facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Podnikové aplikace a služby - 12. 1. 2021 - Tomáš Kormaňák

Nasazení systému pro řízení skladu je dostupnější než kdy dřív

GRiTPraxe jasně ukazuje, že firmy, které využívají systém řízeného skladu (WMS), jsou efektivnější, lépe zvládají nápor objednávek i nedostatek skladníků. A netýká se to pouze velkých firem, WMS se stále více rozšiřuje i mezi malé a střední firmy. Nasazení systému WMS je totiž dostupnější než kdy dřív.



WMS je dnes dostupnější a flexibilnější

Systém pro řízení skladu si dnes firmy běžně pořizují jako software formou služby (SaaS). To znamená, že jeho implementace nevyžaduje vybudování složité infrastruktury jako v případě on-premise řešení. Firmy nyní řízený sklad implementují v řádu týdnů, nikoliv měsíců, jak tomu bylo dříve.

Za řízený sklad formou SaaS platí firmy pravidelnými měsíčními poplatky. Jeho implementace tak nevyžaduje několikamilionovou investici – dříve si firmy kvůli implementaci on-premise řešení braly úvěr na nákup softwaru i na budování IT infrastruktury (například serverů). Díky těmto změnám dosáhnou na řízený sklad také malé firmy a střední firmy.

Z WMS se v posledních letech staly modulární systémy, které rostou spolu s firmou. Podniky mohou flexibilně zvyšovat a snižovat počet uživatelů a stejně tak průběžně přidávat a ubírat funkce. Díky tomu nemusí myslet na 5 až 10 let dopředu jako při nákupu krabicového řešení, ale systémy si přizpůsobí aktuální situaci. Jednoduše se tak zbaví velkých závazků – dříve firmy například často kupovaly drahá řešení s nevyužitými funkcemi, protože věřily, že až vyrostou, mohly by se hodit.

Snadná propojitelnost je klíčovou předností

Dnešní firemní nástroje mají otevřená rozhraní API, přes které je firmy relativně snadno propojí. Například WMS si firmy jednoduše propojí s e-shopem, ERP nebo účetním systémem. Systémy pak mezi sebou komunikují a například stav zboží na e-shopu vždy reflektuje reálný stav zboží ve skladě – bez nutnosti ručního přepisování.

Boom jednoduchých a snadno propojitelných nástrojů je alternativou k monolitickým systémům, které mají modul pro všechno – účetnictví, sklad, e-shop a podobně. Nevýhodou těchto masivních systémů je jejich vysoká cena a náročná implementace. Jsou proto výhodné pro firmy, které díky nim mohou řídit například pobočky v 20 zemích z jednoho místa. Pro menší firmy ale představují spíše překážku a náklady navíc.

Technologický růst přeje cloudovým WMS

Podle výzkumu magazínu Modern Materials Handling mělo 48 % firem v roce 2019 cloudový skladový systém. V roce 2018 jich přitom bylo teprve 39 %. Firmy si oblíbily výhody cloudových služeb jako přístup odkudkoliv nebo automatické aktualizace – cloudovým WMS ale hraje do karet také zlepšující se pokrytí bezdrátovým internetem a neustále rostoucí rychlost a spolehlivost internetového připojení. To řeší obavy z výpadků internetu, proti kterým se navíc firmy mohou pojistit kabelovým připojením. Cloudové služby jsou také prvotřídně zálohované a zabezpečené, takže se firmy nemusí strachovat o svá data.

Dostupnosti řízeného skladu prospěl také vývoj přenosných skladových terminálů, kterými jsou skladníci vybavení. Naprostá většina nových zařízení dnes využívá operační systém Android, který je jednoduchý a intuitivní – každý skladník, který nosí v kapse smartphone s Androidem, se na čtečce rychle zorientuje.

Vývojáři jsou čím dál zkušenější

Když před 15 lety přišla na svět první cloudová WMS, firmy o nich nevěděly zhola nic. Od té doby se povědomí o řízených skladech rozrostlo tak, že prakticky každý má ve svém okolí firmu, která cloudové WMS využívá. Rozšířilo se také dostupné know-how – zájemce o cloudové WMS si tak po pár minutách hledání udělá komplexní představu o tom, co je to WMS a jak jeho firmě pomůže.

Spolu s povědomím o WMS rostou také zkušenosti dodavatelů. Hladce zákazníka provedou implementací, protože už to předtím dělali mnohokrát. Dodavatelé mají dnes perfektní přehled také v oborových specifikách. Řešení přizpůsobí zákazníkovi z velkoobchodu, e-shopu i výrobní firmy.

Tomáš Kormaňák Tomáš Kormaňák
Autor článku je produktovým manažerem LOKiA WMS ve společnosti GRiT.

 
  

- PR -

Od tabulek k centralizovanému systému řízení výroby

Implementace ERP Vision zefektivnila využití výrobních dat


modV současné době je poměrně běžným požadavkem společností, které implementují ERP systém, vyřešení podpory řízení některých klíčových procesů. S přípravou takových řešení je obvykle spojeno nejvíce práce na projektu implementace. Na začátku často bývá představa ideálního stavu, ale chybí detailní pohled včetně uvědomění konkrétních datových toků. Popravdě ani není v silách zákazníků tyto detaily zpracovat. 

  

- PR -

7 častých problémů ve výrobě a jak je vyřeší ERP

Manazer_s_tabletemStále řešíte neefektivní plánování, chybějící materiál nebo opožděné zakázky? ERP systém ABRA Flores vám dá do rukou nástroje pro hladký průběh výroby, snížení nákladů a zvýšení produktivity. Připravili jsme sedm častých problémů, které výrobní firmy běžně řeší, a přitom je lze s využitím informačního systému efektivně zvládnout.