facebook
Aktuality -> Analýzy - 12. 2. 2018 17:37

Rozvoj aplikací internetu věcí a nové způsoby ochrany před hackery způsobí nárůst cloudu

Rozvoj aplikací internetu věcí, jako jsou chytré automobily, chytrá města, telemedicína a digitalizované veřejné služby způsobí v příštích letech výrazný nárůst cloudového provozu. Ten bude už v roce 2021 tvořit 95 % celosvětového provozu datových center. Tyto závěry přineslo již 7. vydání studie Cisco Global Cloud Index. Ta dále říká, že k rostoucí dominanci cloudu přispějí také spotřebitelské i podnikové aplikace. Mezi nejoblíbenější spotřebitelské cloudové aplikace patří streamované video, sociální sítě a online vyhledávání. V podnikové sféře si studie všímá růstu především u systémů ERP, nástrojů pro spolupráci, analýzy dat a dalších aplikací digitalizovaných podniků.



Studie Cisco Global Cloud Index (2016-2021) se zaměřuje na virtualizaci datových center a cloud computing, tedy základní prvky transformace způsobu poskytování mnoha podnikových i spotřebitelských síťových služeb. Studie předpovídá, že cloudový provoz v datových centrech v roce 2021 celosvětově dosáhne 19,5 zettabytů (ZB) ročně oproti 6 ZB v roce 2016, poroste tedy 3,3násobně. V roce 2021 tak vzroste podíl cloudového provozu na celkovém provozu datových center (20,6 ZB) na 95 % oproti 88 % v roce 2016.

Česko je na éru cloudu připraveno

Studie také zkoumala připravenost jednotlivých zemí světa na budoucí rozvoj a požadavky cloudových aplikací. Česká republika oproti předchozímu ročníku studie, kde patřila ve všech parametrech mezi top 30 států, mírně klesla. Průměrná rychlost stahování na pevné lince dosahuje 28,2 Mb/s (41. místo ze 141 sledovaných), průměrná rychlost nahrávání 17,3 Mb/s (31. místo) a průměrná latence činí 22 ms (16. nejnižší). Studie dále zkoumala průměrnou rychlost mobilního připojení ve116 zemích světa. Průměrná rychlost stahování v případě České republiky je 23,2 Mb/s (35. místo), rychlost nahrávání 12,7 Mb/s (19. místo) a latence 32 ms (dělené 14. místo). Podle studie je však internetové připojení v České republice velmi dobře připraveno na zavádění pokročilých cloudových služeb jako je telemedicína, videokonference ve vysokém rozlišení či přenos dat pro prostředí virtuální reality.

Bezpečnostní technologie a internet věcí stimulují růst cloudových služeb

V minulosti byly otázky bezpečnosti hlavní překážkou zavádění cloudu. Zlepšování správy datových center a možností kontroly nad daty pomohlo minimalizovat rizika pro podniky a lépe chránit data spotřebitelů. Inovace v oblasti bezpečnosti spolu s hmatatelnými přínosy cloud computingu, například velká škálovatelnost, jsou klíčovým faktorem, který vstupuje do predikce růstu cloudového provozu. Nové nároky na datová centra klade také rozvoj aplikací a připojených zařízení internetu věcí. Odborníci společnosti Cisco očekávají, že do roku 2021 stoupne počet připojení v internetu věcí na 13,7 miliardy, z 5,8 miliardy v roce 2016.

Mezi další hlavní zjištění a předpovědi studie Cisco Global Cloud Index patří:

  • Do roku 2021 bude 94 % workloadů a výpočetních instancí zpracováváno v cloudových datových centrech, pouze 6 % bude probíhat v tradičních datových centrech.
  • Celosvětově se do roku 2021 téměř zčtyřnásobí objem dat uložených v datových centrech na 1,3 ZB.
  • Velká data budou do roku 2021 představovat 30 % veškerých dat uložených v datových centrech oproti 18 % v roce 2016.
  • Množství dat uložených v koncových zařízeních do roku 2021 dosáhne 5,9 ZB a bude tak 4,5krát větší než objem dat uložený v datových centrech.
  • Celkový objem dat generovaných všemi zařízeními (především internetu věcí) – nikoli však nutně uchovávaných – do roku 2021 dosáhne 847 ZB ročně oproti 218 ZB v roce 2016. Objem vygenerovaných dat je o dva řády vyšší než objem uložených.
  • Mezi nejoblíbenější webové API mezi uživateli a vývojáři patří Facebook, Google Maps, Twitter, Youtube a AccuWeather.


 
POINT.X (2018-19)
  

- Inzerce -

Podpora projektového řízení v ERP systému KARAT

KARATPodpora projektového řízení patří mezi nástroje, bez nichž se neobejde žádný vyspělý ERP systém. Základní rámec projektu lze obecně vymezit třemi veličinami, jimiž jsou předmět (cíl), časový harmonogram a potřebné zdroje.

  

- Inzerce -

Service Desk aneb řízení služeb IT

OnlioProvoz jakéhokoli systému – a nemusí jít jen o informační technologie – vyžaduje efektivní přebírání a zpracování požadavků jak od koncových uživatelů, tak i od pracovníků IT oddělení. A případně dalších stran.

Časopis IT Systems / Odborná příloha Kalendář akcí
RSS kanál