facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - Včera - redakce

Popularita umělé inteligence u nás výrazně roste,

čtvrtina Čechů už ji používá denně

IST_36855_01255_01.jpgV roce 2024 výrazně přibyl počet uživatelů generativní umělé inteligence v Česku. Zatímco v roce 2023 je používalo 23 % Čechů, loni se jejich počet téměř ztrojnásobil (60 %). Popularita AI v Česku tak výrazně roste a její nástroje se stále více integrují do každodenního života, uvádí nově zveřejněný průzkum poradensko-technologické společnosti Deloitte.



Nejnovější studie Deloitte TMT Highlights Czech Republic 2025, mapující globální digitální trendy i chování uživatelů technologií a chytrých zařízení v Česku, ukazuje, že za rychlým nárůstem počtu uživatelů nástrojů AI v Česku stojí především jejich dostupnost. Mnohé AI nástroje jsou totiž zdarma a lze je využívat na různých typech zařízení, což výrazně snižuje vstupní bariéry a podporuje jejich další rozšíření.

„Otázka už není, zda bude umělá inteligence měnit průmysl, ekonomiku a jednotlivé obory, protože to už se děje. Lepší je ptát se, jak moc je ovlivní. Propisování AI do našich životů je dobře vidět například na datech, jak často ji v Česku používáme. Kromě toho, že se meziročně ztrojnásobil počet Čechů a Češek, kteří AI používají, došlo i k nárustu těch, kteří umělou inteligenci používají denně. Zatímco v roce 2023 to bylo přibližně 5 % uživatelů, loni šlo již o 27 %,” říká Julie Šislerová, expertka na imerzivní technologie a manažerka týmu komerční strategie ve společnosti Deloitte.

”Ukazuje se, že skokově narostl počet těch, kteří přešli od příležitostného používání AI k tomu, že se pro ně umělá inteligence stala denní rutinou. Až 40 % respondentů dále uvedlo, že jim generativní umělá inteligence významně usnadňuje život a šetří čas. Tuto technologii vnímají jako osobního asistenta, který je vždy přítomen a dokáže jim s čímkoliv pomoci,“ doplňuje Šislerová.

Rozdíl v používání mezi muži a ženami postupně mizí

Report dále přibližuje, jak se užívání nástrojů AI mění v závislosti na genderu. Zatímco v roce 2023 dominovali v používání AI muži, kteří tvořili většinu uživatelů, a ženy představovaly jen necelou třetinu, o rok později se situace změnila. Češi tak loni tvořili 54 % uživatelů, Češky pak 46 %. Podle expertů Deloitte lze očekávat, že tento trend bude pokračovat a AI bude získávat stále více uživatelů napříč různými demografickými skupinami.

„Zavádění umělé inteligence se v?Česku zrychluje. Očekávejme, že se z?pasivního získávání informací se přehoupneme do doby, kdy se AI stane proaktivním nástrojem, který nebude jen asistovat, ale bude schopný samostatně vyřešit úkoly, rozhodovat nebo automatizovat pokročilé procesy. Nasazení ve firmách a v organizacích má obrovský potenciál zejména v?efektivitě jednotlivých činností, který je podle mých odhadů zatím využitý tak z pěti až deseti procent,“ přibližuje budoucnost kolem AI ředitel týmu M&A strategie a post-merger integrace v Deloitte, Jan Kudlák.

Nejčastěji si nástroje AI osvojují mladší „digitální“ generace, především věková skupina 18 až 24 let (26 %). Následují lidé ve věku 25 až 34 let (25 %). Naopak nad 45 let (16 % a méně) používání AI nástrojů mezi Čechy klesá. Obecně však podle expertů Deloitte platí, že čím více budou nástroje AI uživatelsky přístupné, tím širší okruh lidí je bude využívat – podobně jako při nasazování dřívějších technologických novinek.

