facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Komunikace a sítě - 9. 5. 2022 - Ing. Lukáš Grásgruber

Nová technika phishingu browser-in-the-browser zamotá hlavu i IT expertům

Phishing je forma kybernetického útoku, který se snaží z oběti získat citlivá data, je běžnou hrozbou a existuje mnoho let. Využívá různé techniky soci­ál­ní­ho inže­nýr­ství, aby pře­svěd­či­la nic netušícího uživatele k poskytnutí přihlašovacích údajů, které útočník sbírá. Nyní se objevila zcela nová technika, kterou dost možná neodhalí ani IT experti, a tak i oni mohou naletět a zadat nechtěně přihlašovací údaje do pasti útočníka.



I přes všechny různé ochranné systémy by dnes každý uživatel využívající internet měl být ve střehu. V případě surfování a dvojnásob při klikání na odkazy či přesměrování na jiné webové stránky, je vhodné si nejprve zkontrolovat správnost URL adresy – tedy, zda např. místo na google.com se neobjevil na googlle.com.

Martin Lohnert„Pouze jedno jediné jiné písmenko může zadělat na velké problémy. Obě stránky mohou vypadat zcela stejně. Ovšem jen jedna je pravá. Ta druhá bude dost možná podvržená a má za cíl formou phishingu z uživatele vylákat osobní data,“ prozrazuje Martin Lohnert, specialista pro oblast kyberbezpečnosti ve společnosti Soitron.

Jakmile si je uživatel jistý, že je na správné adrese, potom by měl ještě zkontrolovat, zda se před adresou nachází ikona zámku (URL webu zobrazuje https, což znamená, že web je zabezpečen TLS/SSL šifrováním). Tím browser uživateli dává na vědomí, že komunikace s webem je zabezpečena. K těmto kontrolním krokům je od teď nutné přidat ještě jeden nový.

Nová technika phishingu zvaná browser-in-the-browser (BitB) útok, kterou popsal penetrační tester mr.d0x, využívá k simulaci vyskakovací okno internetového prohlížeče v prohlížeči. Zejména jde o okna pro jednotné přihlášení třetích stran (SSO).

V současné době není výjimkou, kdy uživatel k ověření své identity na nějaké webové stránce, službě či e-shopu, využije svůj již existující účet u Google, Microsoftu, Apple, Facebooku atd. Prostřednictvím vyskakovacího okna „Přihlásit se přes…“ nemusí stále dokola zakládat nové účty. Avšak zfalšováním tohoto okna, respektive legitimní domény, je možné připravit přesvědčivý phishingový útok.

Jak snadné je vytvořit identické okno

Zatímco výchozím chováním webové stránky při pokusu uživatele o přihlášení pomocí SSO metody k dokončení procesu ověřování je uvítání vyskakovacím oknem, útok BitB má za cíl replikovat celý tento proces pomocí kombinace HTML kódu a CSS stylu, a tak vytvořit zcela podvržené identické okno prohlížeče. „Zkombinovaný design okna s iframe prvkem, který ukazuje na škodlivý server hostující phishingovou stránku, je v podstatě k nerozeznání od toho pravého,“ uvádí mr.d0x.

Jen velmi málo uživatelů si všimne nepatrných rozdílů mezi těmito dvěma okny. Zdroj: mr.d0x
Jen velmi málo uživatelů si všimne nepatrných rozdílů mezi těmito dvěma okny. Zdroj: mr.d0x

Ochrana před škodlivým vyskakovacím oknem

Jakmile uživatel vyplní přihlašovací údaje – nejčastěji jméno, nebo e-mail, případně telefonní číslo a zadá heslo – má zaděláno na problém, protože je nevědomky „vyzradí“. K jejich zneužití nemusí dojít okamžitě, ale informace jsou uloženy do databáze útočníka a ta spolu s jinými obratem nabídnuta k prodeji. Přihlašovací údaje tak zneužije až následný kupující.

„Ochranou proti tomuto typu útoku je kromě kontroly URL, tedy toho, zda se skutečně nacházíme na správném webu a zda je komunikace šifrována to, že okno pro jednotné přihlášení uchopíme a zkusíme posunout mimo aktuálně načtenou webovou stránku. Pokud se to podaří, je vše v pořádku. Pokud nikoliv, jde o JavaScriptové okno, které je podvrženo. Do něj přihlašovací údaje nikdy nevyplňujte,“ dodává závěrem Martin Lohnert.


 
  

- PR -

7 častých problémů ve výrobě a jak je vyřeší ERP

Manazer_s_tabletemStále řešíte neefektivní plánování, chybějící materiál nebo opožděné zakázky? ERP systém ABRA Flores vám dá do rukou nástroje pro hladký průběh výroby, snížení nákladů a zvýšení produktivity. Připravili jsme sedm častých problémů, které výrobní firmy běžně řeší, a přitom je lze s využitím informačního systému efektivně zvládnout.

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.