Aktuality -> Analýzy - 12. 12. 2011

Segment ICT v Česku trvale roste

Český trh ICT vykazuje v rámci mezikvartálního srovnání pozitivní vývoj. Z údajů více než 40 firem, které v rámci průzkum Czech ICT Alliance poskytly data, vyplývá, že trh ICT v roce 2011 je ve znamení růstu a zvyšování produktivity: téměř polovina firem vykázala ve 3. čtvrtletí 2011 vyšší tržby a více nových zakázek než ve druhém kvartálu. Většina firem těchto pozitivních výsledků přitom dosahuje se stejným počtem pracovníků (47 % nepřibírá nové pracovníky). Převážná většina dotázaných firem (konkrétně 97,5 %) realizovala od července do září letošního roku stejný nebo vyšší objem zakázek jako ve 2. čtvrtletí 2011. Růst v odvětví je tedy ještě výraznější, než v předchozím průzkumu (Q2/Q1 2011), kdy stejný či vyšší objem vykázalo 92 % respondentů. Došlo také k růstu nově získaných zakázek, ze 43 % ve srovnání Q2/Q1 2011 na 47,5 % (Q3/Q2 2011). Zaznamenán byl také růst produktivity v odvětví.



Výše obratu zaznamenává paralelní průběh. 97,5 % společností, které vykázaly stejný objem zakázek nebo jejich nárůst, odpovídá 95 % společností se stejným nebo vyšším obratem (ve sledovaném období Q3/Q2 2011). To představuje o 10 % více než v předchozím porovnání (Q2/Q1 vs Q3/Q2 2011). Lze tedy tvrdit, že ICT firmy v Česku, a tedy i segment ICT, vykazují dynamický růst. Tuto tezi podporuje i skutečnost, že více než polovina firem (konkrétně 52,5 %) vykázala ve 3. čtvrtletí 2011 vyšší obrat, než v období od letošního dubna do června.

 

Trend v oblasti zaměstnanosti pracovníků vzhledem ke změnám obratu je pozitivní. Při menším či stejné výši obratu firmy ve sledovaném období Q3/Q2 2011 své zaměstnance nepropouštěly. Naopak lze vypozorovat zvýšení produktivity práce tam, kde dochází k nárůstu obratu a přitom téměř 5 % sledovaných firem vykazuje pokles zaměstnanců. Na druhou stranu při nižším obratu firmy počet zaměstnanců nezvyšovaly. Z tohoto faktu lze usoudit, že pokud firma zaznamená pokles v obratu, neprovádí personální změny. Důvody mohou být různé, od stabilní firemní kultury až po očekávání opětovného brzkého nárůstu obratu a tudíž není nutné zaměstnance propouštět.

 

Z hlediska nových zakázek je trend zaměstnanosti velmi obdobný, jako je tomu u obratu. I to značí o stabilitě v odvětví s mírným nárůstem a pozitivním vývojem.


 
  

- PR -

Lék na konkurenceschopnost při prodeji na internetu

Výběr a nákup zboží na internetu je dnes zcela běžnou záležitostí. V Evropě touto cestou nakupuje většina zákazníků, a proto se obchodníci snaží, aby bylo vše jednodušší, přehlednější a pokud možno na míru každému zákazníkovi. Nabízení zboží statickým obrázkem s krátkým popisem už nestačí – lidé chtějí vidět výrobky co nejrealističtěji, otáčet je, zkoušet barvy, případně umisťovat vybraný artikl do prostoru a mít z nákupu dobrý pocit.

  

- PR -

DORA a NIS2: Digitální odolnost dodavatelského řetězce

Současná společnost je bezprecedentně závislá na digitálních technologiích. Tato závislost, a s ní spojená systémová propojenost mezi subjekty v kritických sektorech, tvoří nové zranitelné místo celého evropského digitálního ekosystému. Evropská unie na tuto výzvu reaguje sérií opatření, z nichž nejdůležitější jsou nařízení DORA  a směrnice NIS2. Tyto regulace nepředstavují pouhé kosmetické úpravy pravidel, ale zavádí povinnost digitální odolnosti a posouvají kybernetickou bezpečnost z IT oddělení na úroveň strategického řízení.