Aktuality -> Podnikové aplikace a služby - 4. 5. 2023 - Ing. Lukáš Grásgruber

Siemens a Microsoft spolupracují na využití generativní AI pro výrobní podniky

Společnosti Siemens a Microsoft oznámily, že společně připravují řešení využívající generativní umělou inteligenci (AI) pro průmyslové podniky. Proto již pracují na integrování softwaru Siemens Teamcenter pro řízení životního cyklu výrobků (PLM) s platformou Microsoft Teams a jazykovými modely služby Azure OpenAI Service a dalšími AI funkcemi systému Azure. Společně také připravují řešení, které umožní zlepšit provoz továren prostřednictvím automatizovaného hlášení problémů a vizuální kontroly kvality na bázi umělé inteligence.



Díky nové aplikaci Teamcenter pro Microsoft Teams, která by měla být uvedena koncem roku 2023, budou moci konstruktéři, pracovníci v první linii a další týmy rychleji reagovat na zpětnou vazbu a řešit problémy společně. Servisní technici nebo operátoři výroby tak mohou například pomocí mobilních přístrojů dokumentovat a hlásit problémy související s návrhem výrobku nebo kvalitou formou přirozené řeči. Se službou Azure OpenAI Service dokáže aplikace tato neformální řečová data analyzovat, automaticky vytvořit souhrnnou zprávu a nasměrovat ji v rámci aplikace Teamcenter na příslušného specialistu návrhu, konstrukce nebo výroby.

Pracovníci mohou zaznamenávat své postřehy v preferovaném jazyce, který následně Microsoft Azure AI přeloží do oficiálního jazyka firmy. Microsoft Teams nabízí funkce, jako jsou například push notifikace, které zjednodušují schvalování pracovních postupů, zkracují dobu potřebnou k vyžádání změn návrhu a urychlují inovační cykly. Aplikace Teamcenter pro Microsoft Teams tak může pracovníkům, kteří dnes nemají přístup k nástrojům PLM, umožnit snadněji ovlivňovat proces návrhu a výroby v rámci jejich stávajících pracovních postupů.

Rychlejší generování kódu pro PLC

Siemens a Microsoft rovněž plánují vývojářům softwaru a projektantům automatizace nabídnout možnosti, jak urychlit generování kódu pro programovatelné automaty (PLC). Jde o koncept, který ukazuje, jak mohou OpenAI ChatGPT a další služby Azure AI rozšířit řešení Siemens pro projektování průmyslové automatizace. Inženýrským týmům nabídnou možnosti, jak výrazně zkrátit čas a snížit pravděpodobnost chyb vygenerováním kódu PLC pomocí vstupů v přirozeném jazyce, což například týmům údržby umožní rychlejší identifikaci chyb a tvorbu postupných řešení.

Umělá inteligence vyhledá u výrobků vady a zabrání jejich vzniku

Včasné zjištění závad ve výrobě je zcela klíčové, aby se zamezilo nákladným a časově náročným změnám ve výrobě. Průmyslová umělá inteligence, jako je například počítačové vidění, umožňuje týmům řízení kvality škálovat kontrolu kvality, snadněji identifikovat odchylky, a ještě rychleji provádět úpravy v reálném čase. Softwarová řešení Microsoft Azure Machine Learning a Siemens Industrial Edge ukazují, jak lze analyzovat snímky pořízené kamerami a videozáznamy na základě strojového učení a využívat je k tvorbě, zavádění, řízení a monitorování modelů AI vidění v provozu.

Spolupráce na rozvoji využití AI je součástí dlouhodobého strategického vztahu společností Siemens a Microsoft. Mezi další oblasti spolupráce patří například Senseye na platformě Azure, což je řešení, které umožňuje prediktivní údržbu.


 
  

- PR -

Lék na konkurenceschopnost při prodeji na internetu

Výběr a nákup zboží na internetu je dnes zcela běžnou záležitostí. V Evropě touto cestou nakupuje většina zákazníků, a proto se obchodníci snaží, aby bylo vše jednodušší, přehlednější a pokud možno na míru každému zákazníkovi. Nabízení zboží statickým obrázkem s krátkým popisem už nestačí – lidé chtějí vidět výrobky co nejrealističtěji, otáčet je, zkoušet barvy, případně umisťovat vybraný artikl do prostoru a mít z nákupu dobrý pocit.

  

- PR -

DORA a NIS2: Digitální odolnost dodavatelského řetězce

Současná společnost je bezprecedentně závislá na digitálních technologiích. Tato závislost, a s ní spojená systémová propojenost mezi subjekty v kritických sektorech, tvoří nové zranitelné místo celého evropského digitálního ekosystému. Evropská unie na tuto výzvu reaguje sérií opatření, z nichž nejdůležitější jsou nařízení DORA  a směrnice NIS2. Tyto regulace nepředstavují pouhé kosmetické úpravy pravidel, ale zavádí povinnost digitální odolnosti a posouvají kybernetickou bezpečnost z IT oddělení na úroveň strategického řízení.