facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Společnost CEAC vyvíjí virtuálního leteckého instruktora

malé letadloČeská společnost CEAC (Central European Aerospace Corporation) vyvíjí aplikaci AFI-X, jejímž cílem je zvýšit bezpečnost provozu letadel pomocí umělé inteligence. Aplikace by se měla stát každodenním pomocníkem pilotů, a to pouze za použití chytrého telefonu nebo tabletu. Aplikace bude mít podobu umělého letového instruktora, který bude upozorňovat hlasem i vizuálně na nedostatky v pilotáži a dávat doporučení, jak tyto chyby odstranit.



O projekt, který má zajištěno financování z evropských fondů spravovaných Ministerstvem průmyslu a obchodu, už projevili zájem zahraniční investoři například z USA a Číny. Na globální trh by měla aplikace AFI-X vstoupit nejpozději v roce 2020.

„Na rozdíl od auta se letadlo pohybuje ve tří-dimenzionálním prostoru, kde jsou nároky na pilota mnohem vyšší a pilot tak musí hlídat řadu parametrů, které při jakékoliv nepozornosti mohou vést až k nehodě s fatálními následky. Jak ukazuje naše analýza, statistika nehod má vzrůstající tendenci (viz tabulka níže). Náš umělý letecký instruktor (překlad ze zkratky AFI-X – Artificial Flight Instructor) řekne hlasem pilotovi nedostatky, kterých se dopustil a navrhne mu zároveň i způsob, jak tyto nedostatky odstranit,“ vysvětluje duchovní otec myšlenky a výkonný ředitel společnosti CEAC, Martin Balda.

AFI-X pilota po nastoupení do letadla pozdraví, sdělí mu např. rychlost a směr větru, teplotu, prognózu počasí, v průběhu letu pak i další informace, doporučení a rovněž ho ocení za dobře provedený let.

AFI-X poslouží zkušeným pilotům, kteří budou chtít zlepšovat své letecké dovednosti i těm, kteří ukončili základní výcvik. Umělá inteligence bude schopna rozpoznat chování pilota a navrhnout takovou úroveň přesnosti řízení letadla podobně, jako když si zvolíte ve video hře stupeň obtížnosti.

„Máme v plánu uvést první generaci umělé inteligence AFI-X nejpozději do roku 2020. Prototyp AFI-X zcela dokončíme do poloviny roku 2019, poté bude následovat lokalizace produktu na cílovou platformu Android a IOS od Apple,“ upřesňuje Balda.

Obr. 1: Kromě hlasové komunikace s pilotem bude rovněž mít pilot možnost sledovat obrazovku umělého letového instruktora, který bude zobrazovat nedostatky v pilotáži a doporučení, jak tyto chyby odstranit.

Letová fáze Počty nehod, EASA Data2) – rok 2015 Počty nehod, FAA Data3) – rok 2016
Vzlet, stoupání po vzletu 70 183
Přiblížení na přistání 37 46
Přistání 180 308
Ostatní 113 113
Procento nehod připadající na fáze letu po okruhu z celkového počtu nehod v nekomerčním všeobecném letectví 71,75 % 82,62 %

Tabulka 1: Počty nehod s ohledem na fázi letu – nekomerční provoz. Zdroj: Annual Safety Review, European Aviation Safety Agency (EASA) a Continued Operational Safety (COS) Report 2016, Aircraft Certification Service, Small Airplane Directorate, FAA.


 
  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.

  

- PR -

11 reálných příběhů IT manažerů:

Jak zvládli SaaS, kyberbezpečnost i automatizaci


AID2025IT manažeři napříč organizacemi dnes řeší podobné výzvy: jak zvládnout přechod na SaaS, zvýšit úroveň kyberbezpečnosti, automatizovat procesy a mít přehled o IT majetku, aniž by museli zavádět složité postupy. Zajímá vás, jak to v praxi zvládají ostatní?