- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Virtuální klinika EUC ukazuje budoucnost distanční medicíny v ČR
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR, která pečuje o více než 1,3 milionu pojištěnců, otevírá pro své klienty možnost léčby na dálku prostřednictvím Virtuální kliniky EUC. Tato klinika poskytuje plnohodnotnou zdravotní péči vzdáleným, tzv. distančním, způsobem.


Pacient může konzultovat s lékařem svůj zdravotní problém z pohodlí domova. Potřebuje k tomu pouze mobil nebo počítač a připojení k internetu. Lékaři ordinují ve Virtuální klinice na www.virtualniklinika.cz od pondělí do pátku od 8.00 – 18.00 hod. Lékař odpoví obvykle do 60 minut (v rámci ordinačních hodin). Podle dosavadních zkušeností je bez návštěvy ordinace, pouze pomocí vzdálené komunikace, možné vyřešit zhruba 60 % potíží.
Po vyplnění dotazníku s anamnézou, podobně jak je tomu v ambulanci při každé návštěvě, vyhodnotí lékař Virtuální kliniky příznaky, spojí se s pacientem prostřednictvím chatu nebo videochatem a navrhne vhodný léčebný plán.
V případě zjištění, že zdravotní stav pacienta vyžaduje osobní návštěvu u lékaře, je pacient objednán k dalším vyšetřením již v jedné z ordinací v síti 26 klinik EUC ve 14 městech po celé České republice. V rámci Virtuální kliniky je samozřejmostí založení zdravotní dokumentace, vystavení e-receptu, žádanky nebo e-neschopenky.
Virtuální klinika patří do zdravotnické skupiny EUC, která je největším poskytovatelem ambulantní lékařské péče v České republice. Pracuje v ní 2 230 lékařů a specialistů, kteří ročně provedou 2,6 milionu vyšetření. Virtuální klinika je ale dostupná pro všechny klienty ZP MV ČR bez ohledu na to, jestli jsou registrováni u praktických lékařů skupiny EUC. Virtuální klinika v této fázi neposkytuje pediatrickou péči, předoperační vyšetření, pracovnělékařské služby ani nenahrazuje záchrannou lékařskou službu.
Příležitost vyzkoušet nové formy léčení
Tato forma vyšetření je po dobu trvání nouzového stavu hrazena z prostředků veřejného zdravotního pojištění: „I když se jedná z hlediska úhrad prozatím o přechodné řešení, které souvisí s epidemiologickou situací, vnímáme to i jako příležitost vyzkoušet reakce klientů na vzdálenou formu poskytovaných zdravotních služeb,“ říká generální ředitel ZP MV ČR David Kostka a dodává:
„Kromě toho, že všichni čelíme ohrožení koronavirem, je ve společnosti velké množství obyvatel s chronickými nemocemi, onkologických pacientů, či lidí s jinými potížemi. A těm musíme zajistit dostupnou lékařskou péči i v době epidemie, kdy je provoz řady ordinací omezen. Využití kapacity Virtuální kliniky EUC a jejích 26 zdravotnických zařízení je podle nás efektivní a smysluplné řešení, kterým rozšiřujeme nabídku služeb pojištěncům.“
MUDr. David Kostka
Příležitost i pro lékaře
Kromě dostupnosti pro pacienty, je mimořádnou výhodou i lepší dostupnost lékařů, kteří mohou poskytovat konzultace z domova, a to i v případě, kdy jsou sami v karanténě nebo byli nuceni upravit ordinační hodiny ve svých ambulancích. Týká se to ale i těch lékařů, kteří jsou již třeba v penzi, ale rádi by přispěli pomocnou rukou k řešení aktuální epidemiologické situace. Jedná se o praktické lékaře pro dospělé, ale i o psychology a psychiatry a další specialisty.
„Ze zahraničních zkušeností víme, že tento způsob zdravotní péče je již hodně daleko, proto jsme se rozhodli využít ověřenou technologii, a tu adaptovat na české prostředí. Díky Virtuální klinice EUC jsme schopni postarat se o pacienty, kteří volají na přetížené informační linky zřizované státem, zdravotnickými a jinými institucemi. Můžeme jim odlehčit a pomoci pacientům, kteří potřebují řešit i jiný zdravotní problém, který nesouvisí s koronavirem. Dokážeme pomoci pacientům s chronickým i akutním onemocněním,“ říká Ing. Václav Vachta, MBA, generální ředitel zdravotnické skupiny EUC, a doplňuje: „Jsem rád, že se nám podařilo zahájit spolupráci se ZP MV ČR a můžeme tak společně pomoci v péči o všechny pacienty v aktuálním krizovém stavu souvisejícím s koronavirovou nákazou, kdy je bezpečnost na prvním místě.“
Zdrojem je švédská zkušenost
„Abychom dokázali poskytnout českým pacientům kvalitní službu, spolupracujeme se švédskou společností Doctrin, která ve Skandinávii pomáhá pečovat o čtyři miliony pacientů a měsíčně realizuje přes 100 tisíc konzultací. Švédsko má v distanční medicíně, která je zde uznána za plnohodnotnou lékařskou péči, mnohaletou zkušenost a každoročně navyšuje počty vyšetření. Dalším lídrem v této oblasti je v Evropě Švýcarsko, kde se díky distanční zdravotní péči odbaví více než 7 % všech lékařských vyšetření,“ dodává Daniel Soukup, ředitel Virtuální kliniky EUC.
„Je zřejmé, že se pohled společnosti na telemedicínu v době „postkoronavirové“ změní. Chceme i touto cestou nasbírat relevantní data z klinické praxe, ale i osobní zkušenosti pacientů s distanční péčí. Na základě toho budeme schopni jako zdravotní pojišťovna lépe definovat kriteria hodnocení efektivity, hospodárnosti a účelnosti, a celkové kvality poskytování tohoto typu zdravotních služeb,“ uzavírá generální ředitel ZP MV ČR David Kostka.
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
18.6. | Webinář: Jak optimalizovat nákupní procesy s Odoo? |
29.9. | The Massive IoT Conference |