facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 6. 8. 2024 - redakce

Z bank se stávají IT firmy

Společnost SOFTEC zveřejnila výsledky studie, která mapovala trendy na bankovním trhu na Slovensku, který je velmi blízký tomu českému, a proto není pochyb, že i u nás se většina klíčových témat, kterými se dnes bankovní sektor zabývá, dotýká digitalizace. Jednoznačnými trendy jsou využití umělé inteligence a pokročilých řešení, které banky využívají nejen na zlepšení zákaznické zkušenosti, zvýšení bezpečnosti, ale i na zefektivnění vnitřních procesů. V centru pozornosti bank ovšem stojí i ekologická témata.



„Banky se v procesu transformace částečně mění na IT firmy, což jim umožňuje zeštíhlovat svoji fyzickou přítomnost a zároveň zvětšovat rozsah poskytovaných služeb,“ uvedl k výsledkům průzkumu Martin Petriščák, ředitel divize telekomunikací a bankovních systémů ze společnosti SOFTEC.

Martin Petriščák
Martin Petriščák, ředitel divize telekomunikací a bankovních systémů, SOFTEC

Z průzkumu společnosti SOFTEC vyplývá, že ve slovenském bankovnictví aktuálně rezonuje 5 klíčových témat, z nichž většina souvisí s digitalizací:

1. Digitalizace v bankovním sektoru

Digitalizace tvoří až 30 procent komunikace bank. Banky digitální nástroje využívají například na ověření identity a podepisování dokumentů, což umožňuje poskytovat množství služeb bez nutnosti návštěvy pobočky. Digitální onboarding už využívají banky v 70 procentech případů, což výrazně snižuje provozní náklady a zvyšuje ochranu peněz klienta. Banky také digitalizují platební karty, aby nahradily plastové karty digitální alternativou, čímž zvyšují bezpečnost a zabraňují ztrátě karet.

Digitalizace klientských služeb

2. Ekologie, sociální aspekty a zodpovědné řízení

Oblast ESG je jedinou z nejčastěji komunikovaných témat, které přímo nesouvisí s digitalizací. Banky ale reagují na zvýšenou poptávku klientů po ekologických a společensky zodpovědných řešeních. V případě VÚB banky byl podíl ESG témat v její komunikaci až 37 procent. Absolutní převahu ve výstupech celého trhu však má ekologický aspekt, ostatní složky jsou zatím v pozadí. „Předpokládáme, že v blízké budoucnosti bude přibývat témat, která se budou týkat sociální stránky ESG, a také se budou více objevovat témata, která se týkají vlivu na společnost,“ doplňuje Martin Petriščák.

ESG a udržitelnost

3. Digitalizace vlastních procesů

Banky digitalizaci používají i na zefektivňování vlastního provozu. Robotizují rutinní činnosti a používají méně papíru. Technologie také nahrazuje lidskou práci. V minulosti bylo běžné, že každý úvěr manuálně posuzoval rizikový manažer banky. V současnosti dokážou až 70 procent úvěrových systémů posuzovat automatické systémy. Finanční instituce jsou také schopné automaticky posuzovat rizikový profil klienta.

Digitalizace interních bankovních procesů

4. Umělá inteligence

Umělá inteligence je další inovací, která bankám pomáhá efektivněji poskytovat služby a zlepšovat interní procesy. Využití neuronových sítí a velkých jazykových modelů umožňuje bankám rozšířit působnost chatbotů a zlepšit zákaznickou podporu. „Umělá inteligence také asistuje při výběru nových zaměstnanců a testování připravovaných řešení,“ dodává Martin Petriščák. V roce 2023 umělou inteligenci využívalo jen zhruba 20 procent trhu, prostor pro rozvoj je tedy velký.

AI nástroje a chatboty

5. Kyberbezpečnost

Kyberbezpečnost je pro banky nevyhnutelností, protože počet útoků v online prostoru neustále roste. Útokům čelí denně. Banky budou v budoucnosti tedy zvyšovat investice do digitální bezpečnosti. Více peněz půjde zejména do penetračních testů, ale i do zvýšení bezpečnosti dat.

Ochrana osobních údajů a kyberbezpe4nost

Analýza vznikla formou sekundárního průzkumu v období lis­to­pad 2023 – květen 2024. Cílem bylo zmapovat trendy v oblasti bankovnictví a technologií. Součástí analýzy byly tiskové zprávy bank a Slovenské bankovní asociace, zprávy Národní banky Slovenska (NBS), výroční zprávy bank, relevantní konference se zaměřením na problematiku bankovnictví a IT technologií, internetové stránky bank a další zdroje.

 
  

- PR -

Jaké si to uložíš, takové to máš. Na kvalitě vstupních dat záleží důvěryhodnost AI odpovědí, říká Ross Porter z Dellu

Více než polovinu své kariéry spojil Ross Porter se společností Dell Technologies, kde dnes řídí presales v regionu EMEA. Jeho specializací je oblast nestrukturovaných dat. V rozhovoru se rozpovídal mimo jiné o problematice jejich ukládání v prostředí datových jezer a skladů, reálných zkušenostech s aplikací umělé inteligence na velké objemy dat nebo úskalích s důvěryhodností odpovědí generovaných AI.

  

- PR -

Tokeny patří do muzea

Snadnější elektronické schvalování, podepisování i pečetění


Spolupráce firem Gordic a Soft­ware­602 přináší organizacím ve­řej­né správy všech typů unikátní službu, kterou lze co do rychlosti, jednoduchosti i spolehlivosti bez nadsázky označit za revoluci v procesu schvalování dokumentů i podepisování a pečetění. Nahlédněme tedy trochu pod pokličku, konkrétně na 3 nejzásadnější ingredience celého „lektvaru“. Těmi jsou webová aplikace Spisové služby GINIS, navazující Elektronická podpisová kniha s manažerským semaforem a flexibilní řešení Software602 eIDAS Platform.

Časopis IT Systems / Odborná příloha Kalendář akcí
   prosinec - 2024   
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
RSS kanál
- inzerce -