Aktuality -> Analýzy - 12. 3. 2019

Více jak polovina studentů technických škol nikdy neslyšela o průmyslu 4.0

Industry 4.0Téměř 80 % studentů neví, co je Průmysl 4.0. Více než polovina jich toto označení ani nikdy neslyšela. Překvapující zjištění odhalil společný průzkum inženýrské společnosti DEL a poradenské společnosti BDO, který provedla agentura Ipsos. Dotazování dále ukázalo, že o termínu označujícím čtvrtou průmyslovou revoluci dosud neslyšelo ani 30 % manažerů a majitelů českých průmyslových firem.



Přestože je Česká republika tradičně označována za jednu z nejprůmyslovějších zemí Evropy, skoro třetina manažerů v tomto sektoru v průzkumu uvedla, že nikdy neslyšela o průmyslu 4.0. Jen polovina tento pojem zná a ví, co znamená. Nejčastěji se s ním manažeři setkávají v médiích a odborném tisku, 54 % z nich se s ním setkalo v rámci své praxe. Šetření navíc odhalilo výrazný nedostatek ve vědomostech mezi studenty středních a vysokých technických škol. „Šokujícím zjištěním byla neznalost pojmu průmysl 4.0 ze strany studentů. Téměř 60 % o něm předtím nikdy neslyšelo a ti, kteří ano, neví, co znamená,“ neskrývá překvapení Petr Kymlička, partner poradenské společnosti BDO.

Co se za průmyslem 4.0 skrývá ví podle průzkumu pouze každý pátý student technických oborů. I když pojem znají ve 40 % případů ze školy, jejich představa o komplexnosti tohoto fenoménu je značně zkratkovitá. Respondenti, kteří uvedli, že vědí, co pojem znamená, jej v průzkumu nejčastěji popisovali jako využívání moderních technologií, digitalizaci, automatizaci či robotizaci. „Ukazuje se, že studenti nemají úplně jasnou představu, co průmysl 4.0 v praxi obnáší. Je tak zřejmé i určité odtržení teorie školních osnov od reality. Část studentů sice správně zmiňuje digitalizaci a automatizaci, ale při pohledu na celou skupinu jsou znalosti průmyslu 4.0 podprůměrné,“ upozorňuje na závěr Jiří Kabelka, předseda představenstva společnosti DEL. Neznalost problematiky potvrdila také zajímavost z průběhu průzkumu. Někteří studenti a studentky, ač tvrdili, že pojem znají, ho nedokázali samostatně popsat a svou odpověď pouze kopírovali z internetu.

Průzkum - průmysl 4.0

O průzkumu

Průzkum realizovaný agenturou Ipsos proběhl prostřednictvím telefonických rozhovorů a osobního dotazování. První cílovou skupinou průzkumu byly průmyslové firmy v České republice s 20 a více zaměstnanci. Druhou cílovou skupinu tvořili studenti a studentky (včetně čerstvých absolventů a absolventek) technických vysokých škol nebo průmyslových či technicky zaměřených středních škol v České republice.


 
  

- PR -

Doba si žádá víc než jen efektivitu, žádá předvídavost

Přelom starého a nového roku je obdobím, kdy se v IT Systems ještě více zahledíme do budoucnosti a ve spolupráci s předními experty na podnikové IT mapujeme aktuální trendy a předpokládaný vývoj v dalších letech. Proto je významnou součástí aktuálního vydání příloha Trendy ICT. Články zaměřené na očekávaný vývoj v roce 2026 ovšem najdete napříč celým vydáním.

  

- PR -

AI s úsudkem

Nová generace umělé inteligence nejen pro finanční svět


Představte si umělou inteligenci, která nejen přesně předpovídá, ale zároveň rozumí tomu, nakolik si svou predikcí může být jistá. Právě tato schopnost odlišuje bayesovskou AI od běžných algoritmů, které často fungují jako sebevědomé „černé skříňky“ bez hlubšího kontextu. Bayesovská AI napodobuje lidský úsudek – průběžně se učí z nových dat, přizpůsobuje své závěry, reflektuje změny prostředí a chápe hranice vlastních znalostí. V oblastech, kde je práce s nejistotou zásadní, představuje tato schopnost výraznou konkurenční výhodu.