- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (21)
- Cloud computing (IaaS) (7)
- Cloud computing (SaaS) (25)
- CRM (47)
- DMS/ECM - správa dokumentů (17)
- EAM (15)
- Ekonomické systémy (66)
- ERP (83)
- HRM (25)
- ITSM (5)
- MES (30)
- Řízení výroby (45)
- WMS (22)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (23)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM ... (36)
- Dodavatelé CRM (34)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (70)
- Informační bezpečnost (33)
- IT řešení pro logistiku (44)
- IT řešení pro stavebnictví (23)

















Více jak polovina studentů technických škol nikdy neslyšela o průmyslu 4.0
Téměř 80 % studentů neví, co je Průmysl 4.0. Více než polovina jich toto označení ani nikdy neslyšela. Překvapující zjištění odhalil společný průzkum inženýrské společnosti DEL a poradenské společnosti BDO, který provedla agentura Ipsos. Dotazování dále ukázalo, že o termínu označujícím čtvrtou průmyslovou revoluci dosud neslyšelo ani 30 % manažerů a majitelů českých průmyslových firem.


Přestože je Česká republika tradičně označována za jednu z nejprůmyslovějších zemí Evropy, skoro třetina manažerů v tomto sektoru v průzkumu uvedla, že nikdy neslyšela o průmyslu 4.0. Jen polovina tento pojem zná a ví, co znamená. Nejčastěji se s ním manažeři setkávají v médiích a odborném tisku, 54 % z nich se s ním setkalo v rámci své praxe. Šetření navíc odhalilo výrazný nedostatek ve vědomostech mezi studenty středních a vysokých technických škol. „Šokujícím zjištěním byla neznalost pojmu průmysl 4.0 ze strany studentů. Téměř 60 % o něm předtím nikdy neslyšelo a ti, kteří ano, neví, co znamená,“ neskrývá překvapení Petr Kymlička, partner poradenské společnosti BDO.
Co se za průmyslem 4.0 skrývá ví podle průzkumu pouze každý pátý student technických oborů. I když pojem znají ve 40 % případů ze školy, jejich představa o komplexnosti tohoto fenoménu je značně zkratkovitá. Respondenti, kteří uvedli, že vědí, co pojem znamená, jej v průzkumu nejčastěji popisovali jako využívání moderních technologií, digitalizaci, automatizaci či robotizaci. „Ukazuje se, že studenti nemají úplně jasnou představu, co průmysl 4.0 v praxi obnáší. Je tak zřejmé i určité odtržení teorie školních osnov od reality. Část studentů sice správně zmiňuje digitalizaci a automatizaci, ale při pohledu na celou skupinu jsou znalosti průmyslu 4.0 podprůměrné,“ upozorňuje na závěr Jiří Kabelka, předseda představenstva společnosti DEL. Neznalost problematiky potvrdila také zajímavost z průběhu průzkumu. Někteří studenti a studentky, ač tvrdili, že pojem znají, ho nedokázali samostatně popsat a svou odpověď pouze kopírovali z internetu.
O průzkumu
Průzkum realizovaný agenturou Ipsos proběhl prostřednictvím telefonických rozhovorů a osobního dotazování. První cílovou skupinou průzkumu byly průmyslové firmy v České republice s 20 a více zaměstnanci. Druhou cílovou skupinu tvořili studenti a studentky (včetně čerstvých absolventů a absolventek) technických vysokých škol nebo průmyslových či technicky zaměřených středních škol v České republice.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Formulář pro přidání akce
28.6. | Simulate at the Speed of Design |
21.9. | ATCx Praha 2023 |