- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Na karanténě kvůli COVID‑19 vydělávají jen největší e‑shopy
Nejen české e-shopy procházejí bouřlivými dny a týdny. Zatímco giganti typu Alza a Mall na krizi vydělávají, střední a menší e-shopy od propuknutí viru v Evropě škrtly už desítky procent výdajů do reklamy, denní tržby jsou aktuálně nejnižší od začátku roku. Zhruba tak lze shrnout průběžně aktualizované výsledky studie o stavu českých e-shopů, jejímž autorem je společnost Roivenue.


Jeden z možných scénářů, podle kterého měla celostátní karanténa znamenat pro české e-shopy dobu žní, nejspíš nevyzní tak realisticky při pohledu na výsledky nové studie společnosti Roivenue. Ta si vzala na paškál skutečná data e-shopů různých velikostí a segmentů, pro které monitoruje výši marketingových výdajů a denních tržeb.
Vzhledem k šíři zkoumaného vzorku lze výsledky považovat spíše za orientační, protože studie zahrnula jen 15 českých e-shopů doručujících fyzické zboží s průřezem různými kategoriemi a ročním obratem sahajícím od 7 do 750 milionů Kč.
„Považujeme za nutné sledovat, jak se bude během probíhající krize e-shopům dařit. Pokud porostou, znamená to, že spotřeba se jen přesunula z kamenných obchodů do onlinu. Pokud ale budou i online obchody krachovat, může to znamenat, že spotřebitelé drží peníze v očekávání opravdu hluboké krize. Data z e-shopů tak bereme jako předzvěst toho, jak to dopadne s celou českou ekonomikou,“ komentuje cíle studie Pavel Šíma, ředitel analytické firmy Roivenue.
Investice do online reklamy
Na níže uvedeném grafu vidíme denní vývoj v oblasti marketingových investic do online reklamy. Ty jsou vlastně odrazem důvěry majitelů a provozovatelů e-shopů v pozitivní vývoj situace. V některých případech může pokles investic do marketingu o několik dní zaostávat za poklesem tržeb, jindy jej může předcházet s tím, jak e-shopy tlumí investice v očekávání poklesu. V dlouhodobém horizontu výše investic a obrat vždy pozitivně korelují, tedy s růstem jednoho roste i druhé a naopak.
Výchozím bodem grafu je 21. 1. 2020, kdy se objevil první případ nákazy COVID-19 v Evropě. Denní hodnoty potom vyjadřují procentuální pokles vůči stavu v tento den. Pozorovat lze významný propad okolo poloviny března, panika spojená s šířením nákazy a ekonomickým poklesem dosáhla své dosud nejhlubší úrovně. Od tohoto okamžiku lze nicméně pozorovat návrat k lednovému a únorovému průměru.
„Pozorujeme, že vývoj marketingových investic je velmi nestálý, přesto je klesající trend evidentní. Víme například, že některé e-shopy už před dvěma týdny zcela zastavili investice v Itálii. A čím více jsou nervózní a čím větší poklesy v tržbách vidí, tím více tlumí investice do reklamy, aby ušetřili a uhájili své cashflow,“ dodává Pavel Šíma.
Denní tržby e-shopů provází klesající trend
Na dalších dvou grafech můžeme pozorovat vývoj denních tržeb českých e-shopů. Právě tento ukazatel nám nejpříměji ukazuje, jaké je aktuální nákupní chování české populace. Výchozím bodem je druhý lednový týden roku 2020.
První graf přináší přehled o denním souhrnném obratu sledovaných e-shopů. Pro vyhlazení křivky rozkolísaného nákupního chování během týdne je použita metrika klouzavého průměru posledních sedmi dní, tzv. trend line (černá čára uprostřed). Zde je zřetelně vidět, jak postupem času dochází k mírnému poklesu. Zubatý tvar skutečné křivky je normální i v době mimo COVID-19 a je zapříčiněn tím, že o víkendu lidé méně nakupují.
Druhý graf je týdenním pohledem, ve kterém je za výchozí bod považován čtvrtý lednový týden (na grafu třetí sloupec), kdy se objevil první případ nákazy COVID-19 v Evropě. Všechny ostatní sloupce tak vyjadřují úbytek nebo nárůst tržeb oproti tomuto výchozímu týdnu. V týdenním přehledu není zahrnut aktuálně probíhající týden.
„Mezi situací nejvíce postižené e-shopy samozřejmě patří cestovní agentury, které aktuálně neprodávají téměř nic a pravděpodobně zastavily i veškeré investice do reklamy. Pokud bychom brali do úvahy jen e-shopy, které prodávají fyzické zboží, tak v první vlně úpadku jsou to zejména fashion a e-shopy s luxusním, a tedy zbytným zbožím, jako například hodinky. Tam už dokonce čelí i nervozitě dodavatelů, kteří jim v některých případech nechtějí dodávat zboží oproti faktuře, ale jen za hotovost. A naopak nejvíce profitují obecně věci denní spotřeby. Vidíme například nárůst u krmiv pro zvířata, poměrně dobře si vedou i různé potravinové suplementy, případně e-shopy s dietami,“ říká Pavel Šíma.
Pouze čas ukáže, jak hluboké jizvy zůstanou
„V perspektivně dalšího vývoje vidím dva možné scénáře. Na jednu stranu je to pro e-commerce velká příležitost, protože si nákup online vyzkouší velká část populace, která se mu zatím vyhýbala, a populace, která je dělala jen občas, si je zvykne dělat častěji. Obecně přechod zákazníků z kamenného retailu do e-shopů, který probíhá posledních deset let, se jednorázově skokově zrychlí a ani po znovuotevření obchodů už se nevrátí na původní hodnoty. Na druhou stranu, pokud nás čeká opravu velký ekonomický útlum, spousta menších e-shopů zkrachuje. Profitovat budou velcí hráči, a to proto, že zákazníci budou více utrácet své úspory u značek, kterým věří a které mají třeba i rychlé doručení a skvělý servis,“ uzavírá Pavel Šíma, CEO společnosti Roivenue.
Denně aktualizovaná data o vývoji tržeb a marketingových investic v českých e-shopech přináší online analytický dashboard COVID-19 Shield, který si můžete bezplatně vyzkoušet.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |