facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 6. 11. 2024 - redakce

V segmentu digitálních podnikových služeb už roboti zastanou práci za 28 tisíc lidí

Digitální podnikové služby v Česku nabírají na síle. Sektor IT a podnikových služeb už v České republice zaměstnává 175 tisíc lidí, což představuje 9% nárůst oproti loňsku. Tento dynamický růst podpořily nové investice. Očekává se proto, že do konce příštího roku dosáhne sektor hranice 200 tisíc zaměstnanců. Rychlý růst zaznamenávají především IT služby a datová analytika, které se meziročně zvýšily o desetinu. K růstu sektoru přispívá i postupující robotizace. ABSL odhaduje, že softwaroví roboti už dnes v českých centrech vykonávají práci odpovídající kapacitě 28 tisíc lidí.



Digitální transformace jako motor růstu

Pro obor podnikových služeb je charakteristická zejména intenzivní adopce moderních technologií, díky níž je nyní možné poskytovat služby digitálně a do celého světa. Kromě toho sází na automatizaci, která řadu procesů a služeb zjednodušuje. Softwaroví roboti dnes v českých centrech zastávají tolik práce jako zhruba 28 tisíc lidí – s průměrným počtem 74 robotů na centrum, což je výrazný skok oproti loňským 53. „Technologie jako robotická automatizace procesů, umělá inteligence, OCR a nástroje pro vizualizaci dat jsou klíčové pro expanzi záběru a produktivity center a mají významný přínos pro českou ekonomiku,“ říká Jonathan Appleton a doplňuje, že sektor přispívá částkou přes 20 miliard USD ročně.

Projekty automatizace a robotizace přitom vznikají přímo v samotných centrech. Ty dnes v průměru zaměstnávají 14 expertů na robotizaci a očekává se, že toto číslo s robotizačními projekty ještě vzroste – do 3 let na 19. Tyto projekty pak mají výrazný vliv i na samotný růst center. Z dat ABSL dokonce vyplývá, že centra, která již AI a automatizaci integrovala, rostou co do počtu zaměstnanců dokonce dvojnásobně rychleji, než je průměr oboru. „Technologická transformace v podnikových službách má zásadní vliv na globální trhy. Česká republika se v této oblasti profiluje jako technologický lídr a inovace z našich center nacházejí uplatnění po celém světě,“ uvádí Jaromír Staroba, prezident ABSL. Podle aktuálního průzkumu ABSL patří mezi nejrychleji rostoucí oblasti IT služby a datová analytika, které meziročně posílily o desetinu.

Czech Edge: Atraktivita pro firmy a zahraniční experty

Inovace a technologické změny, které formují budoucnost tohoto odvětví, byly i tématem letošní výroční konference ABSL. Nový festivalový koncept umožnil účastníkům zažít dynamiku tohoto sektoru na vlastní kůži, a to v inspirativním prostředí pražského Karlína, centra českých podnikových služeb a inovací. „Právě tato městská čtvrť se stala symbolem úspěchu a transformace českého sektoru podnikových služeb. Postupně zde vyrostly jedny z nejmodernějších kancelářských budov v Česku, což přilákalo celou řadu center z oblasti IT, výzkumu a vývoje nebo podnikových služeb. Není proto divu, že se Karlín často označuje jako pražské Silicon Valley,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel ABSL s tím, že v současnosti zde pracuje přibližně 4 000 zaměstnanců, což je tolik jako téměř třetina všech obyvatel této čtvrti.

„Nový formát konference umožnil účastníkům nahlédnout „pod pokličku“ a zažít dynamiku sektoru na vlastní kůži. Kromě přednášek a diskusí měli účastníci možnost navštívit karlínská centra, jako například Edwards Lifesciences nebo Pure Storage. Tato interaktivní zkušenost, včetně workshopů a příležitostí k networkingu, umožnila sdílení názorů a nápadů s kolegy z oboru,“ doplnil Jaromír Staroba.

Jedním z cílů letošní výroční konference ABSL bylo podpořit myšlenku „Czech Edge“ a zdůraznit, že Česká republika je ideálním místem pro zakládání a vedení podnikových center, vytváření inovací a rozvoj talentovaných expertů. „Bezpečnost, politická a ekonomická stabilita, a vysoká kvalita života jsou klíčovými faktory, které činí Českou republiku atraktivní destinací pro mezinárodní firmy. Aktivně spolupracujeme s investory, kteří mají Česko v hledáčku, a pomáháme jim se vstupem na český trh,“ vysvětluje Jonathan Appleton a dodává, že v současnosti tvoří 43 % všech zaměstnanců v sektoru cizinci, což svědčí o schopnosti ČR přilákat odborníky ze zahraničí.
 


 
  

- PR -

„Se vším, co vidíte, pomáhá Helios“

bylo motto prezentace Asseco Solutions a Gatema IT na letošním MSV


Expozice společností Asseco Solutions a Gatema IT se nacházela v sekci MSV s názvem Digitální továrna. (Zdroj: Asseco Solutions)Stejně, jako každoročně, i byl letošní ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně příležitostí k setkání nejen pro strojírenské firmy, ale i pro všechny společnosti, které mohou strojařům nabídnout něco přínosného.

  

- PR -

Zajistěte hladký průběh náboru a onboardingu zaměstnanců pomocí Atlassian nástrojů

OnboardingNábor a onboarding nových za­měst­nan­ců jsou klíčové procesy, které mohou výrazně ovlivnit úspěch a kulturu společnosti. Efektivní nábor a onboarding nejenže pomáhají přilákat a udr­žet talentované pracovníky, ale také zajišťují, že noví zaměstnanci se rychle stanou pro­duk­tiv­ní­mi členy týmu. V tomto článku se podíváme na to, jak mohou nástroje z rodiny Atlassian, jako jsou Jira, Confluence, Jira Service Management, Loom a nový produkt Rovo, pod­po­řit tyto procesy a zpřístupnit kolektivní znalosti nováčkům.

- inzerce -