Aktuality -> Analýzy - 24. 10. 2024

Většina českých firem zatím papír zcela neopouští

Digitalizace v Česku probíhá, ale spousta firem přesto nedá dopustit na papírové dokumenty. I když počet podniků upřednostňujících elektronické řešení pracovních procesů před papírovým pomalu stoupá, ani jedna firma oslovená v průzkumu společnosti Canon neuvedla, že už je kompletně digitální. S tím souvisí i klesající obliba hybridního způsobu práce.



Převažující digitální řešení, kdy je většina dokumentů zpracovávána elektronicky a dochází k systematickému omezování použití papíru, uvedlo v průzkumu 35 % firem. Dalších 25 % digitálně zpracovává a uchovává podstatnou část svých dokumentů. U zbylých 40 % firem ale stále v kancelářích převažuje práce s papírem, 7 % respondentů dokonce uvedlo, že s ním pracují výhradně.

Eva Kučmášová, Canon„Přístupem českých firem k používání papíru v jejich provozu se zabýváme dlouhodobě a máme tedy srovnání s předchozími lety. Třeba oproti průzkumu v roce 2021 se počet podniků vykazujících praktickou bezpapírovost i těch, které se snaží na papíře uchovávat jen minimum dokumentů, o několik procentních bodů zvedl,“ komentuje Eva Kučmášová, ředitelka komunikace Canonu ve střední Evropě. „Podíl těch, které spoléhají výhradně na papír, naopak klesl o více než polovinu,“ dodává.

S digitalizací dnes úzce souvisí i využívání cloudových služeb. Z firem, které s digitalizací alespoň začaly, 40 % používá cloud pro uchovávání dokumentů nebo správu firemního tisku a skenování již delší dobu a 18 % s nimi začalo v posledním roce. Dalších 16 % o zavedení cloudu uvažuje. Je zde ale 16 % českých firem, které cloudovým službám nedůvěřují a odmítají jejich využití.

Při zvažování výhod cloudu by měly firmy vzít v potaz nejen ekonomické výhody, ale také pozitivní dopad na udržitelnost. „Firma díky využívání cloudu ušetří na papíru a dalším materiálu, jako jsou tonery nebo inkousty. A právě takové snížení spotřeby je v souladu i se strategiemi udržitelnosti, které většina tuzemských firem deklaruje,“ uvádí Eva Kučmášová.

Obliba hybridního režimu práce klesá

S digitalizací pracovních procesů souvisí i proměna vnímání tzv. hybridního způsobu práce, tedy modelu, kdy mají zaměstnanci možnost pracovat jak z kanceláře, tak mimo ni. V letech pandemie, kdy se lidé nemohli kvůli hygienickým opatřením fyzicky potkávat v kancelářích, byl hybridní způsob práce nutností, a mnoho firem jej i později implementovalo do svého provozu. „Jenže poté, co pandemie odezněla a život nejen v Česku se začal vracet do normálních kolejí, firmy začaly ve velkém od tohoto modelu ustupovat,“ říká Eva Kučmášová.

Z průzkumu Canonu vyplynulo, že možnost hybridního způsobu práce dnes umožňuje 58 % firem. Především jde o umožnění pracovat část týdne mimo kancelář (30 %). U 42 % respondentů však už dnes jde o „nechtěný“ model. Firmy nejčastěji jako důvod uvádí obavy ze ztráty efektivity, preferenci osobního kontaktu mezi zaměstnanci nebo se zákazníky nebo nedostatečné technické vybavení.

„Přitom jde o způsob, jak zaměstnancům díky flexibilitě a možnosti pracovat odkudkoliv dopřát lepší vybalancování pracovního a osobního života,“ uzavírá Eva Kučmášová.


 
  

- PR -

APN Promise: partnerství pro skutečný růst

Image___2025_07_23T144538.475.jpgUž více než 30 let pomáháme firmám naplno využívat technologie pro jejich efektivní růst. Z malé společnosti v Polsku jsme se vypracovali na mezinárodního hráče, který podporuje rozvoj podniků na mnoha trzích. Naším cílem je dodávat moderní řešení a budovat dlouhodobé vztahy, které přinášejí výsledky.

  

- PR -

Získejte konkurenční výhodu s WMS

Rychlost, přesnost, spolehlivost. To jsou proměnné, které chtě nechtě ovlivní reputaci každého dodavatele v očích zákazníka. Nároky na dodavatele se stále stupňují, stejně jako roste tlak na minimalizaci nákladů pro dosažení co nejvyšší marže. Můžete být v dodávkách nejrychlejší na trhu. Pokud však nedodáte přesně to, co máte, plusové body vám to nepřinese. Když se naopak budete soustředit jen na přesnost, nemusíte být dostatečně rychlí. Ať tak či onak, vaše pozice spolehlivého dodavatele tím může být oslabena. Jak si udržet dobré jméno a zároveň držet náklady na logistiku na uzdě? Jděte na to systémově a optimalizujte skladové hospodářství pomocí WMS.