facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Projekty - 15. 11. 2023 - Ing. Lukáš Grásgruber

Sněmovna schválila zavedení eDokladů, občanky do mobilu si budou lidé moci stahovat od ledna

Sně­mov­na dnes ve druhém čtení schvá­li­la zave­de­ní eDo­kla­dů. Občan­ku do mobi­lu by měli lidé mít mož­nost sta­ho­vat od ledna pří­š­tí­ho roku. eDo­kla­dy budou přijímány postupně, zpočátku na ústředních úřadech, postupně i na úřadech práce, poštách či například policii. Na projektu nyní aktivně pracuje Digitální a informační agentura (DIA).



„Bude to jednoduché - stáhnete si aplikaci do mobilního telefonu, zaregistrujete se a používáte. Tedy, kdo nebude chtít, nebude muset v budoucnu s sebou na řadu míst nosit plastové kartičky. Na prokázání totožnosti postačí jen mobilní telefon se staženou aplikací,“ uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Místa, která budou elektronickou občanku přijímat, budou nabíhat postupně. Od ledna půjde nejprve o tzv. Ústřední orgány státní správy a také některé obce a kraje, které se již přihlásily dobrovolně: Vír, Tetín, Líbeznice a kraj Vysočina. Od léta se pak bude možné prokazovat eDokladem i na policii, úřadech práce či například finančních úřadech. Od ledna 2025 pak třeba na poštách či v rámci samospráv.

„Užívání elektronické občanky bude samozřejmě nepovinné. Důležitou výhodou eDokladů ale bude lepší zabezpečení a kontrola nad osobními údaji. Každý z nás bude vědět, které údaje bude ověřovateli předávat. Bude totiž možné zvolit, které údaje příjemce uvidí – například při prokazování věku nemusí vidět adresu bydliště,“ dodal Bartoš.

„Mobilní aplikace eDoklady je první aplikací k fyzickému prokazování totožnosti, kdy je doklad nahrán přímo v telefonu uživatele a je dostupný i bez online připojení. Zároveň se touto technologií připravujeme na evropský standard, který přinese evropská digitální peněženka. Postupně tím také učíme veřejnou správu přijímat doklady v telefonu, což nám pomáhá se zvyšováním digitálních dovedností jak na úřadech, tak u občanů,“ doplňuje Martin Mesršmíd, ředitel DIA.

Foto: DIA


 
  

- PR -

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.

  

- PR -

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.