Aktuality -> IT Projekty - 18. 3. 2021 - Ing. Lukáš Grásgruber

První divadelní hra napsaná robotem vzbudila zájem diváků i pozitivní ohlas kritiků

AI: Když robot píše hruCelkem 13 498 lidí zhlédlo během 84 hodin inscenaci „AI: Když robot píše hru“, jejíž on-line premiéru uvedlo 26. února 2021 pražské Švandovo divadlo. První divadelní hra na světě napsaná z 90 % počítačem vznikla v Česku a vzbudila zájem nejen doma, ale i v zahraničí.



Premiéra inscenace doplněná poutavou debatou s odborníky byla k vidění živě a následně ze záznamu na webové stránce projektu THEaiTRE a na sociálních sítích. Díky spolupráci Českých center tak vedle zájemců z České republiky sledovali večer lidé z dalších 22 zemí světa. Polovina diváků se na večer podívala v anglické verzi.

„Premiéru hry AI: Když robot píše hru jsme kvůli proti-pandemickým opatřením uvedli zatím pouze on-line, což se však pro její globální šíření brzy ukázalo jako velká výhoda,“ vysvětluje Daniel Hrbek, ředitel Švandova divadla a režisér inscenace. „Představení doplněné o debatu s odborníky sledovalo neuvěřitelných 13,5 tisíce diváků, což je skvělé číslo: jen pro představu, kdybychom měli stejný počet lidí usadit na naší studiové scéně, kde plánujeme inscenaci po uvolnění restrikcí nasadit na program, zaplnili by 337 zcela vyprodaných představení,“ říká Daniel Hrbek.

Živý ohlas měla nejen on-line premiéra pozoruhodné hry, ale také navazující a velmi poutavá debata o spolupráci člověka a umělé inteligence. Ta poodhalila vznik inscenace a nastínila zajímavé možnosti robota coby dramatika a autora nejen teď, ale i v budoucnu. Právě tuto diskusi divadelníků s experty z oblasti matematiky a IT se nyní ve Švandově divadle rozhodli zpřístupnit: zdarma, v češtině i s anglickým tlumočením, se na ni lze podívat na YouTube. „A pokud jde o inscenaci samotnou, až to situace dovolí a divadla se opět otevřou, titul AI: Když robot píše hru se stane součástí stálého repertoáru, aby ho publikum mohlo konečně vidět i naživo,“ slibuje režisér Hrbek.

Na záměru přilákat pozornost za hranicemi České republiky pracovali ve Švandově divadle už od samého začátku. „O přípravě hry informovala významná světová média a spolu s partnery projektu THEaiTRE z Matematicko-fyzikální fakulty UK, s Českými centry a Ministerstvem zahraničních věcí ČR jsme se rozhodli, že budeme celý večer distribuovat dvojjazyčně: představení jsme opatřili anglickými titulky a následná diskuse byla živě tlumočena do angličtiny,“ líčí režisér Hrbek.

Na zhlédnutí premiéry či jejího záznamu s navazující diskusí měli diváci pouze 3,5 dne a jejich sledováním strávili celkem 3 129,5 hodiny svého času.

foto Alena Hrbková

Úspěšnou virtuální, a časem také živou premiéru se povedlo zrealizovat i díky státní finanční podpoře Technologické agentury ČR, která projekt THEaiTRE vyhodnotila v rámci 3. veřejné soutěže Programu ÉTA jako nejlepší ze sta podpořených žádostí. Spolupráce divadelníků s kolegy z Matfyz ale nekončí, a naopak si vytyčili nové ambiciózní plány. „Našim cílem je zdokonalit jazykový model natolik, aby dokázal vytvořit nejen sled dialogů dvou postav, ale regulérní celovečerní divadelní hru. Doufáme, že s naší lidskou pomocí by to mohl už možná do roka a dne zvládnout,“ dodává Rudolf Rosa, počítačový lingvista a šéf projektu THEaiTRE, pod jehož vedením jazykový model GPT-2 hru vytvářel.

O hře napsané robotem a uvedené ke 100. výročí premiéry hry R.U.R. Karla Čapka reportovala například německá televize ZDF i italská RAI, informoval o ní britský deník The Guardian, rádio BBC, kanadská rozhlasová stanice CBC a další. Uznalou reflexi hry přinesl třeba The Daily Telegraph, The Times UK, British Theatre Guide, A Younger Theatre, slashdot, itechpost, protinews a další.

Kritici přirovnávali robotický text k absurdním dramatům Samuela Becketta a Harolda Pintera. Vyzdvihovali režijní pojetí i překvapivý humor neživého autora. Všímali si podobnosti příběhu se slavným Malým princem Antoina de Saint-Exupéryho a chválili soustředěný výkon Jacoba Erftemeijera v hlavní roli Robota, vystaveného ve hře rozmanitým setkáním, radostem a strastem v podivuhodném světě lidí.


 
  

- PR -

AI mění pravidla hry

Zatímco v minulém vydání IT Systems jsme se dívali na IT především z perspektivy průmyslu, obsah čísla 10 je mnohem pestřejší. Zaměřili jsme se například na vývoj v oblasti e-commerce, která patřila vždy mezi velmi progresivní z hlediska adopce nových technologií. Není divu v tak silně konkurenčním prostředí, kde je potřeba na každý podnět či změnu velmi rychle reagovat. A právě nyní se ve světě online nakupování rodí opravdu zásadní proměna. Přichází s nástupem umělé inteligence a má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.

  

- PR -

MawisUtility: 15 let digitální podpory stavebního řízení

Získat stavební povolení v České republice znamená projít řadou kroků, jejichž součástí je i vyjádření správců dopravní a technické infrastruktury k existenci jejich sítí na území plánované stavby. Tento proces je pro stavebníky často složitý, časově náročný a administrativně zatěžující. Již více než 15 let zde ale existuje digitální nástroj, který tento krok výrazně usnadňuje – služba MawisUtility.