facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 20. 4. 2021 - Ing. Lukáš Grásgruber

Výzkum využívání internetu v domácnostech

Nároky domácností na kvalitu internetového připojení se neustále zvyšují. Souvisí to i s dopadem pandemie koronaviru, protože 77 % respondentů nyní využívá připojení pro práci z domova a 56 % z dotázaných domácností pro online výuku. Téměř třetině lidí se právě kvůli těmto zvýšeným nárokům na přenos dat zhoršila kvalita připojení. Vyplývá to z pravidelného průzkumu, který sleduje, jak obyvatelé České republiky doma využívají internet a jak jsou s připojením své domácnosti k internetu spokojeni. Průzkum uskutečnila poradenská skupina Grant Thornton ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu.



„Málokdo si před rokem dokázal představit, jak téměř ze dne na den vzroste význam internetového připojení v našich domácnostech. Kdy se na home office přemístí nemalá část kancelářské populace, a kdy se ve stejný čas zastaví život ve školách a výuka se přesune do online režimu. V těchto časech se domácí internetové připojení stalo kritickým nástrojem, bez kterého se školní výuka a práce z domova neobejde. Oproti loňsku a v kontextu pandemie tak pozorujeme významný posun na trhu,“ říká Zbyněk Bolcek, partner Grant Thornton Advisory.

„Informace o tom, jak jsou obyvatelé spokojeni s rychlostí a cenou za připojení k internetu a jakou mají představu o připojení domácností k internetu v budoucnu, jsou pro nás velmi důležité. Tato data nám totiž umožňují dále plánovat rozvoj internetového připojení v České republice,“ vysvětluje Marian Piecha, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Kontinuálně roste poptávka domácností po „super rychlém internetu“, který chce již 58 % respondentů. Zároveň se zvyšuje i ochota si za tyto vyšší rychlosti připlatit, 45 % lidí je ochotno ke svým současným výdajům za internet připlatit v průměru dalších 275 korun měsíčně. Nároky uživatelů na kvalitu připojení se tak neustále zvyšují, což se projevuje i pokračujícím růstem podílu optických přípojek umožňujících poskytovat rychlost přenosu dat až 1 Gb/s (21 % respondentů) a pozvolným poklesem kabelového (29 % respondentů) a bezdrátového internetu. Bezdrátové připojení ale i tak zůstává mezi respondenty dominantní, má jej 38 % domácností. Uživatelé nyní stále více využívají rychlostí připojení nad 100 Mb/s (28 % respondentů).

Jedním z hlavních důvodů trendu zvyšující se rychlosti připojení je skutečnost, že téměř 77 % respondentů nyní využívá domácí připojení pro práci z domova (před rokem to bylo 48 %) a 56 % pro domácí výuku, přičemž více než polovina z těchto uživatelů deklarovala, že za poslední rok se tento způsob využívání domácího připojení zásadně zvýšil. Uživatelé potvrzují, že k významnému zvýšení spotřeby došlo prakticky u všech služeb, ke kterým svoji přípojku využívají – kromě práce a školy od posílání e-mailů přes zpravodajství nebo televizi až po on-line hry a další služby. Zajímavostí je, že přestože většina respondentů využívá domácí připojení k práci, pouze 3,6 % z nich dostává od zaměstnavatele na domácí internetové připojení příspěvek.

V kontextu pandemie koronaviru zaznamenala téměř třetina lidí (29,4 %) zhoršení kvality svého domácího internetového připojení. V této souvislosti se více než 25 % nespokojených uživatelů pokoušelo o změnu poskytovatele, ale zrealizovat tuto změnu se podařilo pouze 7,3 % z nich. Celkově ale došlo k nárůstu spokojenosti respondentů ve srovnání s předchozím rokem o 4 % na celkových 60 %. Nejnižší spokojenost je v Karlovarském, Středočeském a Pardubickém kraji (cca 52 % nespokojených), nejvyšší spokojenost naopak v Plzeňském kraji (pouze 32 % nespokojených).

Obvyklá měsíční platba za připojení bez ohledu na rychlost se pohybuje v rozmezí 350 až 500 Kč (43 % respondentů), nicméně zde existují významné regionální rozdíly, kdy k nejdražším krajům patří Praha a Karlovarský kraj (36 % respondentů platí více než 500 Kč), k nejlevnějším krajům patří naopak Jihočeský a Plzeňský kraj (77 %, resp. 55 % respondentů platí méně než 350 Kč).


 
  

- PR -

50(v)tipů paní Teskové #2: SIEM aneb jak se z logů dělá příběh a z příběhu varování

Teskalab LogoV minulém díle jsme si povídali o tom, co je to log management a proč je důležitý. Je to takový základ IT hygieny. Něco jako kartáček na zuby pro vaše IT. A řekněme si na rovinu, žádná velká zábava s ním není, ale zkuste to měsíc bez něj a líbit se vám to nebude. Dneska ale půjdeme o krok dál. Protože když už máte logy, je čas se na ně nejen dívat, ale také s nimi pracovat. A to se nejsnáze dělá tak, že se jim naučíte rozumět. Dovolte mi, abych vám představila dalšího hrdinu kybernetické bezpečnosti: SIEM.

  

- PR -

Budou váš kamerový systém řídit AI agenti?

5 trendů roku 2025 od video specialisty Milestone Systems


XProtectLetošní rok přináší zásadní proměny v oblasti videodohledových systémů. Podle Rahula Yadava, technologického ředitele společnosti Milestone Systems, se do popředí dostávají samostatně jednající AI agenti, akční inteligence a inteligentní video management systémy. Co tyto posuny znamenají pro integrátory, resellery i provozní týmy? Přinášíme pět klíčových trendů, které budou podle Milestone formovat bezpečnostní technologii v nadcházejících měsících.