facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Podnikové aplikace a služby - 14. 2. 2024 - Ing. Lukáš Grásgruber

Vláda schválila zavedení digitálních plných mocí

Vláda dnes schválila novelu zákona o základních registrech, jejíž součástí je i Registr zastupování, který občanům a podnikům přinese velké zvýšení komfortu v situaci, kdy budou sami někoho zastupovat na úřadě, nebo když udělí plnou moc někomu, kdo bude zastupovat je. Vše půjde vyřídit pár kliknutími a plná moc zůstane úřadům k dispozici až do jejího odvolání nebo vypršení platnosti. Jako první úřad se na Registr zastupování napojí Ministerstvo dopravy a postupně se připojí další úřady.



Návrh byl předložen místopředsedou vlády pro digitalizaci Ivanem Bartošem. Hlavním cílem vznikajícího Registru zastupování je vytvoření jednotného centralizovaného systému pro efektivní sdílení informací o plných mocích mezi zastupovanými a úřady, které v něm budou uloženy. V konkrétních situacích přinese rychlejší a efektiv­něj­ší zastupování, například při podávání daňových přiznání, vyřizo­vá­ní pošty, přepisu energií, zastupování dětí rodiči, zaměstnanců firmy nebo při převodu auta. Dosud bylo pro tyto účely nezbytné fyzicky předložit plnou moc, což v některých případech zahrnovalo i její úřední ověření pro prokázání pravomoci jednat jménem jiné osoby.

Co přináší zavedení digitálních plných mocí?

  • Už žádné papírování: Plnou moc udělíte online a bude dostupná úřadům, dokud ji nezrušíte nebo nevyprší.
  • Ušetříte čas a nervy: Vyřízení plné moci zvládnete z pohodlí domova.
  • Všechno pod kontrolou: Plnou moc budete moci online zrušit kdykoliv budete chtít.

Jak to bude fungovat?

  • Na Portálu Občana najdete předpřipravené formuláře pro různé účely.
  • Stačí vyplnit jména zastupovaného a zastupujícího, účel a potvrdit Identitou občana.
  • Hotovo! Plná moc je uložena v registru a dostupná úřadům.

„Navrhované změny v administrativních postupech povedou k vý­raz­né­mu zvýšení pohodlí občanů ve vztahu k veřejné správě. Dává­me tak občanům nástroj, který usnadní jejich každodenní život, a to bez ztráty času při předkládání papírových plných mocí a obíhání úřadů. Hmatatelné výhody pocítí všechny strany - občané, podni­ka­te­lé i veřejná správa. K vybavení plných mocí online bude možné přistoupit přes Portál Občana, kde budou k dispozici i předpřiprave­né formuláře plných mocí pro různé účely. V těchto formulářích bude potřeba pouze vyplnit své jméno, jméno zastupovaného (ne­bo naopak toho, kdo je zastupuje), a účel, pro který je plná moc udělována. Nakonec bude potřeba pouze potvrdit svou vůli přes Identitu občana,“ přiblížil vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Digitální verze plné moci bude uložena v Registru zastupování a bude kdykoliv k dispozici úřadům až do jejího odvolání nebo vypršení platnosti. Elektronická možnost odvolání plných mocí navíc poskytne občanům další flexibilitu v řízení svých pravomocí. Zavedení Registru zastupování pro veřejnou správu umožní automatizaci digitálního vyřizování úkonů, což povede k odstranění administrativních překážek a zjednodušení procesů i pro zaměstnance úřadů.

Jako první úřad se na Registr zastupování napojí Ministerstvo dopravy. Portál dopravy bude REZA využívat ihned, a postupně se připojí další úřady, podobně jako při postupném náběhu eDokladů.

Používání plných mocí v tištěné podobě se tímto neruší a nadále bude možné.


 
  

- PR -

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.

  

- PR -

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.