facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Projekty - 28. 1. 2021 - Ing. Lukáš Grásgruber

Síť lékáren BENU zavedla na e-shopu technologie pro inteligentní vyhledávání

Pro e-shopy je dnes v obrovské konkurenci důležité, aby všechny jejich funkce byly maximálně spolehlivé. Přesto řada e-shopů opomíjí jeden z nejdůležitějších prvků, kterým je vyhledávání. To při správném nastavení končí bez výsledků pouze ve 2 až 5 procentech. U webů, které se jím ale nezabývají, je to 20 až 40 procent. Přesvědčila se o tom i síť lékáren BENU, která nasadila technologii, která optimalizuje vyhledávání pomocí umělé inteligence a strojového učení. Takto vylepšené vyhledávání jí přineslo nárůst konverzí o téměř 10 procent.



BENU k tomuto kroku přistoupilo poté, co došlo v loňském roce k omezení prodeje i pohybu osob v důsledku vládních opatření. „Hledali jsme způsob, jak usnadnit život lidem, kteří z různých důvodů nemohli nebo nechtěli v době pandemie chodit do tradičních lékáren. Velká část prodeje se přesunula do online prostředí a nám bylo jasné, že je potřeba nákup co nejvíce zjednodušit i pro zákazníky, kteří běžně přes internet nenakupují,“ vysvětluje Michal Macourek, e-commerce director BENU.

BENU

Řešení našla v optimalizaci vyhledávání zboží, což je mezi e-shopy jednou z často přehlížených funkcí. Spojila se proto se slovenskou technologickou firmou Luigi’s Box, která vytváří nástroje pro efektivní vyhledávání a pomáhá e-shopům využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. BENU nejprve spustilo na svém e-shopu A/B test, kdy polovině uživatelů bylo zobrazeno původní vyhledávání a druhé polovině to vylepšené o nástroje od slovenského partnera. Cílem bylo zjistit vliv lepšího vyhledávání na tržby internetového obchodu. Varianta webu s původním vyhledáváním dosáhla míry konverze 14,65 %, zatímco ta s optimalizovaným vyhledáváním až 16,04 %. Nové řešení tak přineslo e-shopu BENU nárůst míry konverze z vyhledávání 9,49 %.

Díky nové technologii dokázalo BENU vyřešit jednu z nejčastějších příčin neúspěšného vyhledávání, a to když zákazníci zadají daný výraz s překlepem, použijí synonymum, cizojazyčnou alternativu nebo slangový výraz. Dříve si e-shop nebyl schopný s tímto problémem poradit a zákazníkům tak neukazoval žádné produkty, kvůli čemuž přicházel řetězec lékáren o prodeje.

Další komplikace v rámci vyhledávání vyvstala při zadání méně než tří znaků, kdy web nedokázal zobrazit žádné výsledky. To byl případ třeba doplňků stravy s vitamínem D3. Přestože BENU tyto produkty běžně nabízí, zákazníkům se při hledání pojmu „D3“ nezobrazily žádné produkty. Nově e-shop zobrazuje výsledky už od zadání jediného znaku, s ohledem na historii nákupů či chování jiných uživatelů. Stejně tak dokáže díky umělé inteligenci a strojovému učení navrhnout lepší řazení produktů s ohledem na jejich relevanci a žádanost, aby se zobrazovaly na prvních příčkách výsledků.

Poslední kritickou funkcí, kterou česká síť lékáren nechala vylepšit, je našeptávač produktů. Ten je dnes již téměř standardem u každého e-shopu a jeho funkcí je nabídnout možné výsledky už při psaní hledaného výrazu. Zobrazování výsledků v našeptávači se odvíjí od několika faktorů. Je řízen umělou inteligencí, která neustále zlepšuje vyhledávací algoritmus, vyhodnocuje chování zákazníků na webu a snaží se pochopit jejich úmysl. Na základě těchto údajů poté upravuje pořadí výsledků a uživateli přináší relevantní doporučení produktů.


 
  

- PR -

11 reálných příběhů IT manažerů:

Jak zvládli SaaS, kyberbezpečnost i automatizaci


AID2025IT manažeři napříč organizacemi dnes řeší podobné výzvy: jak zvládnout přechod na SaaS, zvýšit úroveň kyberbezpečnosti, automatizovat procesy a mít přehled o IT majetku, aniž by museli zavádět složité postupy. Zajímá vás, jak to v praxi zvládají ostatní?

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.