti pandemií odmítá jaké omezení ochrany osobních údajů nebo připouští jen malé uvolnění v této oblasti. Pouze 41 % dotazovaných by souhlasilo se zveřejněním informace, že jsou nakažení. Pouze polovina respondentů schvaluje trasování. A zhruba 60 % tázaných souhlasí s kontrolu údajů o očkování před vstupem na pracoviště.
- Spotřebitelé se staví vlažně k využívání umělé inteligence (AI). Umělá inteligence se stále častěji zapojuje do lidských životů. AI má potenciál využívat zákaznická data ke zlepšení mnoha oblastí života, nejen v nabídce zboží, ale třeba i ve zdravotnictví. Více než polovina účastníků průzkumu vyjádřila ale obavy z toho, jak je v tomto směru AI využívána. Průzkum ověřoval postoje respondentů k 6 modelovým případům, v nichž by mohla být AI v souvislosti s jejich osobními údaji využita. V řadě situací dotazovaní uvedli, že jejich důvěra ve společnost používající AI se snižuje. Největší pochybnosti vzbudila aplikace AI při posuzování psychického stavu nebo při pracovních pohovorech.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |