facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 4. 4. 2023 - Ing. Lukáš Grásgruber

V roce 2023 dojde k navýšení rozpočtů oddělením IT, prodeje a nákupu

Podle průzkumu společnosti Gartner finanční ředitelé, kteří v průběhu roku 2023 očekávají výrazné změny v rozpočtech jednotlivých oddělení, uvedli oddělení IT, prodeje a nákupu jako nejpravděpodobnější oblasti, kde dojde k navýšení rozpočtu. Finanční ředitelé je vnímají jako prioritní oblastí, které přispívají k růstu obratu a zisku. Nejnovější data také naznačují, že další v pořadí, pokud jde o navýšení rozpočtů, mohou být v mnoha firmách marketingová oddělení, která mají za sebou významné škrty v době pandemie.



„Finanční ředitelé zůstávají opatrní ohledně výhledu na rok 2023 a většinu rozpočtů směřujících do letošního roku snížili,“ uvádí Alexander Bant, šéf výzkumu Gartner Finance practice. „Na základě těchto dat vidíme, kam budou finanční ředitelé nejprve alokovat navýšení rozpočtů, jakmile budou mít více jasno ohledně inflace, politik centrálních bank, síly spotřebitelů a posunů v podnikových výdajích v nadcházejících čtvrtletích.“

Podle průzkumu Gartneru mezi téměř 300 finančními řediteli z listopadu a prosince 2022 je obchodní oddělení tím útvarem, který se letos s největší pravděpodobností dočká navýšení rozpočtu. Uvádějí jej bezmála tři čtvrtiny dotazovaných CFO (73 %), přičemž téměř polovina z nich uvádí zvýšení o 10 % či více. Dvě třetiny finančních ředitelů plánují navýšení pro podnikové IT, přičemž 29 % plánuje navýšení o 10 % a více. Třetí nejpravděpodobnější oblastí, kde dojde k navýšení, je nákup – respektive dodavatelské řetězce – uvedlo jej 61 % finančních ředitelů, i když navýšení bude spíše mírnější (viz graf).

Graf: jaké změny v rozpočtech podnikových oddělení plánují CFO v roce 2023

„Obchodní ředitelé pociťují zvýšený tlak na zeštíhlení a zvýšení produktivity svých týmů, protože většina rozpočtů na rok 2023 byla snížena,“ vysvětluje Bant. „Finanční ředitelé však vědí, že pro dosažení ziskového růstu v další fázi obchodního cyklu se nemohou opozdit s vracením potřebných finančních prostředků obchodním oddělením. Jsou proto připraveni v nadcházejících měsících a čtvrtletích tyto výdaje opět navýšit, jakmile budou přesvědčení o lepším výhledu.“

Od investic na IT je očekávána rychlá návratnost

Podnikové IT je druhou nejpravděpodobnější podnikovou funkcí, která se dočká navýšení rozpočtu. Digitální transformaci považují vedoucí pracovníci za strategicky důležitou i tváří v tvář rostoucím nákladům.

„Exekutivní týmy musejí v průběhu roku 2023 čtvrtletně zvyšovat ziskovost a cashflow a pokračovat v zavádění technologií, jež zjednoduší pracovní postupy, sníží náklady na lidi a zvýší celkovou produktivitu,“ vysvětluje Bant. CFO, CEO a správní rady nicméně požadují lepší návratnost investic do technologií. „Podnikové investice do IT se nyní mnohem více zaměřují na digitální projekty s jistotou okamžité a jisté návratnosti,“ dodává Bant.

Zvýšení rozpočtů oddělení nákupu

Po sérii šoků, jež zasáhly dodavatelské řetězce v posledních letech a způsobily mnoha podnikům vážné problémy, není podle analytiků Gartneru překvapivé, že tato podniková funkce bude v roce 2023 na třetím místě z hlediska výdajových priorit.

„Odpovědní manažeři pracují na revizi a optimalizaci (typicky zmenšení) dodavatelského řetězce svých organizací s cílem omezit další nákladné výpadky, zatímco inflace nutí 78 % finančních ředitelů navýšit rozpočty na nákup zboží,“ říká Bant.

Plány v oblasti výdajů na marketing jsou smíšené

Devadesát procent marketingových oddělení zaznamenalo v době vrcholící pandemie škrty. Ještě v červenci 2022 většina finančních ředitelů (79 %) plánovala buď zachovat, nebo snížit marketingový rozpočet pro první polovinu roku 2023. Nejnovější data nicméně naznačují, že pandemií vyčerpaná marketingová oddělení mohou být v mnoha firmách další v pořadí, pokud jde o navýšení.

„Finanční ředitelé jsou v této oblasti nejvíce polarizováni: jedna čtvrtina plánuje velké navýšení marketingových výdajů o deset procent a více, další čtvrtina plánuje škrty a zbývající polovina se nachází někde mezi tím,“ uzavírá Bant a dodává: „Finanční ředitelé nechtějí redukovat marketing v nevhodném období hospodářského cyklu.“


 
  

- PR -

iQsub Technologies díky Odoo zefektivnilo výrobu a řízení firmy

Česká společnost iQsub Technologies se specializuje na vývoj a výrobu špičkového potápěčského vybavení, včetně dýchacích přístrojů a odolných pouzder pro kamery GoPro do extrémních podmínek. Se zákazníky po celém světě a nejvyššími požadavky na kvalitu a spolehlivost potřebovala moderní a efektivní řízení svých firemních procesů.

  

- PR -

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.