Aktuality -> Analýzy - 13. 12. 2022 - Ing. Lukáš Grásgruber

Vyřízení mimořádné dávky jasně ukázalo zájem občanů o online služby státu

Mimořádný příspěvek na dítě, o který mohou rodiny žádat od srpna, prověřil možnosti využí­vání online služeb státu. Jasně přitom ukázal zájem i schopnosti občanů komunikovat elektronic­ky. Z analýzy společnosti NEWPS.CZ vyplývá, že na kontaktních místech Czech POINT bylo podáno přes 220 tisíc žádostí, přes 500 tisíc pak bylo podáno čistě elektronicky prostřednictví portálu MPSV. Dvě třetiny lidí tak v praxi upřed­nostnily online služby státu před osobním podáním žádosti.



„Žádost o mimořádný příspěvek na dítě se ukázala jako dobrý test počítačové gramotnosti obyvatel České republiky. Dvě třetiny žadatelů ukázaly, že mají a umí prakticky využít svou elektronickou identitu – ať již se jedná o Mobilní klíč eGovernmentu, NIA ID nebo BankID. Podle naší analýzy právě BankID stojí za úspěchem online služeb státu, protože bankovní identita umožňuje lidem používat jejich přihlášení do online bankovnictví pro přístup k veřejným službám,“ říká odborník na eGovernment Martin Řehořek, který je jedním z technických realizátorů Informačního systému datových schránek a informačního systému Kontaktních míst veřejné správy Czech POINT a ředitel společnosti NEWPS.CZ.

„Zároveň se ale nesmí zapomínat na to, že služby státu musí být dostupné všem bez rozdílu v jejich počítačové gramotnosti či ochotě využívat online identitu. Proto bylo důležité, že třetina lidí mohla využít poboček systému Czech POINT. V rámci něj je tak potřebné i do budoucna udržovat stejné portfolio služeb, jaké budou k dispozici na Portálu občana, aby nedocházelo k rozevírání nůžek mezi digitálně zkušenými občany a těmi, kdo nejsou připraveni komunikovat elektronicky,“ zdůrazňuje Martin Řehořek.

Na mimořádný příspěvek na dítě má nárok asi 1,1 milionu domácností. Část z nich nemusela vůbec žádost podávat, protože pokud jsou příjemci přídavku na dítě, dostávají ten mimořádný automaticky. Zbytek rodin o něj požádat může buď online, nebo na vybraném kontaktním místě Czech POINT.


 
  

- PR -

Od papíru k AI:

Digitální transformace certifikované výroby


Certifikovaných provozů přibývá. Především těch, které jsou auditovány na plnění některé z norem managementu kvality (QMS) nebo systémů environmentálního managementu (EMS). V zájmu udržení certifikace jsou čím dál více aplikovány systémy sběru, propojování a vyhodnocování dat ze senzorů strojů. To, co poněkud vázne, je využití výsledků vyhodnocení těchto dat při operativním řízení výroby. Zde uvedený příklad poodkrývá cestu, kterou musela ujít středně velká výrobní společnost zabývající se výrobou konstrukčních plastů.

  

- PR -

ERP systémy dnes musí umět víc:

Přizpůsobivost a otevřenost jsou klíčové


Při implementaci ERP systémů se obecně doporučuje, aby se zákazníci alespoň v počáteční fázi drželi standardních, již existujících funkcionalit a konfigurace systému. Existuje však jeden podstatný faktor, který nelze přehlédnout. Přestože mezi podniky najdeme mnoho podobností, každý má svá specifika – vlastní procesy, organizační strukturu, reporting a také přístup k řízení podniku. Z toho vyplývají rozdílné požadavky na ERP systém. Kdo by dnes chtěl podnikový systém, který je uzavřený, obtížně přizpůsobitelný a málo flexibilní, pokud jde o integrace, měnící se potřeby podniku nebo dynamiku trhu?