- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Nasazení umělé inteligence společně s internetem věcí se firmám vyplácí
Stále více podniků začíná využívat internet věcí (IoT). Podle studie společností SAS, Deloitte a Intelu, jež vznikla na základě výzkumu a analýzy dat od IDC, přitom lepších výsledků dosahují firmy, které kromě IoT vsadí i na umělou inteligenci (AI). Naprostá většina (92 %) manažerů oslovených v rámci studie říká, že výsledky nasazení AI a IoT předčily jejich očekávání. To dokládají také ekonomické ukazatele. Podle nich měly tyto společnosti o více jak 20 % vyšší marže než firmy využívající pouze internet věcí.


Jak významnou roli hrají nové technologie v podnicích dokládají i další čísla. Například 68 % společností využívá informace o každodenních provozních rozhodnutích na základě tabulek, které získávají od IoT. Firmy využívají obchodní analytiku (33 %), sledování a viditelnost v reálném čase (31 %) či monitorování založené na podmínkách (30 %). Ovšem při aktuálním plánování se jimi řídí jen 12 % společností. Pokud má již podnik plně implementovanou umělou inteligenci, pak využívání dat stoupne na 31 %.
Důvod je jednoduchý. Od nasazení IoT a umělé inteligence (AI) si více jak třetina firem slibovala zvýšení zisků. 17,5 % společností v ní viděla potenciál pro zlepšení schopnosti inovovat, necelých 15 % pak příležitost pro vytváření nových nabídek digitálních služeb pro zákazníky a devítina podniků chtěla díky nim snížit provozní náklady.
Studie zjistila, že očekávání se splnila. V podnicích se zrychlil provoz, podařilo se vytvořit nové digitální služby, zvýšila se produktivita zaměstnanců a náklady klesly. Firmy, které vsadily pouze na internet věcí, zaznamenaly nárůst 32 %. Podniky, které šly ještě o něco dále a k IoT přidaly AI, zažily boom a dosáhly růstu 53 %.
„Z těchto čísel je zřejmé, že organizace, které pracují s daty internetu věcí, si uvědomují, jaký je přínos umělé inteligence a analytiky,“ poznamenává Oliver Schabenberger, generální ředitel společnosti SAS, a doplňuje: „Proto je potřeba připomenout, že nejúspěšnější operace IoT jsou v dnešní době ve skutečnosti AIoT. Tedy pro rozhodování se využívají senzory IoT, systémová či produktová data a technologie umělé inteligence, mezi které patří deep learning, machine learning, zpracování přirozeného jazyka, rozpoznávání hlasu či analýza obrazu.“
AIoT přináší firmám nové možnosti
Zapojení umělé inteligence umožňuje složitější a rychlejší rozhodování, které má viditelné a pozitivní dopady na výsledky a hospodaření podniků. Od provozních problémů typu „je zařízení spuštěno či ne“ se najednou firma posouvá k rozhodování o nabídce a poptávce, kvalitě produktu či maloobchodnímu prodeji.
„Díky zvýšení rychlosti při sběru dat ze senzorů a zapojení umělé inteligence se organizace může soustředit na okamžité plánování. Zároveň tyto technologie dokážou rychle identifikovat a vyřešit provozní problémy, což přináší větší flexibilitu a vyšší efektivitu,“ vysvětluje Maureen Fleming ze společnosti IDC.
Výhody nasazení obou technologií zmiňuje také Melvin Greer, Chief Data Scientist ze společnosti Intel Americas. „AI uzavírá pomyslný kruh v prostředí internetu věcí, kde zařízení IoT shromažďují nebo vytvářejí data. Umělá inteligence pomáhá automatizovat důležité volby a akce založené na těchto datech,“ říká a dodává: „V současnosti je však většina firem teprve na začátku. Tedy jen sledují, co se děje v rámci internetu věcí. Ovšem postupně některé podniky chtějí více a dostávají se do fáze, kdy od technologií vyžadují spolehlivost, účinnost a vliv na výrobu. Tedy potřebují mnohem sofistikovanější řešení a bez schopností umělé inteligence se neobejdou.“
Ovšem aby firmy v měnících se podmínkách uspěly, nemohou jejich ředitelé sedět a čekat. „Zavedení nových technologií AIoT musí být mezi prioritami vrcholových manažerů. Musí to být oni, kdo budou opakovaně za jejich zavedení bojovat,“ prohlašuje Andy Deacher, ředitel Deloitte Consulting LLP, a uzavírá: „Musí tyto změny brát jako obchodní iniciativu nikoliv jako technologickou. Pokud se touto cestou nevydají, v budoucnu neobstojí.“
Kompletní studii s výsledky si můžete prohlédnout a stáhnout zde.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |