facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Projekty - 23. 3. 2006

Systém automatického mýta ve Stockholmu

IBMmyto.jpgKongesce čili zahlcení ulic vozidly je vážným problémem všech větších měst na světě. To živě ilustroval pohled z horního patra Tančícího domu, kde firma IBM prezentovala úspěšné zavedení automatického systému výběru mýta ve Stockholmu. Tento systém je nejdůležitější zbraní proti kongesci, v případě Stockholmu ho doplnilo ještě zdokonalení systému MHD a zvýšení počtu záchytných parkovišť.

Systém mýta byl uveden do provozu v lednu a do konce července bude ve zkušebním provozu. Potom sami obyvatelé Stockholmu v referendu určí, zda si systém přejí zachovat. Dá se očekávat kladná odpověď, dopravní zatížení v mýtních bodech kleslo o 25 %, což mělo příznivé důsledky na plynulost dopravy i ekologii. Zatímco v počátcích projektu byla proti jeho zavedení valná většina obyvatel, dnes jsou síly zhruba vyrovnané. V provozu se výrazně snížily zejména ranní a večerní špičky (a objevilo se dříve nezjištěné zvýšení provozu v době po době zpoplatnění, která je od 6:30 do 18:30 h), intenzita provozu je mnohem rovnoměrnější. Systém městského mýta pokrývá oblast 24 čtverečních kilometrů v centrální části města a je kordónový, vozy s on-board jednotkou (její použití je nepovinné, ale usnadňuje „život“ zejména častým návštěvníkům středu města – zatím jich bylo distribuováno cca 400 000) jsou detekovány mikrovlnnou jednotkou a navíc je použit i laser a dvě kamery zaměřené na přední a zadní poznávací značku. Klíčovým požadavkem na systém elektronického výběru mýtného je jeho komplexnost a zejména naprostá spolehlivost. Firma IBM jej ve Stockholmu realizovala s pomocí řady místních partnerů.

 
  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.

  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.