facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Business - 25. 8. 2023 - Ing. Lukáš Grásgruber

Od dneška platí nová pravidla pro velké online platformy

Velké online platformy, jako je třeba Amazon, Booking, Face­book nebo Google, se od dneška musí začít řídit novými evropský­mi pravidly. Vstupuje totiž v platnost Akt o digitálních služ­bách (DSA), který loni v červenci schválil Evropský parlament a který ztíží manipulaci za pomoci cílené reklamy a přinese jasnější informace o fungování algoritmů sociálních sítí.



„Firmy jako Facebook či Google mají obrovský vliv na společnost a dokáží ovlivňovat veřejné mínění. A to za zavřenými dveřmi a v de facto oligopolním prostředí, který uživatele přirozeně nutí využívat jejich služby, i když s podmínkami firmy nesouhlasí. Akt o digitálních službách není dokonalý. Společně s Aktem o digitálních trzích ale alespoň částečně vrací práva do rukou uživatelů. Lidé se například dozví, proč je jim doporučovaný určitý obsah za pomoci algoritmů. A když budou chtít, mohou si automatické doporučování zcela vypnout,“ říká k novému nařízení europoslanec Marcel Kolaja.

Marcel Kolaja
Marcel Kolaja

DSA obsahuje řadu opatření, díky kterým budou mít uživatelé větší kontrolu nad tím, jak na ně platformy působí. Jde zejména o přísnější pravidla pro cílení reklamy.

„Důležité změny nařízení přináší například, co se týče reklamy on-line. Bude muset být jasně označená a každý uživatel se bude moci podívat, kdo ji zaplatil. Omezené bude i její cílení. Nově nebudou moct politici využívat citlivé osobní údaje, třeba náboženské vyznání nebo sexuální orientaci, a tak je zneužívat k manipulaci a strašení voličů. Změny budou i v pravidlech pro mazání obsahu. Platformy budou muset hlásit, jaké příspěvky smazaly a proč. Nezávislý orgán pak vyhodnotí, jestli je mazání oprávněné. Takže už nebude platit, že si soukromé společnosti mohou úplně samy rozhodovat, co je v pořádku a co není,“ dodává Kolaja.

Pravidla začnou tento týden platit pro takzvané velmi velké platformy on-line, které v dubnu letošního roku určila Evropská komise. Jde o služby, které mají přes 45 milionů aktivních uživatelů. Kromě Facebooku a Googlu to je třeba i Amazon, Booking.com, Instagram, Wikipedia, YouTube nebo Zalando. Pro ostatní vstoupí legislativa v platnost v únoru dalšího roku.

Seznam platforem, na které se nařízení vztahuje:

  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Bing
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google Maps
  • Google Search
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

 
  

- PR -

Budoucnost práce s dokumenty pomocí General Documents AI

Společnost Konica Minolta, tradiční lídr v oblasti tiskových technologií, dlouhodobě klade důraz na rozvoj komplexních IT služeb. V posledních letech se zaměřuje na vývoj inovativních řešení, která propojují tradiční tiskové procesy s digitálním světem. Jedním z klíčových směrů jejich výzkumu a vývoje (R&D) je implementace umělé inteligence (AI) do administrativních procesů. Tato technologie zásadně mění způsob, jakým organizace pracují s dokumenty, a přináší rychlejší a efektivnější zpracování dat.

  

- PR -

Firma fortell, která má zručnost a dovednost nejen v názvu, spoléhá na IS KARAT

Myšlenka na nutnost výběru nového informačního systému se ve společnosti fortell objevila už v roce 2018. Hlavním důvodem byla skutečnost, že společnost původně využívala účetní systém od lokálního dodavatele, který již nebyl schopen svou funkčností ani poskytovanými službami podporovat rozvoj společnosti. K rozhodnutí o výběru ale nakonec došlo až v roce 2020, kdy se ve společnosti fortell rozhodli poněkud netradičně využít nastalé období pandemie Covid-19 k výběru nového ERP řešení.