- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (77)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (33)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (70)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tiskBranžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
| ||
Partneři webu
Aktuality -> IT Projekty - Dnes - redakce
Škoda Auto digitalizuje řízení montážních procesů
Společnost Škoda Auto využívá řadu informačních systémů, které musejí splňovat mimořádně vysoké nároky na kvalitu a spolehlivost. Jedním z nich je digitalizační platforma Aimtec DCIx od společnosti Aimtec, kterou Škoda Auto nasadila pro řízení elektrických utahovaček na montážních linkách v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Řešení výrazně usnadňuje a zrychluje práci operátorů díky funkcím, které je aktivně podporují při každodenních úkonech. Platforma se postupně rozšiřuje na další pracoviště a oblasti výroby (např. svařovny a lakovny).

Řešení pro stabilitu a udržitelnost systému v kritickém provozu
Společnost Škoda Auto hledala řešení, který by umožnilo efektivně řídit utahovačky na montážních linkách. Bylo přitom klíčové, aby bylo možné nástroje rychle vyměnit v případě jejich poruchy. Jde o kritický a rizikový proces, kde jakýkoliv výpadek na montážní lince může vést k jejímu úplnému zastavení. Proto jsou během projektu řízení utahovaček kladeny vysoké nároky na infrastrukturu, bezpečnost aplikace, stabilitu, dostupnost a dlouhodobou udržitelnost systému. Součástí řešení jsou promyšlené náhradní postupy a procesy, které jsou uživatelsky zvládnutelné – zaměstnanci je umí efektivně využívat a v případě potřeby dokážou rychle přejít ze standardního režimu na nouzovou strategii.
Vybraný informační systém musel také podporovat nasazení XML protokolu – standardu koncernu Volkswagen, který umožňuje jednotnou komunikaci mezi řídicím systémem a utahovačkami od různých dodavatelů. Digitalizační platforma Aimtec DCIx od společnosti Aimtec všechna tato kritéria splnila a navíc nabídla flexibilní řešení, které si Škoda Auto může v budoucnu samostatně rozšiřovat, upravovat a dále rozvíjet.

Digitální řízení montáže s důrazem na kvalitu a kontrolu
Pro každou konfiguraci vozu se v systému Aimtec DCIx definuje konkrétní operace, spoj nebo sada spojů, která se má provést či utáhnout. Zároveň se určuje utahovačka, která operaci vykoná, a odpovídající utahovací program. Vzhledem k tomu, že vozy s různou výbavou jedou po výrobní lince v určitém pořadí, má každá utahovačka svou vlastní frontu úkolů, která přesně odpovídá pořadí automobilů na lince. Systém v tomto pořadí odesílá příslušné programy do jednotlivých utahovaček. V procesu probíhá řada kontrolních mechanismů v reálném čase. Senzory zajišťují, že pracovník skutečně pracuje na správném voze, nachází se na určeném místě a provádí předepsanou operaci. Utahovačka je stejně jako automobil vybavena senzorem.

V případě, že se spoj nepodaří správně nebo vůbec utáhnout, jsou nastaveny opravné procesy. Jedním z nich je použití repasního utahováku, který obsluhuje vyškolený operátor – zpravidla týmový koordinátor. Pracovník je schopen proces provést přímo v toku montážní linky bez nutnosti odstavení vozu na speciální pracoviště. Druhou možností je metoda „čtyř očí“ – jeden pracovník spoj utáhne manuálním momentovým klíčem, druhý ho zkontroluje a potvrdí jeho správnost. Oba postupy využívají mobilní zařízení od společnosti Zebra Technologies.
Opravy spojů jsou díky řešení Aimtec DCIx digitalizovány a probíhají výrazně rychleji. Cílem je vždy dostat vůz na konec montážní linky v nejvyšší kvalitě a zajistit splnění všech požadovaných operací na voze. Na HMI panelu se zobrazují přehledové transakce – seznam vozů na lince a stav jednotlivých spojů, zda jsou utaženy, či nikoliv. Systém průběžně informuje o výsledku utahování v jednotlivých úsecích i na konci linky. Oddělení kvality tak má celý proces výroby pod kontrolou.
Foto: Škoda Auto
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce










