Aktuality -> Analýzy - 13. 2. 2017

Téměř polovina českých firem neumí efektivně využívat datovou analytiku

KPMG, datová analytikaZ průzkumu společnosti KPMG vyplynulo, že s analýzou firemních dat pracuje v Česku efektivně pouze 57 % společností a mezi odvětvími je výrazný rozdíl ve schopnosti využívat datovou analytiku. Nejčastěji se společnosti zaměřují na informace o svých zákaznících a klientech. Mezi nejúspěšnější v datové analytice patří odvětví ICT, ve kterém ji efektivně zvládá zhruba 90 % firem.



Do průzkumu KPMG nazvaného „Puls ekonomiky“ se loni v září zapojilo celkem 759 vysoce postavených manažerů z devíti zemí střední a východní Evropy. Českou republiku zastupovalo 264 respondentů převážně z řad majitelů firem, generálních ředitelů a finančních ředitelů. Z průzkumu vyplynulo, že datová analytika je v tuzemských společnostech poměrně rozšířená, pracují s ní tři čtvrtiny z nich. Zhruba pětina (22 %) plánuje její zavedení, podobný podíl ředitelek a ředitelů (18 %) ale uvádí, že jejich firma má v této oblasti problémy. Pozitivní přínos datové analytiky pro podnikání potvrzuje 63 % podniků s obratem přes 50 milionů eur. U menších společností s obratem do 9,9 milionu eur je to 44 %.

„Zdá se, že datová analytika přestává být pro manažerky a manažery neznámou a pracují s ní stále častěji. Velký potenciál pro její rozvoj vidíme v zatím ‚netradičních‘ oblastech, jako je práce s lokačními daty nebo zvyšování hodnoty zákazníka, a také v odvětvích, kde se doposud využívá zřídka, příkladem je školství a péče o studenty,“ uvedl David Slánsky, partner, který v KPMG Česká republika vede tým zaměřený na datovou analytiku.

Datovou analytiku používá většina firem hlavně pro získání informací o stávajících zákaznících. Zaměřují se na jejich potřeby, hodnoty, ziskovost a pravděpodobnost odchodu. Společnosti s menším obratem ji využívají také k hledání nových klientů, zatímco ty s větším obratem se více soustředí na zvyšování efektivity procesů a nákladů. Pro řízení rizik se datová analytika nejvíce využívá ve finančním sektoru (61 %), často se zde uplatňuje při odhalování podvodného jednání (51 %).

Výrazné uplatnění nachází datová analytika také v auditních službách. „Představte si firemní data jako oceán. Dříve auditoři do moře ponořili kbelík a prozkoumali pouze to, co v něm vytáhli zpět nad hladinu. Touto metodou ale mohli velmi snadno usoudit, že v oceánu nejsou žádné ryby. Pokud mají možnost profiltrovat celý oceán, bude závěr jiný,“ připodobňuje Jindřich Vašina, vedoucí partner oddělení auditu, KPMG Česká republika.


 
  

- PR -

Udržitelnost vyžaduje nový přístup k využívání energie v éře umělé inteligence

Rostoucí zájem o generativní umělou inteligenci vedl k výraznému nárůstu poptávky po výkonných výpočetních systémech. S tím ruku v ruce roste i spotřeba energie a náklady s tím spojené, a tento trend bude nadále pokračovat. Od svého vzniku se velikost modelů umělé inteligence exponenciálně zvětšuje. A větší modely znamenají výkonnější systémy, nebo delší dobu výpočtů a obojí vyžaduje více energie.

  

- PR -

Eloquens: e-mailová automatizace s podporou AI

E-mail se stal páteří firemní komunikace a očekává se, že do roku 2026 dosáhne celosvětový počet firemních uživatelů elektronické pošty 4,73 miliardy. E-mail sice umožňuje okamžitou komunikaci napříč organizacemi, ale jeho skutečné náklady jako čas, produktivita a ztracené příležitosti jsou často přehlíženy.