facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 25. 3. 2021 - Ing. Lukáš Grásgruber

Nadšení z home office vyprchalo a polovina Čechů přiznává, že se jim z domova pracuje špatně

Práce z domova se stala realitou pro třetinu zaměstnanců. V případě Prahy a Brna je to dokonce až polovina zaměstnanců. Jenže počáteční nadšení z home office už vyprchalo a více než polovina Čechů přiznává, že se jim z domova pracuje špatně, či dokonce velmi špatně. Trápí je zejména komplikovaná komunikace s kolegy a složité připojení do firemní sítě.



Vyplývá to z průzkumu technologické společnosti System4u, který realizovala výzkumná agentura SC&C mezi 1 422 respondenty, kteří pracovali z domova od března 2020. Zaměstnanci si nejvíce stěžují na těžko dostupné firemní aplikace a obtížnou komunikaci s kolegy pomocí telefonu nebo e-mailu. Chybí jim vzájemný přímý kontakt, na který byli zvyklí.

Můžete vzdáleně pracovat stejně efektivně, jako když jste ve své kanceláři?

„Řada firem do 50 zaměstnanců překvapivě nevyužívá video hovory pro týmovou práci. Ty jsou běžné spíše ve větších firmách. Děti školou povinné tak paradoxně komunikují s učiteli lépe než většina jejich rodičů na home officu. Dalším problémem je absence plnohodnotného přístupu do firemních aplikací, nestabilita připojení a omezení uživatelských práv,“ shrnuje praktické zkušenosti Martin Koláček, ředitel společnosti System4u.

Jaké nejčastější problémy při vzdálené práci řešíte?

Firmy se bojí ztráty kontroly nad zaměstnanci a daty

Efektivnější práci z domova brání zejména strach majitelů firem ze ztráty kontroly nad zaměstnanci a daty, ke kterým z domova přistupují. „Bojí se, že by mohl někdo ze zaměstnanců data zneužít či nedbalostí ohrozit informační systémy. Týká se to zejména menších firem, kde manažeři byli zvyklí vše řešit se zaměstnanci v kanceláři. Tam měli dokonalý přehled o tom, kdo co dělá a co se děje. Nyní mají často strach, že tento přehled ztratí,“ vysvětluje Martin Koláček.

Jak často pracujete nyní z domova?

56 % zaměstnanců pracuje z domova skoro pořád

S pokračujícím důrazem na sociální distancování se firmy smiřují s tím, že práce z domova se stává novou normu. Odpor firem podpořit práci z domova se proto pod tlakem vleklé pandemie mění. Z průzkumu společnosti System4u totiž vyplývá, že zaměstnanci doma tráví čím dál více času: 56 % pracuje z domova pořád či s občasnými výjimkami. Efektivita práce proto rapidně klesá ve firmách, kde nemají plnohodnotný přístup k firemním systémům. „Některé týmy jsou doslova paralyzované, nedokážou se koordinovat, sdílet myšlenky, data, kontrolovat odvedenou práci, fakturovat. V důsledku i ti nejkonzervativnější zaměstnavatelé začínají práci na dálku akceptovat jako novou realitu,“ říká Martin Koláček a dodává „Řada firem ovšem stále nebere digitalizaci firmy jako investici, ale spíše jako nutné zlo. Návratnost investice do digitalizace je přitom kratší než rok, a to díky vyšší efektivitě práce a novým příležitostem.“

Nejčastějším pracovním nástrojem jsou notebooky

Z domova pracují zaměstnanci nejčastěji na firemním nebo soukromém notebooku, vyplývá z průzkumu. Vlastní notebook preferují nejčastěji lidé s vysokoškolským vzděláním.

Jaké zařízení používáte pro vzdálenou práci nejčastěji?

Do firemní sítě lze bezpečně integrovat jakákoli zařízení, a to i ta v soukromém vlastnictví zaměstnance. „Bezpečně lze do sítě připojit notebook, telefon i tablet. Je jedno, jestli je zařízení firemní či soukromé, vhodné technologie zajistí zabezpečení dat v každém případě,“ dodává Martin Koláček.

Současné technologie umístěné v cloudu navíc umožňují plnohodnotně pracovat na dálku i s průměrným hardwarem. „Každá firma si může zvolit řešení odpovídající jejím možnostem, platby většinou probíhají flexibilně podle počtu uživatelů,“ uzavírá Martin Koláček.


 
  

- PR -

11 reálných příběhů IT manažerů:

Jak zvládli SaaS, kyberbezpečnost i automatizaci


AID2025IT manažeři napříč organizacemi dnes řeší podobné výzvy: jak zvládnout přechod na SaaS, zvýšit úroveň kyberbezpečnosti, automatizovat procesy a mít přehled o IT majetku, aniž by museli zavádět složité postupy. Zajímá vás, jak to v praxi zvládají ostatní?

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.