facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 12. 3. 2019

Více jak polovina studentů technických škol nikdy neslyšela o průmyslu 4.0

Industry 4.0Téměř 80 % studentů neví, co je Průmysl 4.0. Více než polovina jich toto označení ani nikdy neslyšela. Překvapující zjištění odhalil společný průzkum inženýrské společnosti DEL a poradenské společnosti BDO, který provedla agentura Ipsos. Dotazování dále ukázalo, že o termínu označujícím čtvrtou průmyslovou revoluci dosud neslyšelo ani 30 % manažerů a majitelů českých průmyslových firem.



Přestože je Česká republika tradičně označována za jednu z nejprůmyslovějších zemí Evropy, skoro třetina manažerů v tomto sektoru v průzkumu uvedla, že nikdy neslyšela o průmyslu 4.0. Jen polovina tento pojem zná a ví, co znamená. Nejčastěji se s ním manažeři setkávají v médiích a odborném tisku, 54 % z nich se s ním setkalo v rámci své praxe. Šetření navíc odhalilo výrazný nedostatek ve vědomostech mezi studenty středních a vysokých technických škol. „Šokujícím zjištěním byla neznalost pojmu průmysl 4.0 ze strany studentů. Téměř 60 % o něm předtím nikdy neslyšelo a ti, kteří ano, neví, co znamená,“ neskrývá překvapení Petr Kymlička, partner poradenské společnosti BDO.

Co se za průmyslem 4.0 skrývá ví podle průzkumu pouze každý pátý student technických oborů. I když pojem znají ve 40 % případů ze školy, jejich představa o komplexnosti tohoto fenoménu je značně zkratkovitá. Respondenti, kteří uvedli, že vědí, co pojem znamená, jej v průzkumu nejčastěji popisovali jako využívání moderních technologií, digitalizaci, automatizaci či robotizaci. „Ukazuje se, že studenti nemají úplně jasnou představu, co průmysl 4.0 v praxi obnáší. Je tak zřejmé i určité odtržení teorie školních osnov od reality. Část studentů sice správně zmiňuje digitalizaci a automatizaci, ale při pohledu na celou skupinu jsou znalosti průmyslu 4.0 podprůměrné,“ upozorňuje na závěr Jiří Kabelka, předseda představenstva společnosti DEL. Neznalost problematiky potvrdila také zajímavost z průběhu průzkumu. Někteří studenti a studentky, ač tvrdili, že pojem znají, ho nedokázali samostatně popsat a svou odpověď pouze kopírovali z internetu.

Průzkum - průmysl 4.0

O průzkumu

Průzkum realizovaný agenturou Ipsos proběhl prostřednictvím telefonických rozhovorů a osobního dotazování. První cílovou skupinou průzkumu byly průmyslové firmy v České republice s 20 a více zaměstnanci. Druhou cílovou skupinu tvořili studenti a studentky (včetně čerstvých absolventů a absolventek) technických vysokých škol nebo průmyslových či technicky zaměřených středních škol v České republice.


 
  

- Inzerce -

Důvody pro přechod do cloudu: flexibilita, bezpečnost, aktuální funkce, finanční úspory

SeyforPodle reprezentativního průzkumu společnosti Seyfor až 62 % českých firem aktivně nevyužívá cloudové služby. IT odborníci přitom předpovídají, že budoucnost firemní IT infrastruktury bude založena právě na nich.

  

- Inzerce -

Quo vadis, e-commerce?

IT Systems 4/2023V aktuálním vydání IT Systems se věnujeme především oblasti e-commerce, která v minulém roce zažila doposud nepoznanou situaci. Česká e-commerce totiž po 20 letech růstu náhle klesla, což v mnohých vyvolalo paniku a dupnutí na brzdu technologického rozvoje. Jenže náročnost a vybíravost zákazníků nezmizela s tím, že se do hry vrátil kamenný retail a vzal si zpět část podílu na trhu.