Aktuality -> IT Projekty - 28. 4. 2016

Odstartovala elektronická revoluce ve slovenském zdravotnictví

zdravotnictvíNa Slovensku byl po pěti letech vývoje, implementace a testování spuštěn do ostrého provozu projekt s názvem Zavedení elektronického zdravotnictví. Klíčovou součástí celého systému digitalizace zdravotnictví je Národní portál zdraví, který je centrálním přístupovým bodem pro 5,5 miliónu slovenských občanů k jejich elektronické zdravotní knížce. Slouží také při získávání informací o nemocech, péči o zdraví i službách a systému zdravotnictví v SR. Pacientovi také umožňuje vyjádřit svůj názor k úrovni poskytovaných zdravotních služeb.



"Hlavním smyslem celého projektu je zabezpečit nepřetržitou dostupnost zaručených a ověřených klinických informací pacientů oprávněným lékařům a zdravotnickým pracovníkům. Použili jsme ve spolupráci se slovenským Ministerstvem zdravotnictví unikátní koncept, kde pacient sám rozhoduje o zpřístupňování svých dat. V systému je definován i přístup k život zachraňujícím údajům o pacientovi pro urgentní zdravotnickou pomoc. Další výhodou je jednotnost a informační podpora lékařů při medikaci i snížení pravděpodobnosti podvodu při předepisování nebo vydávání léků," vysvětluje Martin Kult ze společnosti Ness, která se na vývoji portálu podílela. "Dostupnost komplexní dokumentace a zdravotní historie pacienta společně se snížením administrativní zátěže lékaře přinášejí úspory na nákladech ve zdravotnictví při současném zvýšení kvality poskytovaných služeb. A navíc přirozeně zapojujeme pacienty do kontroly vykázané péče," dodává Kult. 

Martin KultMartin Kult

“Elektronizace zdravotnictví (eHealth) přinese kromě úspory nákladů i mnoho dalších výhod. Lékař bude mít o pacientovi více informací než teď. Zkvalitní se tím péče a zabrání duplicitě vyšetření. Pacienta to zase, díky přístupu ke svým záznamům, může motivovat k tomu, aby byl citlivější ke svému zdraví a přemýšlel o zdravějším životním stylu.” říká MUDr. Helga Kajanová, medicínská poradkyně pro eHealth. Zahraniční zkušenosti s eHealth například z Dánska, Skandinávie nebo Velké Británie potvrzují snížení předepisování léků ve standardní péči až o 25 %, snížení administrativní zátěže všeobecných lékařů o 5 až 10 % nebo snížení pohybu zdravotní dokumentace mezi poskytovali zdravotní péče o 30 %. 

Schéma přístupu občanů (pacientů) a zdravotníků ke cloudu a zdrojům NZIS
Schéma přístupu občanů (pacientů) a zdravotníků ke cloudu a zdrojům NZIS


"Síla systému je v jeho komplexnosti. Propojuje kromě lékařů a pacientů také lékárny, nemocnice, laboratoře, pojišťovny… a vše směřuje k posílení role pacienta, jeho zodpovědnosti a kompetentnímu rozhodování o svém zdraví. Výhodou také je, že systém respektuje zavedené informační systému poskytovatelů péče. Lékaři tak nebudou muset instalovat jiný systém, než na který jsou zvyklí. Stávající systémy pouze projdou certifikací a budou zaintegrovány do centrálního eHealthu" říká Peter Linhardt, hlavní konzultant Ness Technologies pro eHealth. "Každého přitom logicky napadne otázka ochrany údajů. eHealth systém samozřejmě akcentuje maximální bezpečnost citlivých pacientských dat před nepovolaným přístupem, odcizením či změnou. Identifikační údaje a medicínská data jsou v oddělených databázích, jejich propojení podléhá přísným pravidlům a nepřetržitému dohledu," dodává Linhardt.

 

 


 
  

- PR -

Udržitelnost vyžaduje nový přístup k využívání energie v éře umělé inteligence

Rostoucí zájem o generativní umělou inteligenci vedl k výraznému nárůstu poptávky po výkonných výpočetních systémech. S tím ruku v ruce roste i spotřeba energie a náklady s tím spojené, a tento trend bude nadále pokračovat. Od svého vzniku se velikost modelů umělé inteligence exponenciálně zvětšuje. A větší modely znamenají výkonnější systémy, nebo delší dobu výpočtů a obojí vyžaduje více energie.

  

- PR -

Eloquens: e-mailová automatizace s podporou AI

E-mail se stal páteří firemní komunikace a očekává se, že do roku 2026 dosáhne celosvětový počet firemních uživatelů elektronické pošty 4,73 miliardy. E-mail sice umožňuje okamžitou komunikaci napříč organizacemi, ale jeho skutečné náklady jako čas, produktivita a ztracené příležitosti jsou často přehlíženy.