V čele nadále ChatGPT a pracovní úkoly

Třemi nejpoužívanějšími nástroji mezi českými uživateli jsou ChatGPT (45 %), MS Copilot (5 %) a Gemini (4 %). Nejčastěji je Češi využívají pro řešení pracovních úkolů (31 %), asistenci v každodenním životě (20 %), ze zvědavosti (16 %) nebo pro zábavu (14 %).

„Pokud bychom se podívali na výsledky průzkumu do detailu, tak dotazovaní používají nejčastěji nástroje generativní AI pro dílčí úkoly jako vytvoření textu, kontrolu pravopisu, plánování itineráře, když potřebují něco vysvětlit nebo porovnat produkty,“ popisuje dále Julie Šislerová.

„Používám ChatGPT, který považuji za skvělý nástroj, takového pomocníka. Možná lepší Google bych řekla, protože ho používám například, když nevím, co uvařit k?večeři a chci udělat něco zdravého a lehkého. Místo toho, abych to googlila to zadám do ChatGPT a vyjede mi to spoustu věcí. Je to skvělé a pomáhá mi to v každodenním životě,“ přiblížila jedna z účastnic průzkumu.

IST_10290_00440.jpg

Část Čechů se AI brání, nerozumí jí a neví, jak ji využívat

Z průzkumu Deloitte rovněž vyplývá, že značná část Čechů a Češek se používání AI i nadále brání (40 %). Jako hlavní důvody uvádějí, že jí nerozumí nebo neví, jak ji využít v každodenním životě. Někteří ji považují za příliš pokročilou, jiní se obávají jejích negativních dopadů a potenciálních rizik.

S?rozvojem těchto nástrojů jsou spojena i rizika. V českém kontextu se dá podle expertů Deloitte do budoucna předpokládat častější a početnější výskyt deepfakes v podvodných kampaních, například falešných politických prohlášení nebo deepfake obsahů s celebritami. Česko se však zatím těmto problémům nevěnuje systematicky a do této oblasti nealokuje prostředky na výzkum nebo prevenci a vzdělání.

„Ministerstvo vnitra si za zhruba 35,9 milionu korun nechává od VUT v Brně vyvinout nástroj pro identifikaci hlasových deepfakes, nicméně obávám se, že podobných projektů a iniciativ bude zapotřebí výrazně více. Ostatně i my jako Česká asociace umělé inteligence děláme maximum pro edukaci firem v rámci obrany proti podvodnému AI obsahu, a to i v rámci politických kampaní, ale útočníci jsou díky rychlému rozvoji AI zatím o krok napřed,“ přiznává Lukáš Benzl, ředitel asociace.

“Jak se chovat, aby nás podvodníci nemohli pomocí umělé inteligence snadno přelstít? V první řadě zodpovědně a uvážlivě. Problém však samozřejmě je, že své děti každý rodič naučí, že se mají rozhlížet, než přejdou přes přechod, ale jak se chovat ve virtuálním světě často vědí méně, než jejich potomci. Pro spoustu lidí je stále nepředstavitelné, jak těžko rozpoznatelné jsou dnes některé podvody vytvořené za pomocí AI. Je proto potřeba vysvětlovat, vzdělávat a dělat osvětu,” říká Jan Hejtmánek, expert na AI a vedoucí týmu Inteligentní automatizace Deloitte ve střední Evropě.

Studie Deloitte TMT Highlights Czech Republic 2025, která mapuje chování uživatelů technologií a chytrých zařízení v Česku, navazuje na globální studie Deloitte TMT Predictions 2025Deloitte Tech Trends 2025.


 
  

- PR -

iQsub Technologies díky Odoo zefektivnilo výrobu a řízení firmy

Česká společnost iQsub Technologies se specializuje na vývoj a výrobu špičkového potápěčského vybavení, včetně dýchacích přístrojů a odolných pouzder pro kamery GoPro do extrémních podmínek. Se zákazníky po celém světě a nejvyššími požadavky na kvalitu a spolehlivost potřebovala moderní a efektivní řízení svých firemních procesů.

  

- PR -

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.