- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Z bank se stávají IT firmy
Společnost SOFTEC zveřejnila výsledky studie, která mapovala trendy na bankovním trhu na Slovensku, který je velmi blízký tomu českému, a proto není pochyb, že i u nás se většina klíčových témat, kterými se dnes bankovní sektor zabývá, dotýká digitalizace. Jednoznačnými trendy jsou využití umělé inteligence a pokročilých řešení, které banky využívají nejen na zlepšení zákaznické zkušenosti, zvýšení bezpečnosti, ale i na zefektivnění vnitřních procesů. V centru pozornosti bank ovšem stojí i ekologická témata.
„Banky se v procesu transformace částečně mění na IT firmy, což jim umožňuje zeštíhlovat svoji fyzickou přítomnost a zároveň zvětšovat rozsah poskytovaných služeb,“ uvedl k výsledkům průzkumu Martin Petriščák, ředitel divize telekomunikací a bankovních systémů ze společnosti SOFTEC.
Martin Petriščák, ředitel divize telekomunikací a bankovních systémů, SOFTEC
Z průzkumu společnosti SOFTEC vyplývá, že ve slovenském bankovnictví aktuálně rezonuje 5 klíčových témat, z nichž většina souvisí s digitalizací:
1. Digitalizace v bankovním sektoru
Digitalizace tvoří až 30 procent komunikace bank. Banky digitální nástroje využívají například na ověření identity a podepisování dokumentů, což umožňuje poskytovat množství služeb bez nutnosti návštěvy pobočky. Digitální onboarding už využívají banky v 70 procentech případů, což výrazně snižuje provozní náklady a zvyšuje ochranu peněz klienta. Banky také digitalizují platební karty, aby nahradily plastové karty digitální alternativou, čímž zvyšují bezpečnost a zabraňují ztrátě karet.
2. Ekologie, sociální aspekty a zodpovědné řízení
Oblast ESG je jedinou z nejčastěji komunikovaných témat, které přímo nesouvisí s digitalizací. Banky ale reagují na zvýšenou poptávku klientů po ekologických a společensky zodpovědných řešeních. V případě VÚB banky byl podíl ESG témat v její komunikaci až 37 procent. Absolutní převahu ve výstupech celého trhu však má ekologický aspekt, ostatní složky jsou zatím v pozadí. „Předpokládáme, že v blízké budoucnosti bude přibývat témat, která se budou týkat sociální stránky ESG, a také se budou více objevovat témata, která se týkají vlivu na společnost,“ doplňuje Martin Petriščák.
3. Digitalizace vlastních procesů
Banky digitalizaci používají i na zefektivňování vlastního provozu. Robotizují rutinní činnosti a používají méně papíru. Technologie také nahrazuje lidskou práci. V minulosti bylo běžné, že každý úvěr manuálně posuzoval rizikový manažer banky. V současnosti dokážou až 70 procent úvěrových systémů posuzovat automatické systémy. Finanční instituce jsou také schopné automaticky posuzovat rizikový profil klienta.
4. Umělá inteligence
Umělá inteligence je další inovací, která bankám pomáhá efektivněji poskytovat služby a zlepšovat interní procesy. Využití neuronových sítí a velkých jazykových modelů umožňuje bankám rozšířit působnost chatbotů a zlepšit zákaznickou podporu. „Umělá inteligence také asistuje při výběru nových zaměstnanců a testování připravovaných řešení,“ dodává Martin Petriščák. V roce 2023 umělou inteligenci využívalo jen zhruba 20 procent trhu, prostor pro rozvoj je tedy velký.
5. Kyberbezpečnost
Kyberbezpečnost je pro banky nevyhnutelností, protože počet útoků v online prostoru neustále roste. Útokům čelí denně. Banky budou v budoucnosti tedy zvyšovat investice do digitální bezpečnosti. Více peněz půjde zejména do penetračních testů, ale i do zvýšení bezpečnosti dat.
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
Formulář pro přidání akce
11.12. | Webinář: Dodržování směrnic, compliance, QMS |