- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Umělá inteligence má personalistům pomáhat, nikoli je nahradit
HR je jednou z oblastí, kam již v současné době začíná významně pronikat umělá inteligence. Zatím se v praxi využívá hlavně pro první selekci uchazečů o místo, automatizovanou komunikaci s uchazeči, případně onboarding. Co se stane s oborem HR, až firmy začnou v masovém měřítku zaměstnávat místo lidí roboty? Budou jednou roboti najímat roboty?


V souvislosti s rozvojem umělé inteligence a robotizace se v oblasti HR vynořuje řada otázek. Jako první přijde na řadu většinou to, ve kterých oborech a nakolik automaty přeberou lidskou práci a co si s tímto uvolněným lidským potenciálem počít. Jenže zatímco všichni litují řidiče, dělníky a pracovníky call center, že jim roboti vezmou práci, málokdo se pozastavuje nad tím, jak to bude vypadat v samotné oblasti HR. „Nabízí se otázka, zda to nebudou HR specialisté, kteří budou roboty nahrazeni jako první,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
HR je totiž oblastí, kde se již automatizace silně prosazuje. Například v samotném náboru zaměstnanců: firmy, které nabírají velké počty lidí, vlastně ani nemají jinou možnost, než se touto cestou z kapacitních důvodů vydat. Automatizace a digitalizace se zapojuje do procesu komunikace s potenciálními kandidáty. Předvýběr provádí umělá inteligence podle zadaných parametrů s cílem určit ty, které jsou na základě empirických dat těmi nejvhodnějšími kandidáty. Roboti někdy dokonce řeší i přímou komunikaci a dotazy prostřednictvím chatboxu. Tento postup se uplatňuje například u obchodníků, pracovníků call center, klientského servisu a dalších pozic, kde jsou parametry úspěšného uchazeče přesně definované. Mnoho firem využívá systémy ATS (Applicant Tracking System), které přebírají i e-mailovou komunikaci - jedná se o počáteční „děkovný“ e-mail, plánování interview i samotný onboarding proces.
Chytrá automatizace v HR tedy umí převzít převážnou část rutinní práce, zbývá zde tedy prostor pro lidský faktor? I když automat je drtivě rychlejší než člověk a netrpí sympatiemi, takže nehodnotí uchazeče na základě dojmů, v oblasti lidských zdrojů je lidský přístup nenahraditelný. To ukázal i pokus firmy Google se samoučícím se botem, který vyhodnocoval životopisy uchazečů. Ten brzy přestal do dalších kol výběrového řízení pouštět ženy, protože měly statisticky kratší délku pracovní praxe, většinou kvůli rodičovské dovolené. Jako ideální se tedy pro HR jeví spojení silných stránek obou přístupů - rychlost, transparentnost a bezchybnost robota, spolu s city, empatií, zájmem a individuálním přístupem člověka.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |