Aktuality -> Analýzy - 22. 7. 2022 - Ing. Lukáš Grásgruber

Téměř všichni v IT chtějí pracovat na dálku, i když někteří sami vnímají související problémy

Ještě před třemi roky bylo zcela běžné dojíždět každý den do práce a na cestách někdy strávit i mnoho hodin denně. Situace se ale prakticky ze dne na den změnila a převážná většina IT profesionálů musela pracovat z domova. Nyní v práci na dálku pokračuje 61 % IT specialistů a firmy stojí před strategickým rozhodnutím, jaký model práce nastavit, aby zaměstnanci byli spokojení, ale produktivita jejich práce neklesala, protože na 25 % respondentů uvedlo, že při práci na dálku těžko hledají motivaci či mají obtíže se soustředit. Vyplývá to z aktuálního průzkumu pracovního portálu No Fluff Jobs, kterého se účast­ni­lo 2569 respondentů ze zemí střední Evropy, včetně Česka.



Pandemie onemocnění COVID-19 změnila svět a zaměstnávání není výjimkou. Během extrémně krátké chvíle přinutila zaměstnavatele i pracovníky přizpůsobit se práci na dálku. To se dříve či později podařilo a práce odkudkoliv je nyní novým standardem v odvětví IT.

Před pandemií pracovalo na dálku pouhých 17 % respondentů. Během ní se však číslo vyšplhalo až na hodnotu 63 % a téměř stejné množství lidí (61 %) v práci kompletně na dálku, tedy 5 dní v týdnu, pokračuje. Čtvrtina dotázaných pracuje na dálku 2-4 dny v týdnu, a 4,4 % dokonce nemají práci na dálku dovolenou vůbec.

Kolik dní v týdnu vám zaměstnavatel umožňuje pracovat na dálku?

Respondenti měli ohodnotit svou spokojenost s novými modely práce na stupnici od jedné do pěti (5 = nejvíc spokojení). Hybridní model obdržel hodnocení 3,5, práce na dálku pak 4,5. Tyto modely práce dnes už nejsou benefitem, ale v odvětví IT očekávanou možností.

„Práce na dálku neznamená, že musíme vypovídat nájemní smlouvy a rušit kanceláře. Ty budou mít svou nezastupitelnou roli vždy. Jde o to nastavit takový model práce, který vyhovuje všem stranám a zároveň neutrpí kvalita a efektivita práce ani všeobecná spokojenost. Volba vhodného modelu a nástrojů je skutečným strategickým rozhodnutím, obzvlášť ve světle další možné vlny covidu,“ říká Marek Somol z portálu No Fluff Jobs.

Dojíždění a komunikace jsou problém

Nejvíc (40 %) si lidé cení toho, že nemusejí dojíždět, a ztrácet tak drahocenný čas. Druhou největší výhodou (18 %) je možnost pracovat odkudkoliv mimo domov. Práce konkrétně z domova je třetím největším benefitem, který uvedlo na 12 % respondentů.

Jaká je dle vašeho názoru největší výhoda hybridního režimu a práce na dálku?

Naopak jako největší (21 %) nedostatek nových modelů práce lidé určili problémy v komunikaci a spolupráci s kolegy. Téměř pětina lidí si stěžuje na osamocení a stejné množství dotázaných uvedlo problémy s rozlišením hranice mezi prací a soukromým životem.

Co považujete za největší nevýhodu hybridního režimu a práce na dálku?

Přesto víc než 96 % respondentů uvedlo, že chtějí pracovat pouze na dálku či v hybridním režimu. To ukazuje, že pracovní návyky se za poslední dva roky skutečně změnily a jde o jasnou zprávu zaměstnavatelům, že se budou muset přizpůsobit a nové modely práce pečlivě implementovat. Na 56 % pracovníků v IT totiž uvedlo, že by si hledali novou práci, pokud by ve stávajícím zaměstnání nemohli v práci na dálku pokračovat.

Kdybyste si mohli vybrat kterýkoliv pracovní model, jaký byste si zvolili?

„Společnosti by si měly vytvořit transformační strategie, které zajistí, že se změny kancelářských prostor nebo technologií přizpůsobily změnám pracovních postupů, kultury a chování. Jinými slovy, organizace potřebují holistický přístup, v němž existuje jedna kultura se sladěnými pracovními metodami, která se zaměřuje na neustálé zlepšování provozu. To zajistí lepší firemní výsledky a příjemné pracovní prostředí pro všechny bez ohledu na to, odkud pracují,“ dodává Monika Remiszewska, ředitelka lidských zdrojů a rozvoje v Ringier Axel Springer Polska.


 
  

- PR -

IQHUBS: když data rozhodují o budoucnosti výroby

Moderní továrny jsou technologicky vyspělé – stroje, linky, roboti – ale když se vedení ptá: „Proč klesla produktivita?“, odpověď chybí. Reporty přicházejí pozdě, čísla se rozcházejí. Rozhodování bez spolehlivých dat pak vede k nižší efektivitě a vyšším nákladům. A právě to je paradox: technologie jsou všude, ale chytrá data chybí. Proto jsme vyvinuli systém, který tento začarovaný kruh rozbíjí. Nad výrobou leží informační mlha a tu zvedáme. 

  

- PR -

Řešení dopravy v IS KARAT

Od verze 24 je v informačním systému KARAT k dispozici nové řešení pro řízení a plánování dopravy. Toto řešení vzniklo na základě požadavků zákazníků pro sofistikovanější přístup k plánování a řízení dopravy v IS KARAT bez zbytečných investic a propojení na systémy třetích stran.