- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Síť lékáren BENU zavedla na e-shopu technologie pro inteligentní vyhledávání
Pro e-shopy je dnes v obrovské konkurenci důležité, aby všechny jejich funkce byly maximálně spolehlivé. Přesto řada e-shopů opomíjí jeden z nejdůležitějších prvků, kterým je vyhledávání. To při správném nastavení končí bez výsledků pouze ve 2 až 5 procentech. U webů, které se jím ale nezabývají, je to 20 až 40 procent. Přesvědčila se o tom i síť lékáren BENU, která nasadila technologii, která optimalizuje vyhledávání pomocí umělé inteligence a strojového učení. Takto vylepšené vyhledávání jí přineslo nárůst konverzí o téměř 10 procent.


BENU k tomuto kroku přistoupilo poté, co došlo v loňském roce k omezení prodeje i pohybu osob v důsledku vládních opatření. „Hledali jsme způsob, jak usnadnit život lidem, kteří z různých důvodů nemohli nebo nechtěli v době pandemie chodit do tradičních lékáren. Velká část prodeje se přesunula do online prostředí a nám bylo jasné, že je potřeba nákup co nejvíce zjednodušit i pro zákazníky, kteří běžně přes internet nenakupují,“ vysvětluje Michal Macourek, e-commerce director BENU.
Řešení našla v optimalizaci vyhledávání zboží, což je mezi e-shopy jednou z často přehlížených funkcí. Spojila se proto se slovenskou technologickou firmou Luigi’s Box, která vytváří nástroje pro efektivní vyhledávání a pomáhá e-shopům využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. BENU nejprve spustilo na svém e-shopu A/B test, kdy polovině uživatelů bylo zobrazeno původní vyhledávání a druhé polovině to vylepšené o nástroje od slovenského partnera. Cílem bylo zjistit vliv lepšího vyhledávání na tržby internetového obchodu. Varianta webu s původním vyhledáváním dosáhla míry konverze 14,65 %, zatímco ta s optimalizovaným vyhledáváním až 16,04 %. Nové řešení tak přineslo e-shopu BENU nárůst míry konverze z vyhledávání 9,49 %.
Díky nové technologii dokázalo BENU vyřešit jednu z nejčastějších příčin neúspěšného vyhledávání, a to když zákazníci zadají daný výraz s překlepem, použijí synonymum, cizojazyčnou alternativu nebo slangový výraz. Dříve si e-shop nebyl schopný s tímto problémem poradit a zákazníkům tak neukazoval žádné produkty, kvůli čemuž přicházel řetězec lékáren o prodeje.
Další komplikace v rámci vyhledávání vyvstala při zadání méně než tří znaků, kdy web nedokázal zobrazit žádné výsledky. To byl případ třeba doplňků stravy s vitamínem D3. Přestože BENU tyto produkty běžně nabízí, zákazníkům se při hledání pojmu „D3“ nezobrazily žádné produkty. Nově e-shop zobrazuje výsledky už od zadání jediného znaku, s ohledem na historii nákupů či chování jiných uživatelů. Stejně tak dokáže díky umělé inteligenci a strojovému učení navrhnout lepší řazení produktů s ohledem na jejich relevanci a žádanost, aby se zobrazovaly na prvních příčkách výsledků.
Poslední kritickou funkcí, kterou česká síť lékáren nechala vylepšit, je našeptávač produktů. Ten je dnes již téměř standardem u každého e-shopu a jeho funkcí je nabídnout možné výsledky už při psaní hledaného výrazu. Zobrazování výsledků v našeptávači se odvíjí od několika faktorů. Je řízen umělou inteligencí, která neustále zlepšuje vyhledávací algoritmus, vyhodnocuje chování zákazníků na webu a snaží se pochopit jejich úmysl. Na základě těchto údajů poté upravuje pořadí výsledků a uživateli přináší relevantní doporučení produktů.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |