facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 9. 2. 2024 - Ing. Lukáš Grásgruber

Státy EU dospěly k finální dohodě o pravidlech pro umělou inteligenci

2. února se členské státy EU jednohlasně shodly na finálním znění tzv. Aktu o umělé inteligenci, který stanovuje pravidla pro využívání umělé inteligence v EU. Ten zamezí např. social scoringu, tedy hlídání občanů kamerami ve veřejném prostoru a jejich hodnocení podle prohřešků. Nebude také možné, aby docházelo k biometrické kategorizaci občanů. Stejně tak nebude možné až na výjimky využívat systémy umělé inteligence na pracovišti nebo ve vzdělávacích institucích pro rozpoznávání emocí. U systémů, které sice nebudou zakázané, ale představují vysoké riziko, nastavuje dohoda celou řadu pravidel, aby bylo minimalizováno riziko jejich zneužití.



Schválení finální dohody členskými státy je důležitým krokem, aby si EU udržela vedoucí pozici v regulaci čehokoli.

Vzhledem k výrazně odlišným pozicím Rady a Evropského parlamentu představuje dohoda v řadě oblastí kompromis. „Ačkoliv finální dohoda není zcela perfektní, jde po měsících složitého vyjednávání o vyvážený kompromis. Nyní nás čeká práce na přípravě implementace na národní úrovni tak, aby reálné provádění pravidel nebylo příliš těžkopádné a administrativně náročné,“ uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

O finální dohodě budou ještě v průběhu února hlasovat také výbory Evropského parlamentu. Paralelně s tímto procesem budou probíhat finální jazykové a právní úpravy textu před tím, než by měl být finálně schválen na plénu Evropského parlamentu a na ministerské Radě v první polovině tohoto roku. Finální dohoda Aktu o umělé inteligenci počítá s postupným náběhem povinností vyplývajících z jednotlivých částí návrhu – první povinnosti, které jsou svázané s úplným zákazem některých praktik umělé inteligence, by mohly začít platit už koncem tohoto roku.

ČR v rámci vyjednávání nařízení prosazovala pro-inovační přístup k umělé inteligenci, a finální text nařízení tak obsahuje např. možnost testování v reálných podmínkách trhu nebo zřízení regulatorních sandboxů. Nicméně ani to není jistou zárukou udržení konkurenceschopnosti evropských společností na světovém trhu.


 
  

- PR -

S mluvícím skladem firmy ušetří až 25% nákladů

Tempo růstu firem nabírá na obrátkách. Počet zákazníků roste, zvyšuje se obrat, ale co dělat, když najímání nových zaměstnanců nestačí na stále rychlejší zpracování objednávek? Existuje řada řešení, která při stávajících zásobách a stavech zvýší produktivitu až o 35%, přičemž uspoří firemní náklady až o 25%.

  

- PR -

Mějte reálná očekávání a nepřeceňujte síly!

IT Systems 1-2/2024V prvním letošním vydání IT Systems narazíte hned několikrát na téma umělé inteligence. Nezajímá nás ovšem, jak hezké obrázky už dokáže AI vygenerovat. Zabýváme se raději uplatněním AI v oblasti e-commerce a logistiky. Podíváme se také, jak AI mění zákaznické linky a jak dokáže zvýšit produktivitu zaměstnanců a zrychlit interní procesy.