Aktuality -> Analýzy - 8. 6. 2017

Podíl mobilních zařízeních v přístupu k médiím stále roste

tablet, médiaPodle studie Media Consumption Forecasts, kterou vydala Mediální agentura Zenith předpovídá, že do roku 2019 vzroste podíl mobilního internet na přístupu k médiím na 26 % ze současných 19 % (v roce 2016). Souvisí to s celkovým růstem doby, po kterou využíváme mobilní internet. Zatímco v roce 2010 jsme na mobilním internetu byli v průměru 10 minut denně, dnes lidé po celém světě stráví přístupem k mobilnímu internetu prostřednictvím vyhledávačů a aplikací v průměru 122 minut denně.



V ČR je podíl času stráveného na internetu přes mobilní zařízení menší než např. v asijských zemích a jde o zhruba 20 % z celkové konzumace internetu. Rostoucí trend je ale i u nás jasně patrný a již v příštím roce 2018 by mohl jeho podíl dosáhnout více než 25 %.

Konzumace mobilního internetu mezi lety 2010 a 2016 rostla průměrně o 44 % ročně. Podporoval ji rozmach mobilních zařízení, vylepšování technologií a větší dostupnost obsahu přizpůsobeného mobilním zařízením. Rozšiřování mobilních technologií však způsobilo také oživení celkové konzumace médií díky tomu, že uživatelům umožnilo přístup k více médiím, na více místech a ve více časech než kdy dřív. Průměrný člověk strávil v roce 2016 konzumací médií 456 minut. To představuje průměrný roční růst o 2 % z 411 minut v roce 2010.

Nyní, když mobilní zařízení převzala ústřední roli v životech tolika lidí, se růst používání mobilního internetu zpomaluje a společně s ním se zpomaluje i růst celkové konzumace médií. Používání mobilního internetu v roce 2016 vzrostlo o 25 %. Šlo o snížení ve srovnání s 43% růstem v roce 2015 a pro rok 2017 Zenith predikuje, že vzroste o 17 %. Celková konzumace médií v roce 2016 vzrostla o 2,7 % a očekává se, že v roce 2017 bude v zásadě stagnovat a potom poroste do roku 2019 o méně než 1 % ročně.

Tradičním médiím stále připadají více než dvě třetiny

Navzdory rychlému vzestupu internetu bude tradičním médiím (tištěné noviny a časopisy, televizní a rádiové vysílání, kino a venkovní reklama) v roce 2017 nadále připadat 69 % celosvětové konzumace médií. Lidé letos stráví s tradičními médii v průměru 316 minut denně, což je pokles ve srovnání s 364 minutami v roce 2010. Většina provozovatelů těchto médií spustila on-line verze svých projektů. Ačkoliv tedy konzumace tradičních médií v posledních sedmi letech klesla o 13 %, jejich majitelé na internetu znovu získávají část tohoto ztraceného času.

Televize zatím stále vede

Největším médiem, pokud jde o čas věnovaný jeho konzumaci, je nadále tradiční televizní vysílání se 170 minutami sledování denně ve srovnání se 140 minutami připadajícími internetu. Mediální agentura Zenith očekává, že i v dalších letech si televize udrží mírnou nadvládu, ale rozdíl mezi konzumací televize a internetu se bude zmenšovat (pozn. red.: stejně tak se bude s růstem služeb typu IPTV a video on demand zmenšovat rozdíl mezi televizí a internetem).


 
  

- PR -

Udržitelnost vyžaduje nový přístup k využívání energie v éře umělé inteligence

Rostoucí zájem o generativní umělou inteligenci vedl k výraznému nárůstu poptávky po výkonných výpočetních systémech. S tím ruku v ruce roste i spotřeba energie a náklady s tím spojené, a tento trend bude nadále pokračovat. Od svého vzniku se velikost modelů umělé inteligence exponenciálně zvětšuje. A větší modely znamenají výkonnější systémy, nebo delší dobu výpočtů a obojí vyžaduje více energie.

  

- PR -

50 (v)tipů paní Teskové #3: Alerty nejsou hlášky na okrasu

a co s nimi dělat, než se z vás stane klikací zombie


V minulém díle jsme si povídali o SIEMu – nástroji, který vezme hromadu logů, protřese je jako zkušený detektiv důkazní materiál a začne hledat vzory, stopy a souvislosti. Nejde jen o to, vědět, že „se něco stalo“. SIEM vám pomáhá pochopit, co přesně, proč, kdy, kde a s čím to souvisí. Je to takový digitální Sherlock Holmes, jen místo dýmky má datové konektory a místo lupy korelační engine.