- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (76)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (31)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (45)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (68)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Od dneška platí nová pravidla pro velké online platformy
Velké online platformy, jako je třeba Amazon, Booking, Facebook nebo Google, se od dneška musí začít řídit novými evropskými pravidly. Vstupuje totiž v platnost Akt o digitálních službách (DSA), který loni v červenci schválil Evropský parlament a který ztíží manipulaci za pomoci cílené reklamy a přinese jasnější informace o fungování algoritmů sociálních sítí.


„Firmy jako Facebook či Google mají obrovský vliv na společnost a dokáží ovlivňovat veřejné mínění. A to za zavřenými dveřmi a v de facto oligopolním prostředí, který uživatele přirozeně nutí využívat jejich služby, i když s podmínkami firmy nesouhlasí. Akt o digitálních službách není dokonalý. Společně s Aktem o digitálních trzích ale alespoň částečně vrací práva do rukou uživatelů. Lidé se například dozví, proč je jim doporučovaný určitý obsah za pomoci algoritmů. A když budou chtít, mohou si automatické doporučování zcela vypnout,“ říká k novému nařízení europoslanec Marcel Kolaja.
Marcel Kolaja
DSA obsahuje řadu opatření, díky kterým budou mít uživatelé větší kontrolu nad tím, jak na ně platformy působí. Jde zejména o přísnější pravidla pro cílení reklamy.
„Důležité změny nařízení přináší například, co se týče reklamy on-line. Bude muset být jasně označená a každý uživatel se bude moci podívat, kdo ji zaplatil. Omezené bude i její cílení. Nově nebudou moct politici využívat citlivé osobní údaje, třeba náboženské vyznání nebo sexuální orientaci, a tak je zneužívat k manipulaci a strašení voličů. Změny budou i v pravidlech pro mazání obsahu. Platformy budou muset hlásit, jaké příspěvky smazaly a proč. Nezávislý orgán pak vyhodnotí, jestli je mazání oprávněné. Takže už nebude platit, že si soukromé společnosti mohou úplně samy rozhodovat, co je v pořádku a co není,“ dodává Kolaja.
Pravidla začnou tento týden platit pro takzvané velmi velké platformy on-line, které v dubnu letošního roku určila Evropská komise. Jde o služby, které mají přes 45 milionů aktivních uživatelů. Kromě Facebooku a Googlu to je třeba i Amazon, Booking.com, Instagram, Wikipedia, YouTube nebo Zalando. Pro ostatní vstoupí legislativa v platnost v únoru dalšího roku.
Seznam platforem, na které se nařízení vztahuje:
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Bing
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Search
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
1.10. | Jak na kontrolu kvality ve výrobě? |
16.10. | Abacus servery 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce