facebook

Společnost CEAC vyvíjí virtuálního leteckého instruktora

malé letadloČeská společnost CEAC (Central European Aerospace Corporation) vyvíjí aplikaci AFI-X, jejímž cílem je zvýšit bezpečnost provozu letadel pomocí umělé inteligence. Aplikace by se měla stát každodenním pomocníkem pilotů, a to pouze za použití chytrého telefonu nebo tabletu. Aplikace bude mít podobu umělého letového instruktora, který bude upozorňovat hlasem i vizuálně na nedostatky v pilotáži a dávat doporučení, jak tyto chyby odstranit.



O projekt, který má zajištěno financování z evropských fondů spravovaných Ministerstvem průmyslu a obchodu, už projevili zájem zahraniční investoři například z USA a Číny. Na globální trh by měla aplikace AFI-X vstoupit nejpozději v roce 2020.

„Na rozdíl od auta se letadlo pohybuje ve tří-dimenzionálním prostoru, kde jsou nároky na pilota mnohem vyšší a pilot tak musí hlídat řadu parametrů, které při jakékoliv nepozornosti mohou vést až k nehodě s fatálními následky. Jak ukazuje naše analýza, statistika nehod má vzrůstající tendenci (viz tabulka níže). Náš umělý letecký instruktor (překlad ze zkratky AFI-X – Artificial Flight Instructor) řekne hlasem pilotovi nedostatky, kterých se dopustil a navrhne mu zároveň i způsob, jak tyto nedostatky odstranit,“ vysvětluje duchovní otec myšlenky a výkonný ředitel společnosti CEAC, Martin Balda.

AFI-X pilota po nastoupení do letadla pozdraví, sdělí mu např. rychlost a směr větru, teplotu, prognózu počasí, v průběhu letu pak i další informace, doporučení a rovněž ho ocení za dobře provedený let.

AFI-X poslouží zkušeným pilotům, kteří budou chtít zlepšovat své letecké dovednosti i těm, kteří ukončili základní výcvik. Umělá inteligence bude schopna rozpoznat chování pilota a navrhnout takovou úroveň přesnosti řízení letadla podobně, jako když si zvolíte ve video hře stupeň obtížnosti.

„Máme v plánu uvést první generaci umělé inteligence AFI-X nejpozději do roku 2020. Prototyp AFI-X zcela dokončíme do poloviny roku 2019, poté bude následovat lokalizace produktu na cílovou platformu Android a IOS od Apple,“ upřesňuje Balda.

Obr. 1: Kromě hlasové komunikace s pilotem bude rovněž mít pilot možnost sledovat obrazovku umělého letového instruktora, který bude zobrazovat nedostatky v pilotáži a doporučení, jak tyto chyby odstranit.

Letová fáze Počty nehod, EASA Data2) – rok 2015 Počty nehod, FAA Data3) – rok 2016
Vzlet, stoupání po vzletu 70 183
Přiblížení na přistání 37 46
Přistání 180 308
Ostatní 113 113
Procento nehod připadající na fáze letu po okruhu z celkového počtu nehod v nekomerčním všeobecném letectví 71,75 % 82,62 %

Tabulka 1: Počty nehod s ohledem na fázi letu – nekomerční provoz. Zdroj: Annual Safety Review, European Aviation Safety Agency (EASA) a Continued Operational Safety (COS) Report 2016, Aircraft Certification Service, Small Airplane Directorate, FAA.


 
  

- Inzerce -

Správa věcných břemen

Sykora Data CenterProblematika správy věcných břemen je dnes (i z důvodů změn legislativy) stále palčivějším problémem všech provozovatelů distribučních, telekomunikačních či jiných sítí, a to i kvůli složitosti celého procesu zřízení věcných břemen. Ex-post řešení pro již provozované sítě je pak často ještě problematičtější, neboť v organizacích většinou neexistuje jakákoli integrace mezi dokumentací sítě a dokumentací vypořádání majetkoprávních vztahů.

  

- Inzerce -

Bezpečnostní dohled jako služba

Česká zbrojovkaČeská zbrojovka a.s. je tradiční český vý robce zbraní s více než 80letou tradicí. Kvůli neustále rostoucímu kybernetickému nebezpečí hledala řešení, které by jí umožnilo co nejrychlejší odhalení případného incidentu. Jako vhodné se nakonec ukázalo zavedení externí služby „Pokročilého bezpečnostního dohledu“ od společnosti AUTOCONT.