- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Létejte zodpovědně
Nová pravidla pro létání s drony jsou přehlednější a sjednocená v rámci EU
Se začátkem nového roku vstoupila v platnost nová pravidla upravující provoz dronů. Provozu většiny dronů se ovšem dotknou jen minimálně. Zdaleka nejoblíbenější jsou u nás totiž drony vážící méně než 250 gramů, pro které zůstává většina pravidel stejná.


V případě většiny dronů tak půjde pouze o drobné změny, které výrazně neomezí způsob, kterým je jejich provozovatelé mohou využívat. Podle dat maloobchodního prodejce DATART jsou u nás zdaleka nejpopulárnější kompaktní drony do 250 gramů, které se většině změn vyhnou.
Co konkrétního se tedy změní? Od nového roku musí být všechny drony nově uvedené na trh označené štítkem s hodnotou od C0 do C6 určující třídu, do které daný dron spadá. Na základě těchto tříd je pak možné drony provozovat v jednotlivých otevřených kategoriích v nichž platí konkrétní pravidla týkající se například toho, v jakých oblastech je možné s drony létat, zda je možné létat nad nezapojenými osobami či jaké podmínky musí pilot splňovat.
Piloti dronů označených štítky třídy C u sebe zároveň nově budou muset mít prohlášení o shodě dronu s nařízením EU a příbalový leták EASA. S výjimkou kategorií C0 (do 250 gramů) a C4 pak budou muset mít v zařízení aktivní aktualizovaný mapový systém geo-awareness a v integrovaném systému dronu uvedenou registrační značku provozovatele.
„Pravidla, která musí provozovatelé a piloti dronů dodržovat, byla dlouhodobě poměrně komplikovaná, a ačkoliv se to tak nemusí na první pohled zdát, tyto změny je do značné míry zjednodušují a co je nejdůležitější, sjednocují napříč Evropskou Unií. To ocení třeba ti, kteří chtějí svůj dron používat i v zahraničí,“ vysvětluje Michael Janek z DATARTu a dodává: „Každá oblast však může mít svá specifická pravidla omezující například místa, ve kterých je možné s drony létat, jako je u nás v případě národních parků či okolí letišť. Vždy je proto důležité provést předletovou přípravu a ověřit si, že nějaká z nich neporušíte.“
Magická hranice 250 gramů
Vedle dronů rozdělených do konkrétních tříd mohou zákazníci na regálech prodejců elektroniky i nadále najít drony, které byly na trh uvedené dříve a štítek označující třídu proto postrádají. Ty však nově mohou v otevřené kategorii A1 umožňující provoz i v městských oblastech a v blízkosti lidí létat pouze do maximální vzletové hmotnosti 250 gramů.
Zatímco pro piloty starších dronů vážících méně než 250 gramů se tak nic nemění, ostatních modelů se změny dotknou výrazně. V mnohých případech se totiž může stát, že s dronem, který doposud mohl být v rámci otevřené kategorii A1 provozován i ve městech, bude nově možné létat pouze v kategorii A3. To mimo jiné znamená, že se pilot bude muset držet ve vzdálenosti minimálně 150 metrů od urbanistických oblastí a nezapojených osob, což možnost letu v rámci měst efektivně zakazuje. V některých konkrétních případech však výrobci umožňují dron zpětně „docertifikovat“ a štítek na dron doplnit.
„Modelů, na které bude mít změna legislativy výraznější dopad, naštěstí v nabídce příliš mnoho nemáme. Například u rychlých FPV dronů je dle mého názoru tato změna krok správným směrem. Nemělo by se díky tomu stávat, že se budou tato zařízení, která se mohou pohybovat i rychlostmi okolo 100 kilometrů v hodině, objevovat ve městech, kde mohou v rukou nezkušeného pilota ohrozit zdraví nezapojených lidí,“ vysvětluje Michael Janek.
Drony si postupně nacházejí cestu do výbavy stále většího množství lidí nejen z řad profesionálů zabývajících se tvorbou videoobsahu, ale i amatérů, kteří si třeba jen chtějí zdokumentovat své cestování. Největší boom drony paradoxně zažily v letech poznamenaných koronavirem. Od té doby je o ně víceméně stálý zájem, který zatím nijak neovlivnila ani nová pravidla.
Na všechny, kteří si nejsou jistí aktuálními pravidly provozu dronů, cíli probíhající edukační kampaň Řízení letového provozu ČR Létejte zodpovědně.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |