Aktuality -> IT Business - 17. 1. 2024 - Ing. Lukáš Grásgruber

VMware způsobil poprask – ruší nabídku veškerých produktů pro virtualizaci a přechází na předplatné

Společnost VMware, která nabízí populární řešení pro virtualizaci serverů, náhle oznámila, že ruší současné licenční podmínky, přechází na model předplatného a ke konci dubna letošního roku vypovídá všechny stávající smlouvy se svými partnery. Řešení VMware přitom využívá pro virtualizaci podle odhadů 90 % poskytovatelů na trhu.



„Tento krok uvrhl trh do nejistoty. Jsou zrušeny partnerské smlouvy s VMware, není možné koupit nové licence a stejně tak nelze prodloužit podporu pro ty stávající. Přitom podle odhadů používá VMware k virtualizaci asi 90 % všech poskytovatelů cloudových a hostingových služeb. Toto náhlé pozastavení ze strany VMware tak nejspíš povede ke zdražení a odlivu k jiným virtualizačním řešením jako Hyper V nebo KVM,“ okomentoval změnu Václav Svátek, generální ředitel ČMIS.

Václav Svátek
Václav Svátek

Na Microsoft Hyper-V běží například celá cloudová platforma Azure. Je využíván pro podnikové prostředí, kde je potřeba efektivní virtualizace serverů, testování vývojových prostředí, nebo pro provoz různých operačních systémů na jednom fyzickém zařízení. Na KVM naopak běží třeba cloudová platforma AWS společnosti Amazon a je oblíbené v linuxovém prostředí.

V současné době nejsou přesně známé nové licenční podmínky VMware. Jejich změna se týká přechodu z dosavadních licenčních možností včetně časově neomezených licencí na jeden model předplatného. Zda se pro klienty VMware zvýší celkové náklady v důsledku této změny tak v tuto chvíli nelze s určitostí říct. Zároveň se změnou podmínek má podle vyjádření VMware dojít ke zjednodušení nabídky produktů.


 
  

- PR -

AI mění pravidla hry

Zatímco v minulém vydání IT Systems jsme se dívali na IT především z perspektivy průmyslu, obsah čísla 10 je mnohem pestřejší. Zaměřili jsme se například na vývoj v oblasti e-commerce, která patřila vždy mezi velmi progresivní z hlediska adopce nových technologií. Není divu v tak silně konkurenčním prostředí, kde je potřeba na každý podnět či změnu velmi rychle reagovat. A právě nyní se ve světě online nakupování rodí opravdu zásadní proměna. Přichází s nástupem umělé inteligence a má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.