facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 13. 10. 2021 - Zdeněk Gric

Roste podíl softwaru, který využívá umělou inteligenci

Podle predikce analytiků společnosti IDC poroste globální odbyt systémů s podporou AI/ML ve sledovaném období každoročně v průměru o 28 %. Jeho podíl na celkovém prodeji podnikového softwaru se zvýší v západní Evropě na 16 % a ve Spojených státech na 23 %. Segment AI/ML rozdělují analytici společnosti IDC do několika funkčních trhů. Každý z nich má svá specifika, která obvykle souvisejí s účelem aplikací a jejich praktickým nasazením. Kromě toho IDC posuzuje i to, zda je AI/ML kritickou součástí pro fungování konkrétního produktu (AI Software), nebo zda se jedná jen o doplňující funkci (Software poskytující AI funkcionalitu).



Očekávaný podíl aplikací AI/ML na celkovém obratu softwarového trhu ve Spojených státech a západní Evropě (2020-2025)

AI softwarové služby: Jedná se o programy připravené pro přímé použití, jež vyžadují pouze nízké nebo žádné dodatečné kódování. Společnost IDC do tohoto segmentu řadí například rozeznávání a klasifikaci obsahu z fotek a videí, rozpoznávání a přepis řeči nebo automatickou analýzu a strukturování dokumentů.

AI nástroje pro budování, řízení a spravování vlastních algoritmů: V posledních letech narůstá zájem o programy, které umožňují tvorbu vlastních algoritmů. Jde mimo jiné i o důsledek sílícího zájmu firem o sjednocení systémů různých dodavatelů a zajištění jejich maximální efektivity. Software s podporou AI/ML umožňuje trénovat a spravovat systémy jako propojenou platformu, což v důsledku zvyšuje jejich přidanou hodnotu a často také snižuje provozní náklady nebo pořizovací cenu.

Integrace AI nástrojů a funkcí do zaběhnutých systémů: Funkce AI/ML jsou nasazovány také v případě tradičního softwaru. Zjednodušují či rozšiřují možnosti daného typu aplikace a primárně cílí na potřeby koncových uživatelů. K zástupcům tohoto funkčního trhu se řadí například finanční aplikace (Workday), programy CAD/CAM (Autodesk, PTC) nebo programy zaměřené na prediktivně analytické funkce (SAS, Alteryx).

Firmy využívající software s podporou umělé inteligence a strojového učení dosahují lepších výsledků v oblastech zákaznické podpory, efektivity zaměstnanců nebo ve schopnosti urychlit vlastní produkci či poskytování služeb. Nástroje využívající funkce AI/ML obecně přispívají ke zvyšování efektivity a k rychlejší optimalizaci komplexních procesů.

„Umělá inteligence se v blízkém časovém horizontu stane mainstreamem. Lze u ní očekávat podobný vývoj jako u cloudových technologií. Z počátečního dobrovolného přechodu se stane imperativ, na který budou muset reagovat všichni výrobci softwaru,“ říká Ondřej Plachý, analytik společnost IDC pro oblast umělé inteligence, a dodává: „Velcí hráči, jako jsou firmy AWS, Google, IBM nebo Microsoft, proto již nyní masivně investují do vylepšování stávajících aplikací umělou inteligencí a strojovým učením a zároveň neváhají akvírovat startupové firmy, které v této oblasti přináší zásadní inovace.“

Očekávaná rychlost celosvětového růstu odbytu aplikací AI/ML (2020-2025)


 
  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.