facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 1. 3. 2019

Propojování bankovních účtů nás zatím moc neláká

klient, bankaJak vypadá náš bankovní trh rok po zavedení evropské směrnice PSD2, která umožnila propojovat bankovní účty mezi sebou? Používají Češi své bankovní účty odděleně, nebo se je snaží zapojit do celkové "osobní finanční strategie"?



Podle průzkumu technologické společnosti Cleverlance má třetina Čechů běžné účty u dvou, nebo více bank. Přesto, že už je více než rok možné si účty propojovat mezi sebou, dvě třetiny Čechů o této možnosti dosud vůbec nevědí. Propojení více účtů v jediném přístupu (mobilní aplikaci nebo v internetovém bankovnictví) tak využívá pouze necelých 6 % respondentů.

Od poloviny ledna 2018 platí evropská směrnice PSD2, která bankám nařizuje zpřístupnit svá API k elektronickému bankovnictví. Otevřené API umožňují agregování přístupů do bankovních účtů (různých bank) na jediné místo. Klienti tak mohou z jediné aplikace ovládat účty více bank. Přesto, že má podle průzkumu 33,5 % Čechů své účty u dvou, nebo více bank, zavedení této směrnice zaregistrovalo jen 18,8 % lidí.

První multibankovní aplikací na trhu, která umožnila nahlížení do více bankovních účtů, byl v červenci roku 2018 Richee od banky Creditas. Další podobnou je například aplikace Spendee. Podle průzkumu využívá v současné době služeb multibankingu 5,6 % respondentů. Nejvýraznější věkovou skupinou jsou lidé do 29 let, mezi kterými je to dokonce 17,4 %.

“S působností směrnice PSD2 je nepřímo spjatý i vznikající fenomén “bank bez kamenných poboček”. Z průzkumu nám vyplynulo, že lidé důvěřují více bankám, které kamenné pobočky mají. Současně by ale velká část dotázaných ocenila různé přidružené služby, se kterými přicházejí právě noví poskytovatelé, kteří už kamenné pobočky často vůbec nemají. V budoucnosti bude tedy hybatelem ten, kdo přijde jako první s nějakým opravdu atraktivním modelem zákaznicky zajímavé služby.” řekl k výsledkům průzkumu Jiří Voldán z Cleverlance.

Podle průzkumu by Češi nejvíce ocenili jako další finanční službu ovládanou přímo ze svého bankovnictví cestovní pojištění (24,8 % dotázaných), jako druhé v pořadí životní pojištění (13,3 %) a třetím nejatraktivnějším by pak byla možnost ovládání investic (11 %).


 
  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.

  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.