facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 16. 3. 2021 - Ing. Lukáš Grásgruber

Ve většině firem v Česku se stále faktury a smlouvy tisknou na papír

Tradice papírových faktur, které se ručně podepisují a razítkují, je v Česku stále velmi silná. I když v dnešní době už všechny faktury vznikají digitálně na počítačích nebo noteboocích, drtivá většina tuzemských firem je poté vytiskne na papír a nakládá s nimi ve fyzické podobě. Vyplývá to z průzkumu společnosti Software602, který ve dnech 8. až 10. března 2021 realizovala agentura Instant Research na vzorku 525 firemních manažerů odpovědných za IT zakázky. Tisk faktur připustilo 74,1 % respondentů, výhradně elektronické verze využívá pouze 25,9 % oslovených.



Především v papírové podobě také většina firem podepisuje různé další dokumenty: vedle faktur i objednávky nebo smlouvy. Připouští to 69 % IT pracovníků zapojených do průzkumu. Elektronický podpis v takových případech používá čtvrtina respondentů, přičemž 16 % stačí prostý elektronický podpis a 8,6 % používá kvalifikovaný elektronický podpis. Cloudové služby pro podepisování využívá pouze 1,5 % oslovených.

Jakým způsobem zajišťujete ve firmě oběh dokumentů?

Více než polovina firem uzavírá smlouvy na papíře

„Je zajímavé, že oběh dokumentů ve firmách se už většinou děje elektronicky, ale ne příliš sofistikovaně. Převažuje zasílání e-mailem, které uvedlo 41 % respondentů. Pouze čtvrtina oslovených IT pracovníků používá nějaký systém pro správu a oběh dokumentů, ať už jde o interní řešení ve firmě (14,1 %) nebo nějaký chytrý systém využitelný i vzdáleně (10,9 %). Více než čtvrtina respondentů (26,3 %) si předává dokumenty fyzicky v papírové podobě,“ říká Michal Vejvoda ze společnosti Software602.

Jakým způsobem uzavíráte smlouvy s klienty?

Papírová forma nadále převažuje u uzavírání smluv s klienty. Upřednostňuje ji 53,5 % oslovených firem, pro něž je nejsnadnější takové smlouvy podepisovat ručně. E-mailem si smlouvy zasílá a elektronicky je podepisuje 27,6 % respondentů a datovou schránku pro uzavírání smluv využívá pouze 8 % dotazovaných. Ještě méně využívaná je pro tento účel některá z cloudových služeb pro podepisování (uvedlo ji 1,3 % respondentů).


 
  

- PR -

5+1 možností, jak a kde automatizovat procesy pomocí ERP systému

Do úspěšných firem se ERP systémy postupně „vkrádaly“ už od 90. let 20. století. Od té doby se však výrazně posunuly, takže podnikům nabízí úplně nové možnosti.

  

- PR -

Jak zkrotit chaos ve firemních dokumentech

IT Systems 4/2024Dominantní částí aktuálního vydání IT Systems je příloha věnovaná kybernetické bezpečnosti, ale najdete v něm také řadu jiných témat. Věnujeme se především trendům v digitalizaci výroby, ale i problematice ESG reportingu a využití virtuální a rozšířené reality v průmyslu. Ukážeme vám také, jak zkrotit chaos ve firemních dokumentech.