Aktuality -> IT Projekty - 23. 9. 2020 - Zdeněk Gric

Uživatelé služby mojeID mohou plnohodnotně komunikovat se službami státu

Bodové hodnocení řidiče, osobní list důchodového pojištění, e-recepty nebo potvrzení o studiu. K těmto a dalším elektronickým službám státu budou nyní moci přistupovat statisíce registrovaných uživatelů služby mojeID, kteří si ke svému účtu připojí bezpečnostní klíč a projdou procesem plného ověření totožnosti. Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény a provozovatel mojeID, totiž dnes oznámil spuštění projektu, který umožní propojení této služby s Národním bodem pro identifikaci a autentizaci (NIA). Sdružení CZ.NIC provozuje mojeID od roku 2010 a za 10 let jejího fungování eviduje téměř 700 tisíc účtů.



„Od dnešního dne je napojení naší služby mojeID na systém NIA plně funkční a připravené pro všechny, kteří jej budou chtít využít. V uplynulých týdnech jsme vše důkladně testovali v rámci pilotního provozu, během něhož se k NIA úspěšně připojilo několik desítek pravidelných uživatelů. Nyní spouštíme kampaň, během které budeme rozdávat bezpečnostní klíče vybraným uživatelům. Kampaň bude nejprve jen pro zvané, později ji otevřeme i pro širší okruh uživatelů mojeID. Současně hledáme způsob, jak zajistit snadnou dostupnost bezpečnostních klíčů také po skončení kampaně v maloobchodním prodeji,“ sdělil Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC. „V poslední době se mluví o službě BankID, která by měla fungovat na podobném principu jako mojeID. V této souvislosti bych rád dodal, že jsme samozřejmě otevřeni širší spolupráci, a to i se subjekty z finančního sektoru. MojeID provozuje naše sdružení již deset let a za tu dobu se stalo prověřenou a flexibilní platformou, kterou je možné využít jak pro komunikaci s veřejnou správou, tak v běžných online službách vyžadujících přesnou identifikaci.“

Inovativní prvek, se kterým služba mojeID přichází, je použití bezpečnostních klíčů podle standardů FIDO Alliance. Tyto klíče, oproti technologiím čipových karet, nevyžadují žádnou čtečku – fyzický klíč je možné připojit přes USB konektor nebo s využitím bezdrátových technologií NFC a Bluetooth. Navíc moderní operační systémy nabízejí využití systémového klíče přímo svázaného s účtem uživatele v jeho počítači. To se týká například Windows 10 s funkcí Hello nebo Androidu (od verze 7). Uživatelé těchto systému si tak nemusí žádné bezpečnostní klíče pořizovat a bez nutnosti instalace dalších aplikací do svých systému mohou okamžitě začít komfortně používat služby veřejné správy.

„V rámci budování digitálního Česka je jednou z našich priorit cíleně směřovat k jednotné digitální identitě. Možnost využít v komunikace se státem již existující, spolehlivé, bezpečné a veřejností využívané produkty, jakou služba mojeID bezesporu je, znamená přínos nejen pro její uživatele, ale i pro stát samotný. Vítáme a podporujeme spolupráci s odborníky ze soukromého sektoru, mezi něž patří i nezávislé sdružení CZ.NIC. Správce české národní domény se svými projekty dlouhodobě podílí na rozšiřování eGovernmentu v České republice, čehož je napojení služby mojeID na systém NIA jasným důkazem,“ dodal Vladimír Dzurilla, vládní zmocněnec pro oblast ICT a digitalizace.

Více informací o službě mojeID a postupu, jak se napojit na systém NIA, najdou zájemci na webu této služby.


 
  

- PR -

Informační systém Signys: Komplexní řešení pro efektivní řízení firmy

V dnešní době, kdy digitalizace a automatizace procesů rozhodují o konkurenceschopnosti, je kvalitní informační systém základem úspěchu každé firmy. Informační systém Signys představuje moderní, flexibilní a uživatelsky přívětivé řešení, které dokáže obsáhnout všechny klíčové firemní procesy – od ekonomiky a obchodu, přes skladové hospodářství a výrobu, až po logistiku, CRM a e-commerce.

  

- PR -

Boskovice umožňují elektronické podepisování i z mobilu

Město Boskovice stálo před výzvou, jak občanům zpřístupnit službu vzdáleného elektronického podepisování dokumentů i z mobilních zařízení. Cílem bylo umožnit využití tzv. fikce podpisu, díky které se dokument považuje za právoplatně podepsaný, pokud jej občan podá určitým způsobem, aniž by bylo nutné použít token pro kvalifikovaný elektronický podpis. Tento krok představuje další fází digitalizace veřejné správy a zjednodušuje komunikaci s občany i organizacemi.