facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Projekty - 19. 3. 2025

Úředníci v Brně testují využití AI pro komunikaci s občany a nájemníky

AI_v_Brne_k_uvodu.pngMěstská část Brno-střed jako jeden z prvních úřadů v České republice využívá umělou inteligenci (AI). Službu nazvanou AIKON v současné době testují pracovníci úřadu a ladí poslední detaily před jejím spuštěním a webu nejlidnatější městské části Brna. Cílem nasazení nové technologie je usnadnění komunikace a zlepšení dostupnosti informací pro občany a současně snížení administrativní zátěže úřadu.



Umělá inteligence funguje na bázi takzvaného chatbota, který je součástí webových stránek městské části. Virtuálního asistenta se uživatelé mohou zeptat na otázky, jež se týkají problematiky městské části. Technologie lidem dotazy zodpoví, aniž by museli navštěvovat úřad nebo telefonicky či písemně kontaktovat pracovníky.

„V soukromé sféře je umělá inteligence běžnou záležitostí, v prostředí veřejné správy se ale jedná o výjimku. Úřadům přitom nabízí spoustu možného využití. Nově zavedený chatbot je stále dostupný, předává lidem potřebné kontakty a především jim okamžitě poradí s řešením nejrůznějších záležitostí. Například jak podat žádost o obecní byt, zaplatit poplatek za psa, vyřídit rodný list a mnohé další,“ sdělil 4. místostarosta městské části Brno-střed Ing. Zdeněk Machů (ANO), do jehož gesce spadá oblast informačních technologií.

AI_v_Brne_do_textu.png

AIKON čerpá z bezmála tisíce stránek na webu Brno-střed a v pravidelných intervalech zaznamenává i webové aktualizace, díky čemuž jsou veškeré informace aktuální. Uživatelé mohou otázku položit přirozenou řečí a v různých jazycích. Chatbot umí desítku světových jazyků.

Nejlidnatější městská část Brna v současné době službu testuje. Pracovníci v první fázi monitorují odpovědi, ověřují jejich správnost a zpřesňují chatbotovy formulace. Po ukončení zkušebního režimu se stane služba standardní součástí webu městské části. Za zavedení služby zaplatila městská část společnosti Creative City necelých 60 tisíc korun. Měsíční provoz vyjde na zhruba 3 tisíce korun.

Chatbot navíc není jedinou informační technologií s AI, která by na úřadě městské části mohla pomáhat. „Aktuálně umělou inteligenci testujeme i při správě bytových domů. Nájemníci mohou hlásit požadavky na opravy hlasovému asistentovi, který funguje místo klasického záznamníku. V budoucnu bychom rádi AI zapojili i do dalších úředních procesů. Třeba při tvorbě různých zápisů, analýz či korekturách výstupů,“ doplnil místostarosta městské části Zdeněk Machů.


 
  

- PR -

11 reálných příběhů IT manažerů:

Jak zvládli SaaS, kyberbezpečnost i automatizaci


AID2025IT manažeři napříč organizacemi dnes řeší podobné výzvy: jak zvládnout přechod na SaaS, zvýšit úroveň kyberbezpečnosti, automatizovat procesy a mít přehled o IT majetku, aniž by museli zavádět složité postupy. Zajímá vás, jak to v praxi zvládají ostatní?

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.