Aktuality -> Analýzy - 25. 8. 2023 - Ing. Lukáš Grásgruber

Umělá inteligence pomáhá v e-commerce

Umělá inteligence momentálně patří mezi nejvíce skloňované pojmy ze světa technologií. Přitom nejde o novinku a např. technologie strojového učení je na světě již nějaký čas. Ovšem současný boom a doslova masové využití umělé inteligence výrazně urychlil až nyní nástup ChatGPT a dalších nástrojů založených na velkých jazykových modelech, které už začalo používat mnoho firem a značek i v segmentu e-commerce. ChatGPT zde pomáhá například v copywritingu a vizuální modely pak při práci s fotografiemi a grafikou. E-shopy ale stále častěji využívají umělou inteligenci například také k analýze sentimentu u zákaznických recenzí, optimalizaci cen a slev, průzkumu trhu či prevenci podvodů.



Například v e-shopu Trenýrkárna.cz využívají AI pro copywriting a reklamní kampaně na e-shopu a sociálních sítích. „ChatGPT a obecně AI software nám aktuálně výrazně pomáhá napříč našimi odděleními. Od grafiky, přes copywritery až po nákupní oddělení. V našem odvětví, e-commerce zaměřeném na módu a oblečení, existuje již nyní poměrně značná část práce, která se dá ulehčit pomocí AI nástrojů. Například používáme výpomoc v podobě ChatGPT pro tvorbu či doladění a dotunění textů. Toto je možné použít například v popiscích produktů a popiscích kategorií. Ale také při tvorbě nejrůznějších kratších i delších textů jako jsou popisky u příspěvků na sociálních sítích nebo příspěvky na našem blogu. Kolegovi například nedávno pomohl vytvořit básničku na téma spodní prádlo ve spojitosti s Máchovým Májem,“ říká spolumajitel a CEO Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal a dodává: „Udělali jsme si malý průzkum mezi zaměstnanci a výše uvedené většinou potvrzují. Nejčastěji se opakoval přínos v podobě vytváření přesvědčivých a informativních popisků na našich e-shopech, které více přitahují zákazníky a zvyšují prodejnost shopu. Díky ChatGPT se stále učíme, jak si hrát se slovní zásobou a neustále ji zdokonalovat.“

„AI zatím není v takové fázi, že by dokázalo nahradit konkrétního člověka, ale umí nám výrazně usnadnit práci. U nás primárně v copywritu a grafice, kde je pro specifická témata těžké najít grafiku konkrétní scény. S AI je to otázka vteřin, maximálně minut,“ říká ředitel marketingové agentury Brand Boost Lukáš Haubelt.

Jedním z nejčastějších způsobů využití umělé inteligence v internetových obchodech jsou také chatboty a virtuální asistenti. Ti pomáhají zejména službám spojeným se zlepšením zákaznického servisu. Chatboty a virtuální asistenti zákazníkům často poskytují rychlé a jednoduché odpovědi na jejich otázky. Jsou programovány tak, aby poskytovaly informace o produktech, dostupnosti, dopravě, vrácení zboží atd. Tím ulehčují proces zákaznické podpory a zkracují dobu čekání na odpověď.

Často také poskytují návody na řešení jednoduchých problémů nebo technického poradenství. Pokročilejší z nich dokáží diagnostikovat problémy a navrhují možná řešení. Umí také u složitějších otázek přesměrovat zákazníky na fyzického operátora a tím optimalizovat rozdělení mezi lidskou práci a technologii.

Umělou inteligence používají internetové obchody také k analýze chování uživatelů a jejich historie nákupů. To následně umožňuje vytvářet personalizované doporučení produktů. Na základě těchto dat mohou e-shopy zlepšit zákaznický zážitek a zvýšit pravděpodobnost nákupu.

Umělá inteligence také pomáhá i s pokročilými analýzami. Například provádí vyhodnocování a analýzu sentimentu zákaznických recenzí, hodnocení a komentářů. To umožňuje e-shopům získávat strukturovanou zpětnou vazbu od zákazníků a lépe porozumět jejich potřebám a preferencím.

AI dokáže také optimalizovat ceny a slevy. Umělá inteligence může analyzovat tržní data týkající se cenové elasticity poptávky, a na základě toho navrhovat optimální ceny a slevy. To pomáhá e-shopům maximalizovat zisky a zároveň udržovat konkurenceschopnost na trhu. Dalším příkladem je přínos při prognóze poptávky a zásob. Umělá inteligence může analyzovat historická data o prodejích a externí faktory, aby předpověděla poptávku po konkrétních produktech. Tímto způsobem e-shopy mohou efektivně řídit své zásoby a minimalizovat ztráty z důvodu nedostatečného nebo nadbytečného zásobování.

Umělá inteligence může pomoci i v otázkách prevence podvodů a kybernetické bezpečnosti. Například je schopna identifikovat podezřelé aktivity a varovat před potenciálními podvody. Umí rozpoznávat podezřelé transakce nebo falešné účty a chránit tak e-shop i zákazníky.

„Od AI můžeme v budoucnu čekat velké věci. Již nyní dokážou lidé v různých odvětvích udělat s pomocí AI práci za dva lidi a půjde to dál. V marketingu se to posouvá neskutečným tempem, prakticky každý den vychází nová a nová technologie, která je stále propracovanější. Vzpomeňme na první generování fotek před rokem. Lidé na vytvořených fotkách umělou inteligencí měli 3 ruce, 6 prstů apod. Dnes (o rok později) už AI dokáže vygenerovat člověka, kterého od reálné fotky nepoznáte. Co můžeme očekávat za další rok, dva, pět let?“ zamýšlí se Lukáš Haubelt z Brand Boost.

Oblast AI zaznamenala v posledních letech neuvěřitelný růst, protože poskytla nové možnosti využití dat k rychlé reakci na měnící se prostředí. V následujících letech ji jistě čeká růst povědomí v celé společnosti a s tím spojené rozšiřování využití.


 
  

- PR -

Od papíru k AI:

Digitální transformace certifikované výroby


Certifikovaných provozů přibývá. Především těch, které jsou auditovány na plnění některé z norem managementu kvality (QMS) nebo systémů environmentálního managementu (EMS). V zájmu udržení certifikace jsou čím dál více aplikovány systémy sběru, propojování a vyhodnocování dat ze senzorů strojů. To, co poněkud vázne, je využití výsledků vyhodnocení těchto dat při operativním řízení výroby. Zde uvedený příklad poodkrývá cestu, kterou musela ujít středně velká výrobní společnost zabývající se výrobou konstrukčních plastů.

  

- PR -

ERP systémy dnes musí umět víc:

Přizpůsobivost a otevřenost jsou klíčové


Při implementaci ERP systémů se obecně doporučuje, aby se zákazníci alespoň v počáteční fázi drželi standardních, již existujících funkcionalit a konfigurace systému. Existuje však jeden podstatný faktor, který nelze přehlédnout. Přestože mezi podniky najdeme mnoho podobností, každý má svá specifika – vlastní procesy, organizační strukturu, reporting a také přístup k řízení podniku. Z toho vyplývají rozdílné požadavky na ERP systém. Kdo by dnes chtěl podnikový systém, který je uzavřený, obtížně přizpůsobitelný a málo flexibilní, pokud jde o integrace, měnící se potřeby podniku nebo dynamiku trhu?