Aktuality -> Analýzy - 13. 11. 2015

Ředitelé firem se bojí „uberizace“

reditelPodle aktuální studie IBM C-Suite patří trend „uberizace“ k největším obavám, se kterými zápasí vrcholoví manažeři firem. Jinak řečeno, obávají se, že budou muset bojovat o zákazníky s konkurencí pocházející ze zcela jiného odvětví, podobně jako společnost Uber atakovala trh taxislužeb. Trend uberizace je dnes diskutován především v oblasti bankovnictví v souvislosti s poskytováním peer-to-peer půjček, nebo v oblasti realitního trhu, ale i v dalších odvětvích. V současnosti počítá s takovou konkurencí až 54 procent z oslovených ředitelů firem.



Výsledky IBM studie vycházejí z průzkumu mezi 5 200 generálními řediteli firem, marketingovými řediteli, finančními řediteli, řediteli informačních technologií a dalšími vrcholovými manažery v podnicích, pocházejících z 21 odvětví ve více než 70 zemích světa. Do průzkumu byly zapojeny i české firmy.

Na základě výsledků průzkumu očekávají vrcholoví manažeři v jednotlivých firmách, že probíhající konvergence v průmyslu bude mít hlavní dopad na jejich podnikání v příštích třech až pěti letech. Podle výsledků studie se proto 24 procent vrcholových manažerů nejvýkonnějších podniků nyní zaměřuje na tzv. kognitivní computing. To znamená, že zapojují do svých systémů kognitivní aplikace a řešení, které mají schopnost učit se na základě vlastních zkušeností, nebo instrukcí.
Podle výsledků studie jsou technologie nejdůležitějším vnějším faktorem ovlivňujícím podnikání firem. Top manažeři v průzkumu uvedli, že cloud, mobilní řešení, internet věcí a kognitivní computing jsou těmi technologiemi, které s největší pravděpodobností přinesou revoluci do jejich podnikání.

Zatímco v minulosti býval pro podniky největším rizikem nový rival s lepší nebo levnější nabídkou, dnes jsou tradiční firmy podnikající v jednotlivých odvětvích nejvíce ohrožovány novými hráči, postavenými na zcela odlišném podnikatelském modelu, jsou to zpravidla menší a dynamičtější firmy, navíc nezatížené stávajícím legislativním rámcem. "Největší hrozbu pro nás představují noví konkurenti, kteří vlastně ani nejsou považováni nebo klasifikováni jako naše konkurence," říká Piotr Ruszowski, marketingový ředitel cestovní pojišťovny a poskytovatele zákaznických a asistenčních služeb Mondial Assistance.


 
  

- PR -

AI mění pravidla hry

Zatímco v minulém vydání IT Systems jsme se dívali na IT především z perspektivy průmyslu, obsah čísla 10 je mnohem pestřejší. Zaměřili jsme se například na vývoj v oblasti e-commerce, která patřila vždy mezi velmi progresivní z hlediska adopce nových technologií. Není divu v tak silně konkurenčním prostředí, kde je potřeba na každý podnět či změnu velmi rychle reagovat. A právě nyní se ve světě online nakupování rodí opravdu zásadní proměna. Přichází s nástupem umělé inteligence a má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.